18 563 läst ·
52 svar
19k läst
52 svar
Har ni slutat klippa gräset?
Medlem
· Västra Götaland
· 232 inlägg
Norrtälje. Slutade klippa för 2 veckor sedan, men det var mest för att min granne körde sönder den efter att ha lånat den i 5 minuter. Ska beställa delar under vintern...
Nope, Spånga/Stockholm, behöver klippa minst en gång till på både norra och södra sidan av huset.
Medlem
· Sverige
· 5 688 inlägg
Tja. Som jag ser det så är det dags att vinterförvara klipparen när gräset inte växer nå mer. Krångligare än så är det väl inte. Eller ?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Nja, nu är det nog färdigklippt för i år.
Återstår att bygga ett skjul för "trädgårdstraktorn",
För överdraget från Jula är absolut inte regntätt.
Och sedan ägnar jag vintern på att designa ett hemmagjort växthus för vår tomatodling.
Enkel träregel-konstruktion med byggplast på, lutad mot stallväggen.
Hemmaodlade tomater var det godaste vi har fått
Återstår att bygga ett skjul för "trädgårdstraktorn",
För överdraget från Jula är absolut inte regntätt.
Och sedan ägnar jag vintern på att designa ett hemmagjort växthus för vår tomatodling.
Enkel träregel-konstruktion med byggplast på, lutad mot stallväggen.
Hemmaodlade tomater var det godaste vi har fått
Plockade in klipparen förra helgen (norra Skåne), Min gräsmatta torkade ut rätt bra i september så tänkte att den kunde få vila o växa till sig någon vecka, har dock inte växt speciellt mycket den senaste veckan.
Är det inte ett icke-problem om klipparen åker runt och "klipper" om gräset inte har vuxit? Då kommer den ju att klippa i luften då gräset inte når upp till knivarna, eller har jag missuppfattat det?
Sen kan det såklart finnas andra hänsyn som att den åker runt i regn som sedan fryser på den eller att batterierna mår dåligt av kyla.
Om man är orolig för det så kanske man kan ta fram den på morgonen en varmare dag och sen ta in den på kvällen för att få till en sista klippning innan vintern?
Sen kan det såklart finnas andra hänsyn som att den åker runt i regn som sedan fryser på den eller att batterierna mår dåligt av kyla.
Om man är orolig för det så kanske man kan ta fram den på morgonen en varmare dag och sen ta in den på kvällen för att få till en sista klippning innan vintern?
Satte helt enkelt robotklipparen i parkeringsläge i förra veckan för att kolla tillväxten. Lite har det ju växt, så jag skrämmer nog igång den ett par nätter till och plockar in den sedan. Har en del kärrs i gräsmattorna som jag försöker bli av med, så jag vill hålla dem välklippta in i det sista.
Det där var väl ett väldigt otrevligt svar. Man måste väl få fråga om man undrar nåt utan att bli idiotförklarad. Det är såna där svar som gör att man inte törs skriva nåt på olika forum, bla det här.john_heden100 skrev:1. Man vet att det slutar växa för att gräset inte längre blir längre. Är det på något vis oklart så att det behöver förtydligas ytterligare?
2. Visst går det att stänga av klipparen, men om gräset inte har slutat växa så innebär det att gräset blir längre (se punkt 1 om du känner dig osäker på innebörden). Längden på gräset är det man försöker begränsa med hjälp av just klipparen. Följden är att man inte vill stänga av den om gräset fortfarande växer.
3. Li-Ion batterier kan ta skada av att laddas i kyla.
Tja... jag har tänkt att nu får gräsklipparen vila tills i vår. Sen får vi se om man har rätt eller inte. Men det är ganska kallt på nätterna trots allt. Och om det växer så är det inte direkt någon superväxt. Jag kan nog överleva om gräset råkar växa lite till
Troligtvis blir det ingen djungel
