3 046 läst ·
10 svar
3k läst
10 svar
Har ni provat den norska pelletsen?
Var på Energicentrum i Jönköping idag och där demonstrerade de "Norsk pellets". Den var mycket mörk i färgen, nästan helt brun. Den skulle vara betydligt effektivare än vår vita pellets. Den var bla tyngre. Man hade testat att lägga den i vatten tillsammans med vanlig pellets. Den vita pelletsen löstes upp ganska fort medan den bruna fortfarande höll ihop under hela testet. Jag vet inte under hur lång tid de låg i vatten. Enligt test skulle det bara gå åt 85 % av den bruna sorten jämfört med vår vita. Någon som vet nåt mer? Den marknadsfördes av bla NTEnergi
Kör med "Norsk pellets" som heter Vestmarka eller nåt i den stilen. Har i vissa säckar hittat pellets som svält till 1½ ggr normal storlek pga fukt så det låter inte som de du sett. Har för mig att jag har hört en förklaring på färgen. Tror att de kokar spånet innan det pressas eller nåt i den stilen. Vissa hävdar att deras höga densitet inte är bra iaf inte för pelletskaminer då det är svårt att ställa in dem. Jag tycker väl att det har funkat bra med de 2½ pall jag kört 2005-2006. Som en intressant experiment så kan man ringa till en leverantör som inte har norsk pellets och fråga om de har det. Sedan gör man detsamma till en som har det och frågar om fördelar/nackdelar. Den förstnämda brukar "dissa" norsk pellets och den andra lovorda =)
I och med att man betalar per kilo och den iregel är dyrare så tjänar man aldrig på att köra med brun pellets ;D
Sen dom den är 15% eller 8% mer energi så är ju priset typ densamma och skall man sedan byta till en vit pellets så krävs en omjustering á 1000:-
Edit: Fast detta har jag tjatat om förr ju :
Sen dom den är 15% eller 8% mer energi så är ju priset typ densamma och skall man sedan byta till en vit pellets så krävs en omjustering á 1000:-
Edit: Fast detta har jag tjatat om förr ju :
Brun pellets vet ja inte men därimot svart pellets är då om inte annat billig..ppalm skrev:I och med att man betalar per kilo och den iregel är dyrare så tjänar man aldrig på att köra med brun pellets ;D
Edit: Fast detta har jag tjatat om förr ju :![]()
Vet inte var du har för uppgifter men där jag har tittat på nätet så är Vestmarka pelletsen billigare än den "vanliga", inte mycket men billigare.ppalm skrev:I och med att man betalar per kilo och den iregel är dyrare så tjänar man aldrig på att köra med brun pellets ;D
Edit: Fast detta har jag tjatat om förr ju :![]()
Såbi 2025:-/ton
SBE 2025:-/ton
Kronpellets 2050:-/ton
Vestmarka 2000:-/ton
johansjostrand skrev:Var på Energicentrum i Jönköping idag och där demonstrerade de "Norsk pellets". Den var mycket mörk i färgen, nästan helt brun. Den skulle vara betydligt effektivare än vår vita pellets. Den var bla tyngre. Man hade testat att lägga den i vatten tillsammans med vanlig pellets. Den vita pelletsen löstes upp ganska fort medan den bruna fortfarande höll ihop under hela testet. Jag vet inte under hur lång tid de låg i vatten. Enligt test skulle det bara gå åt 85 % av den bruna sorten jämfört med vår vita. Någon som vet nåt mer? Den marknadsfördes av bla NTEnergi
Jag har provat den norska i min pellets kamin. Kaminen har en brännkopp och en matarskruv med reglerbar kastighet även möjlighet att ändra luftflöde mm.
Provade att elda några säckar med norsk brunpellets och blev glatt överaskad då jag fick ställa ner matningen med 40-50% för att behålla ungefär samma låga.
En säck på 12.5 kilo brunpellets räckte då 21 timmar ( 9-16 plus ute).
Kaminen gick lugnare pelletsen innehöll obefintligt med spån och lågan var betydligt trevligare. Fick gradvis ställa ner kaminen för att inte få en bastu i huset..
Min slutsats är att 12.5 kg brun pellets ger minst 30% mer brinntid än 16 kg pelletsblandat spån från Såbi.
Har för några år sedan även provat en vit hård pellets från västervikstrakten som även den var bra men inte lika bra som den bruna.
Kan man enkelt ställa in sin kamin/brännare själv så är den helt klart värd att provköra. Frågade lite om ev problem som folk rapporterat till försäljaren och fick infon om att vissa typer av matning kunde bli högljudd och ev "gnissla" pga den hårdare pelletsen. Jag har inga sådana problem utan kunde redan vid första säcken snabt justera in förbränningen och sedan gick kaminen sldeles utmärkt överlägset bättre än med såbis pellets som med samma matning skulle ha slocknat och gett en spånhög i brännkoppen.
Pris.. Billigare än Såbi pallpriserna var detsamma såbi 832 KG och Den norska 900 Kg
vilket gör att den norska var billigare per ton. Dessutom verkar den iaf vid den temp jag provkörde i räcka betydligt längre per kg pellets vilket skulle göra det ännu billigare än själva pallpriset.
Har beställt och kommer köra denna vinter på norsk pellets är någon intresserad kan jag skriva en uppföljning om några månader om för och nackdelar med bytet.
Kaminen är en envirofire EF3 och körs på 6mm pellets.
Steffe
Klicka här för att svara