Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag tror att detta är rapporten som forskningen i Luleå gav upphov till.

[länk]

Den återfinns även på energiforsks hemsida
[länk]
Det innebär att frågan är utredd och det finns inget problem.

L Leif i Skåne skrev:
Vilket fabrikat anser du ger en perfekt sinusvåg? Klart intresserad.

• Produktblad för NFO Sinus G2 frekvensomriktare, energibesparande, störningsfri motorstyrning, tekniska specifikationer, IP54.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Mikael_L
S Styrtekniker skrev:
Det innebär att frågan är utredd och det finns inget problem.
I stort sett så.
Helt begravd är frågan inte. De verkar ha en vilja att även kolla lite mer på vad övertoner på elnätet kan ha för påverkan.

Men nu går det nog lite mer i rätt ordning, man undersöker först och larmar sen,

Men jag själv sover tryggt om nätterna.

• Gilla
Soldan och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
En NFO frekvensare installerade jag förra veckan. Eller, ärligt talat, bara monterade och drog fram kabeln för styrning, för sen blev resten framflyttat pga extern händelse.

Men nåja, anledningen till att denna frekvensomriktare valdes är för att kabeln upp till fläktmotorn är inte emc-tät, och svår att byta.

A
Det är verkligen inte klart ännu. Det står ju i länken ovan att mycket arbete kvarstår. Och det är bra att arbetet med säkerhet aldrig står stilla.

S Styrtekniker skrev:
Min önskan är att någon sa att detta problem inte finns. Annars måste någon ta reda på om problemet finns. Har någon gjort simuleringar? Kan man lägga en likström över jordfelsbrytaren så den slutar fungera. Har någon mätt över jordfelsbrytaren och fått fram någon likström? Några av mina arbetskamrater som inte är elektriker bekymrar sig över detta. Och jag vet inte vad jag ska säga. Jag har ingen aning. Det borde bero på hur bra sinuskurvan blir av växelriktaren. Jag jobbar en hel del med frekvensomformare. Som varvtalstyr motorer. Det finns bara ett fabrikat som ger en fin sinuskurva. Resten måste måste ha EMC prylar. Undrar om det finns olika bra växelriktare som kan störa nätet.
Det finns så mycket teorier. Vissa tror att 5G sprider corona.
Alltså Man kan inte fundera så mycket på alla teorier. Även om en undersökning visar på att det eventuellt finns ett problem så är de långt ifrån säkert att det är ett problem när det kommer till kritan. Tar man det ett steg längre hur stort är problemet i förhållande till kostnaden?
Sen måste jag erkänna att jag tror inte att en jfb har en väldigt stor noggrannhet som det är. För att det inte behövs. Om vi sätter in det i en säkerhetskrets Då kanske man är nere där behöver noggranhet räknas på en helt annan skala.

Om man jobbar med tekniken där elen måste vara ren så hamnar i en annan klass.

Med andra ord är det ett problem?
Hur stort är problemet?
Hur stort är problemet ekonomiskt?

A avh67f skrev:
Det är verkligen inte klart ännu. Det står ju i länken ovan att mycket arbete kvarstår. Och det är bra att arbetet med säkerhet aldrig står stilla.
Glöm inte bort att vara källkritisk!

A avh67f skrev:
Läs trådrubriken. Att det finns saker att utreda är nog alla överens om. Det är den falska marknadsföringen av JFB typ B som åtminstone jag vänder mig emot. Lösningen på ev problem ligger inte per automatik i hushålls-JFBer utan sannolikt närmare felkällorna, såsom i laddstationer för elbilar.

• Gilla
TommyC och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Vi ska inte heller glömma att JFB är ett tilläggsskydd.
Våra elanläggningar fortsätter vara rätt hyggligt säkra även om JFB inte fungerar.

Det betyder inte att jag propagerar för att JFB är onödigt eller så, men en JFB som geggat ihop för att den inte har motionerats på 10 år är ju inte samma sak som att vi plötsligt har en massa oisolerad spänningsförande koppar i lagom höjd för barn att pillra på. Utan en i övrigt korrekt utförd anläggning har fortfarande en hög passiv säkerhet.

Fredrik hade gjort bättre för elsäkerheten om han istället hade lyckats larma lika effektivt för att det glöms bort att motionera JFB regelbundet.

• Gilla
TommyC och 6 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det finns så mycket teorier. Vissa tror att 5G sprider corona.
Alltså Man kan inte fundera så mycket på alla teorier. Även om en undersökning visar på att det eventuellt finns ett problem så är de långt ifrån säkert att det är ett problem när det kommer till kritan. Tar man det ett steg längre hur stort är problemet i förhållande till kostnaden?
Sen måste jag erkänna att jag tror inte att en jfb har en väldigt stor noggrannhet som det är. För att det inte behövs. Om vi sätter in det i en säkerhetskrets Då kanske man är nere där behöver noggranhet räknas på en helt annan skala.

Om man jobbar med tekniken där elen måste vara ren så hamnar i en annan klass.

Med andra ord är det ett problem?
Hur stort är problemet?
Hur stort är problemet ekonomiskt?
Noggrannhet på vilket sätt?
Om jag driftsätter ett apparatskåp.
Ingår det i egenprovningen att testa att jurdfelsbrytaren fungera som den ska. Än så länge har jag inte råkat ut för någon ny jordfelsbrytare som inte fungerat.

Konsekvensen blir uppenbar om jordfelsbrytaren inte fungerar när den behövs. Varför finns A och B modell av jordfelsbrytare.

Mitt problem är att jag känner mig lika trygg med jordfelsbrytaren som med jordning. Vilket jag vet är fel. Jag har varit med om att EC fläktar läckt så mycket att jordfelsbrytaren löst ut direkt utan att säkringen brutit. Så i vissa fall är jordfelsbrytaren ett mycket viktigt komplement för jordningen.

• Gilla
TommyC
  • Laddar…
Fairlane
Mikael_L Mikael_L skrev:
Fredrik hade gjort bättre för elsäkerheten om han istället hade lyckats larma lika effektivt för att det glöms bort att motionera JFB regelbundet.
Men det hade inte gett pengar till elektrikerna... 😉

• Haha
TommyC och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
S Styrtekniker skrev:
Varför finns A och B modell av jordfelsbrytare.
JFB modell AC fungerar och detekterar jordfelsströmmar vid laster som är rena växelströmmar (typ elradiatorer, gamla glödlampor, elmotorer), men fungerar inte säkert om det finns likströmkomponenter i belastningen, eller halvvågslikriktning etc.

JFB typ A klarar av smärre mängder DC-komponenter, som LED-belysningar, varvtalsstyrda verktygsmaskiner och annat som är avsteg från att det finns lika mycket energi som passerar på sinusvågens positiva sida som dess negativa sida.
Kruxet är att kärnan i summatransformatorn som kontrollerar att det går lika mycket ström ut som kommer tillbaka (den summerar strömmarna i de 3 faserna + nollan) kan bli permanent magnetiserad åt ett håll över sinusperioderna, och då upptäcks inte skillnader i strömmar, dvs den detekterar inte ström som gått "fel väg", försvunnit, t.ex. genom någon stackares kropp, och inte återkommit och summerats till noll.
Tillverkningsnormen för typ A är att de ska klara minst 6mA DC.

JFB typ B detekterar alla slags jordfel, då somnar inte in av stora nivåer på DC, utan de har även fler sätt att detektera jordfelsströmmar.
Typ B är en mycket krånglig konstruktion, särskilt om den även ska ha hög kvalitet och tillförlitlighet, därför myyycket dyrare.

• Gilla
TommyC och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
F Fredrik Sjödin skrev:
Det är din elanläggning och din familj som kan drabbas. Du avgör själv hur riskbenägen du vill vara. Jag skulle personligen passa på att byta jfb inom ett par år.
För 2½ år sen fick jag detta svar när jag frågade hur allvarlig problematiken var.
Jag antar att Fredrik själv bytt nu när det gått ett par år...
Sen kan man ju fråga sig varför han skulle vänta ett par år om det nu var så allvarligt?!

• Gilla
TommyC och 2 till
  • Laddar…
Fast hela frågan verkar inte varit så viktig, det tog 2år från FBS trådstart till han själv återkom och skrev nått i tråden.

• Haha
  • Gilla
  • Älska
TommyC och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.