Mikael_L
blackarrow blackarrow skrev:
Det är lite synd att Mikael_L går så hårt åt Martin. Det är ju inte Martin som startat denna diskussion och han bjuder på sig själv, sina erfarenheter, kunskaper och bidrar med intressanta länkar inom ämnet. (y)
Fast vilket ämne är det vi diskuterar? DC, vanliga övertoner eller superövertoner?

Jag har inget emot sidospår. Tvärs om, det gör ofta forumet intressant.
Men — inlägg #1 handlar om DC-strömmar.

Det är liksom förstudien och nedbrytningen på specifika problem som saknas.
Jag tycker också att Martin verkar ha väldigt mycket bra att berätta.
Men det blir aldrig något som har med trådens ämne, det borde startas en annan tråd som avhandlar elkvalitet sådär i allmänhet, och vad Martin vill berätta i synnerhet.

I denna tråd är frågan om en billaddare i en fastighet kan tvinga alla grannar som delar samma nätstation att installera en JFB B.
Och inget Martin skriver leder fram till något svar i denna fråga.
Det är detta jag vill att Martin ska komma fram till.
Fortfarande kan jag peka på inlägg #440 (nu kan jag det t.o.m utantill :)) som jag två gånger har bett Martin svara på.

För glöm inte, det startade med att en påstår att ALLA måste låta installera JFB typ B, och sen kommer det typ 120 inlägg efteråt, som vrider och vänder på idén men finner absolut inget stöd för detta.
Och jag tycker fortfarande det är detta som är mest brännande att reda ut.
Särskilt som det redan har satt igång i samhället genom en påverkanskampanj.

Jag är olycklig över att Martin Lundmark har hamnat i denna tråkiga position. Men det är knappast mitt fel.
Om Martin istället kan visa det verkliga kopplingsfallet som kan leda till det som sägs i filmen i första inlägget så kommer han tysta mig för gott i denna fråga.

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Jag undrar hur IN tänker argumentera för att de har rätt men samtidigt kräva tusen spänn för alla som vill se underlaget, eller "beviset". Det verkar ju uppenbarligen inte helt enkelt att lista ut hur detta fall skulle se ut, dvs ett sannolikt fall, utan jordfel i de drabbade anläggningarna. Men IN är tillräckligt säkra för att skapa oro hos folk och deras JFBer. Lite spännande att se hur detta kommer att sluta :) Jag undrar om forumet behöver motbevisa IN eller om det kommer att ge sig själv.

• Gilla
Robert-san01 och 2 till
  • Laddar…
E
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag undrar hur IN tänker argumentera för att de har rätt men samtidigt kräva tusen spänn för alla som vill se underlaget, eller "beviset". Det verkar ju uppenbarligen inte helt enkelt att lista ut hur detta fall skulle se ut, dvs ett sannolikt fall, utan jordfel i de drabbade anläggningarna. Men IN är tillräckligt säkra för att skapa oro hos folk och deras JFBer. Lite spännande att se hur detta kommer att sluta :) Jag undrar om forumet behöver motbevisa IN eller om det kommer att ge sig själv.
Detta är inte svårt att lista ut.
Tänk om..
I det stora hela gör det inte mycket på totalsumman.
Kunden lär knappast reagera på priset i offerten, det är toyalpriset som avgör.

Många kan få denna kostnad betald av arbetsgivaren.

Så bollen är redan i rullning, i allra högsta grad.

Fullt tillräckligt att så ett frö ibland.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Fortfarande kan jag peka på inlägg #440 (nu kan jag det t.o.m utantill :)) som jag två gånger har bett Martin svara på.

Hej Mikael

I inlägg #381 har jag, som ett steg av många, försökt visa att transformatorer impedansmässigt ”gör skillnad” mellan AC och DC. Í ett mål att studera ett moment av ”väggarna” i problemställningen.

Denna arbetsgång har jag sedan fortsatt i de följande inlägg jag gjort, och har där beskrivit att troligen så kan principerna för sekundäremission (inom Supraharmonics) användas för att förklara samverkan mellan DC-komponenter ”DC current injection” i fasledare med DC-felströmmar t.ex. trasiga switchade (smarta) nätdelar om saknar transformator.

Att det kan finnas en koppling mellan förekomsten av i fasledarna ”DC current injection” och ”läckström” mot skyddsjord samt eventuell koppling till vagabonderande DC-strömmar även utanför elnätet har jag sedan gjort i senare inlägg och ungefär där är vi nu.

Du har lagt in en häll och en ugn i en av mina figurer och vill veta om jag kan förklara att jordfelsbrytaren är blockerad av DC-ström.

Du har skapat en situation som jag inte kan se inte blockerar en jordfelsbrytare med DC- strömmar.

Men eftersom det finns mängder med denna typ av situationer som inte relevant för det jag stegvis beskriver så förstår jag inte varför den är intressant att ens diskutera uppkopplingen. Jag vill focusera på det som är relevant.

Har du verkligen hängt med i den stegvisa beskrivning jag gjort i denna tråd och som jag, troligtvis lite för kortfattat, har beskrivit i ovanstående text

Jag förstår nog inte till fullo varför jag behöver svara på den fråga, som bygger på en påbyggnad i en figur i en stegvis dialog där jag försöker visa (och förstå) en delmängd av problematiken i hur DC-komponenter rör sig i elnätet, hur de vagabonderar och hur de även kan visa sig som läckström.

Jag måste kanske inse att detta inte är ett forum där man (jag) systematiskt (stegvis) kan skapa sig en uppfattning om frågeställningen.

E
M Martin Lundmark skrev:
Hej Mikael

I inlägg #381 har jag, som ett steg av många, försökt visa att transformatorer impedansmässigt ”gör skillnad” mellan AC och DC. Í ett mål att studera ett moment av ”väggarna” i problemställningen.

Denna arbetsgång har jag sedan fortsatt i de följande inlägg jag gjort, och har där beskrivit att troligen så kan principerna för sekundäremission (inom Supraharmonics) användas för att förklara samverkan mellan DC-komponenter ”DC current injection” i fasledare med DC-felströmmar t.ex. trasiga switchade (smarta) nätdelar om saknar transformator.

Att det kan finnas en koppling mellan förekomsten av i fasledarna ”DC current injection” och ”läckström” mot skyddsjord samt eventuell koppling till vagabonderande DC-strömmar även utanför elnätet har jag sedan gjort i senare inlägg och ungefär där är vi nu.

Du har lagt in en häll och en ugn i en av mina figurer och vill veta om jag kan förklara att jordfelsbrytaren är blockerad av DC-ström.

Du har skapat en situation som jag inte kan se inte blockerar en jordfelsbrytare med DC- strömmar.

Men eftersom det finns mängder med denna typ av situationer som inte relevant för det jag stegvis beskriver så förstår jag inte varför den är intressant att ens diskutera uppkopplingen. Jag vill focusera på det som är relevant.

Har du verkligen hängt med i den stegvisa beskrivning jag gjort i denna tråd och som jag, troligtvis lite för kortfattat, har beskrivit i ovanstående text

Jag förstår nog inte till fullo varför jag behöver svara på den fråga, som bygger på en påbyggnad i en figur i en stegvis dialog där jag försöker visa (och förstå) en delmängd av problematiken i hur DC-komponenter rör sig i elnätet, hur de vagabonderar och hur de även kan visa sig som läckström.

Jag måste kanske inse att detta inte är ett forum där man (jag) systematiskt (stegvis) kan skapa sig en uppfattning om frågeställningen.
Vet inte säkert, men tror det kan vara möjligt att du sammanfattar dina tankar i en artikel där forumet sedan kan diskutera med utgångspunkt från detta?

Sen kan dylika frågeställningar ligga i träda ett bra för att efter några månader eller år fyllas på med nyvunnen kunskap.

Inget glöms eller förlåts här, på gott och ont.

Mikael_L
Men jag ska göra ett sista försök.
För att bespara er mödan att hålla på och fundera ut hur olika slags utrustningar möjligen kan skicka ut DC så skapar jag följande exempel. (Och glöm inte att trafon i nätstationen blockerar DC från överliggande högspänningsnät, så den vägen kan vi glömma)

Nu i detta exempel så tänker jag mig att Herr Anderson, som bor i första huset här i min bild faktiskt råkar vara samhällets fiende nummer 1, så både Lex Luthor i stålmannen och Gru i Dumma mig bara blir små fjollor.
Och Andersson vill naturligtvis döda så många andra människor som möjligt, så han köper rapporten från IN för en tusenlapp och inser att han kan döda sina grannar genom att skicka likström via elnätet till dom.
Så han gör kopplingen enligt bilden här nedan, han installerar en DC strömkälla, och han har en stulen rysk atomubåtsreaktor i källaren, så han skicka hur mycket ström han vill.

Så nu snackar vi inte 2mA eller 6mA eller 600 mA. Utan flera tusen mA DC om så behövs.

Bra, nu kan vi skippa hälften av diskussionen, och bara inrikta oss på hur strömmen ska ta sig till Bertilssons JFB typ A och få den att somna genom att den får konstant felström på minst 6mA genom sig.
Men jag har ett krav, att kopplingen ska klara av fallet jag beskrev i inlägg #440, dvs att även med en plötslig enfas belastning på 10A på valfri fas i Bertilssons hus utan att strömmens polaritet genom Bertilssons JFB byter riktning (eller understiger 6mA), ty annars somnar inte hans JFB.

Så nu är det bara att börja jobba. Välj valfria kopplingar där du tror att Bertilssons JFB inte kommer trippa av kopplingen i sig, och välj inkoppling för strömkällan (det är absolut inte begränsat till den jag ritat här) och vald ström i strömkällan.
När du är klar med denna första del av uppgiften, sätt in lite lämpliga och rimliga resistanser och impedanser och spänningskällor (AC) osv i kretsen, och avgör vilken spänning denna DC-strömkälla kommer behöva ha.

Jag väntar spänt, men jag förväntar mig inga snabba svar, var lugn, jag har sökt detta svar i två år nu, utan att lyckas, och vem är jag att tro att andra ska vara snabbare än mig.
Men kan någon snabbt presentera en koppling där det går att sätta grannhusets JFB ur spel, utan att den ändå kommer trippa av sig självt och göra huset strömlöst, så kommer jag vara imponerad. Jag ska fundera på om jag borde instifta någon belöning.
Schematisk illustration av en elektrisk krets med DC strömkälla kopplad till tre hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Fairlane
Jag har idag en JFB i min anläggning, dvs en som täcker hela elanläggningen i min villa. Jag har sett att vissa har delat upp det hela i flera JFB, en för anslutningar utomhus, en för X, en för Y etc. Jag har själv varit inne på samma sak att be en elektriker installera en till JFB för att dela upp det. Jag är idag glad att jag inte gjort det om jag då behövt byta samtliga mot typ B, för att byta en lär väl inte ha något värde om teorin är korrekt?

Mikael_L Mikael_L skrev:
För att bespara er mödan att hålla på och fundera ut hur olika slags utrustningar möjligen kan skicka ut DC så skapar jag följande exempel. (Och glöm inte att trafon i nätstationen blockerar DC från överliggande högspänningsnät, så den vägen kan vi glömma)

Nu i detta exempel så tänker jag mig att Herr Anderson, som bor i första huset här i min bild faktiskt råkar vara samhällets fiende nummer 1, så både Lex Luthor i stålmannen och Gru i Dumma mig bara blir små fjollor.
Och Andersson vill naturligtvis döda så många andra människor som möjligt, så han köper rapporten från IN för en tusenlapp och inser att han kan döda sina grannar genom att skicka likström via elnätet till dom.
Så han gör kopplingen enligt bilden här nedan, han installerar en DC strömkälla, och han har en stulen rysk atomubåtsreaktor i källaren, så han skicka hur mycket ström han vill.

Så nu snackar vi inte 2mA eller 6mA eller 600 mA. Utan flera tusen mA DC om så behövs.

Bra, nu kan vi skippa hälften av diskussionen, och bara inrikta oss på hur strömmen ska ta sig till Bertilssons JFB typ A och få den att somna genom att den får konstant felström på minst 6mA genom sig.
Men jag har ett krav, att kopplingen ska klara av fallet jag beskrev i inlägg #440, dvs att även med en plötslig enfas belastning på 10A på valfri fas i Bertilssons hus utan att strömmens polaritet genom Bertilssons JFB byter riktning (eller understiger 6mA), ty annars somnar inte hans JFB.

Så nu är det bara att börja jobba. Välj valfria kopplingar där du tror att Bertilssons JFB inte kommer trippa av kopplingen i sig, och välj inkoppling för strömkällan (det är absolut inte begränsat till den jag ritat här) och vald ström i strömkällan.
När du är klar med denna första del av uppgiften, sätt in lite lämpliga och rimliga resistanser och impedanser och spänningskällor (AC) osv i kretsen, och avgör vilken spänning denna DC-strömkälla kommer behöva ha.

Jag väntar spänt, men jag förväntar mig inga snabba svar, var lugn, jag har sökt detta svar i två år nu, utan att lyckas, och vem är jag att tro att andra ska vara snabbare än mig.
Men kan någon snabbt presentera en koppling där det går att sätta grannhusets JFB ur spel, utan att den ändå kommer trippa av sig självt och göra huset strömlöst, så kommer jag vara imponerad. Jag ska fundera på om jag borde instifta någon belöning.
[bild]
Jag satt och skissade på samma bild tidigare idag och jag hade ett färdigt inlägg (som jag aldrig postade) där jag ifrågadesatte om man verkligen kan ha en transformator utan Y-koppling mot nolla/jord. Det är nämligen bara då som likströmmen kan gå mot något annat än jord i transformstorn, såvida inte ett jordfel också förekommer. Men detta förutsätter att likspänningen bildas mellan fas och nolla/jord.

Om man däremot skulle jorda bilen på en fas och lägga in bilbatteriets plussida på en annan fas, då har man dock ett annat problem som kan ge likström. Denna kommer dock inte detekteras av JFB av typ B (de tar ju ut varandra även i denna). Kan den då mätta kärnan i JFB så att den inte löser ut när jag står i det blöta gräset och tar i bilens handtag? Om detta kan ske, då räcker ju inte ens typ B...

Hur jag än vrider och vänder på det så måste det bli dubbelfel för att det skall gå att föra över likström mellan hushållen.

Elsäkerhetsverket soecar ju typB för att likströmskomponenter a som matas ut på faserna från exempelvis en elbil kan mätta kärnan. Detta gör att ett enkelfel inte upptäcks. Det är därför typB krävs.

Men får man ett dubbelfel vilket jag anser behövs för att likström ar akll kunna fortplanta sig, då hjälper ju inte ens typ B som I mitt exempel ovan.

Mikael_L Mikael_L skrev:

[bild]
Minns jag inte helt fel var ursprungsfaran IN målat upp att kärnan i utlösningsspolen skall bli mättad av DC läckström och inte längre reagera på AC.

Nu har de gått adderat övertoner.

• Gilla
Fredrik Sjödin
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag har idag en JFB i min anläggning, dvs en som täcker hela elanläggningen i min villa. Jag har sett att vissa har delat upp det hela i flera JFB, en för anslutningar utomhus, en för X, en för Y etc. Jag har själv varit inne på samma sak att be en elektriker installera en till JFB för att dela upp det. Jag är idag glad att jag inte gjort det om jag då behövt byta samtliga mot typ B, för att byta en lär väl inte ha något värde om teorin är korrekt?
Det stämmer. Om likström ar kan fortplanta sig mellan hus, då måste alla JFB vara av typ B. Men om din granne har typ B så bör ju den lösa ut för likströmmen där.

Problemet kan egentligen bara uppkomma (utan dubbelfel) om flera grannar läcker låga strömmar som alla går in i ditt hus och summan av dessa mättar kärnan i din JFB.

Redigerat:
Mikael_L
pacman42 pacman42 skrev:
Problemet kan egentligen bara uppkomma (utan dubbelfel) om flera grannar läcker låga strömmar som alla går in i ditt hus och summan av dessa mättar kärnan i din JFB.
Men det händer ju inte heller. DC-strömmen går in i en av faserna eller nollan, och tillbaka i en annan av faserna eller nollan, och magnetfälten tar ut varandra.

Så det spelar liksom ingen roll hur mycket DC det far omkring i nätet utanför huset. Det är därför som jag kaxigt påstår att Andersson kan skicka hur mycket DC som helst.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Men det händer ju inte heller. DC-strömmen går in i en av faserna eller nollan, och tillbaka i en annan av faserna eller nollan, och magnetfälten tar ut varandra.

Så det spelar liksom ingen roll hur mycket DC det far omkring i nätet utanför huset. Det är därför som jag kaxigt påstår att Andersson kan skicka hur mycket DC som helst.
Du fångar inte det som en granne gör med en JFB typ B i alla fall.

Om vi dock antar (jag tror inte på detta dock) att man har flera grannar som alla skickar likström på samma fas ut i elnätet och deras strömmar alla går genom din JFB, då kan du få problem (om du har jordfel).

Jag vill förresten belysa att orsaken till att man rekommenderar TypB enbart på billaddaren är att det skulle bli för många falsklarm av JFB-utlösningar om man satte den på hela huset. Det vandrar för mycket störningar i näten och husen redan idag. Detta lär elsäkerhetsverket ha sagt I alla fall (har bara tredjehandsuppgifter från Tesla Club Sweden på detta dock).

Vad skulle då hända om alla hushåll hade typ B?

Mikael_L Mikael_L skrev:

Det måste naturligtvis vara jordfel också, annars så kan ju inte likströmmen mätta kärnan.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Minns jag inte helt fel var ursprungsfaran IN målat upp att kärnan i utlösningsspolen skall bli mättad av DC läckström och inte längre reagera på AC.

Nu har de gått adderat övertoner.
Stämmer. Vi såg att även högfrekventa störningar slog ut jfb typ A.

Det är volymen av växelriktare, samt resistansen i jordfelet som är problemet. Många växelriktare under samma trafo adderar likströmskomponenter. Vid ett jordfel med tillräckligt låg resistans kan likströmskomponenten hinna mätta kärnan innan jfb löser ut.

F Fredrik Sjödin skrev:
Stämmer. Vi såg att även högfrekventa störningar slog ut jfb typ A.
Skärmdump av ett diskussionsforum där en användare besvarar en teknisk fråga om jordfelsbrytare.
Nej det stämmer inte.
Utlösningsspolen sitter efter summaströmtrafon, och DC-strömmen passerar inte en trafo.
Däremot kan DC mätta summastömstrafon.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.