Jag värmer 77 + 77 m2 med en Nibe Combi VX + 500 liter Acc från Strömsnäspannan. Detta regleras med Laddomat 4030. Under köldsäsongen används detta dagligen. Om jag klockan 22:00 på kvällen eldar upp till ca 90 grader i panna och tankens tre sektioner (Skiktning) räcker detta till ca 04:00 på morgonen. Då är pannan nere i 40 grader och oljebrännaren tar över istället. Borde inte accumulatorn klara sig längre. Är den kanske för liten? Jag ska innan nästa eldningssässon extraisolera vinden och monterna shuntautomatik. Detta kanske borde spara något på krutet?

500 liter + lite vatten i pannan räcker inte långt när det är kallt om du inte har ett litet och mycket välisolerat hus. Din acktank kan lagra ungefär 30 kWh om du låter tempen gå mellan 40 och 90 grader. Om huset drar 6 kW när det är kallt så har du värme i fem timmar.

Även om du isolerar så kan du inte sänka din energiförbrukning tillräckligt för att kunna sova ut utan att oljebrännaren kör igång. ;) Det effektivaste är nog att koppla på mer ackvolym, men då kanske du också måste byta expansionskärl.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.