5 920 läst ·
7 svar
6k läst
7 svar
Har någon testat led-strip i takfot?
Hejsan!
Ska montera takfotsbelysning på hus & garage.
Har varit helt inställd på att montera spottar, vilket medför ganska mycket jobb med tex. kabeldragning, skyddshuv mm..
Då tanken slog mig, varför monterar ingen led-strip som takfotsbelysninig?? finns ju som är ip68 klassade och dimmningsbara.
Är nyfiken! har någon här på forumet provat?
Ska montera takfotsbelysning på hus & garage.
Har varit helt inställd på att montera spottar, vilket medför ganska mycket jobb med tex. kabeldragning, skyddshuv mm..
Då tanken slog mig, varför monterar ingen led-strip som takfotsbelysninig?? finns ju som är ip68 klassade och dimmningsbara.
Är nyfiken! har någon här på forumet provat?
Har inte testat just i takfot, däremot har jag ledstrip som bänkbelysning i köket och det är på gränsen till för lite, trots att jag kört två stycken bredvid varandra. Nu gör det inte oss något, då diskbänken inte är vår primära arbetsyta. Så jag skulle säga att det beror på. Ska du bara ha en effektbelysning så funkar det nog, men räkna inte med att det lyser upp så mycket.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Du måste kört LED-strip med för låg effekt i såfall. 12W/m som jag installerat hos kund blev jag tvungen att montera dimmer p.g.a. det blev för starkt.Carl_Elvis skrev:Har inte testat just i takfot, däremot har jag ledstrip som bänkbelysning i köket och det är på gränsen till för lite, trots att jag kört två stycken bredvid varandra. Nu gör det inte oss något, då diskbänken inte är vår primära arbetsyta. Så jag skulle säga att det beror på. Ska du bara ha en effektbelysning så funkar det nog, men räkna inte med att det lyser upp så mycket.
//Patrik
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Jag tror inte på att använda LED-strip som takfotsbelysning. Med LED-strip så får man ett ljus längs hela LED-stripen. På fasadbelysning vill man inte ha hela väggar belysta utan man vill ha kontraster med både upplysta och mörka partier. Därför spottar i ett lagomt antal är bra.
//Patrik
//Patrik
Varför skulle man inte vilja ha hela väggen upplyst?Patrik_Hed skrev:
Det är väl ändå en smaksak....
Jag funderade på detta men sen såg jag det live och tyckte det såg fördjävligt ut. Det är som Patrik säger man vill inte lysa upp hela väggen utan bara delar av den.
Klicka här för att svara