34 950 läst ·
42 svar
35k läst
42 svar
Har någon hyrt ut sina verktyg på Hygglo?
För den som vill hyra maskiner finns flera professionella firmor för detta. Jag nämner inga utan du får googla.
Vill du veta vad dom vet om folk som hyr så snacka med dom. Folk kan inte "låna" verktyg. En bra grund regel att lära sig är:
"Det finns folk till allt"
Repetera!
När man har lärt sig det så ser man mänskligheten på ett nytt sätt! Detta innebär att du kan inte utgå från att folk är som du själv.
Låna inte ut dina verktyg till människor du inte känner 110% och du har kontroll på vad de hittar på. Det vill säga släkt och närmaste grannar som du umgås med.
Arbetskamrater LÅT BLI!
Vill du veta vad dom vet om folk som hyr så snacka med dom. Folk kan inte "låna" verktyg. En bra grund regel att lära sig är:
Repetera!
När man har lärt sig det så ser man mänskligheten på ett nytt sätt! Detta innebär att du kan inte utgå från att folk är som du själv.
Låna inte ut dina verktyg till människor du inte känner 110% och du har kontroll på vad de hittar på. Det vill säga släkt och närmaste grannar som du umgås med.
Arbetskamrater LÅT BLI!
Min bror hyr ut via hygglo och någon annan site.
Hans två bästa:
-säckkärra. 100:- per gång och han har nog hyrt ut den 50 gånger.
-halvt sunlig skåpbil. Hyr ut varannan helg ungefär. Gjort att bilen kostar noll inkl allt.
Hans två bästa:
-säckkärra. 100:- per gång och han har nog hyrt ut den 50 gånger.
-halvt sunlig skåpbil. Hyr ut varannan helg ungefär. Gjort att bilen kostar noll inkl allt.
Lånade ut min släpkärra till svärfar! Katastrofvajern var sönder och elkontaktens sladd hade släpat i marken och var avskavd. Okej vi har olika uppfattningar!AXS skrev:
Nja. Både jag och hyrestagaren hade kontakt med Hygglo och de sa ta buss till honom och berga bilen till mig...Dan_Johansson skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 938 inlägg
Tja, som sagt, det är lätt för mig att vara efterklok, men hade jag hyrt ut min bil på det sättet som du beskrivit så hade jag inte gjort något om hyrestagaren ringt mig och sagt att den gått sönder, eftersom denne hade ett avtal med hygglo, och inte med mig.P-H B skrev:
Ja, kanske hade det varit bättre...Dan_Johansson skrev:
T
Tovin
Hobbysnickare
· Stockholm
· 1 294 inlägg
Tovin
Hobbysnickare
- Stockholm
- 1 294 inlägg
Går också i tankar att hyra ut mina verktyg för att få in lite pengar till att köpa nya verktyg. Har läst igenom hela tråden nu och folk verkar ha lite olika uppfattningar.
Hur gör ni med förbrukningsvaror som sågblad, bits, klingor m.m. Får dom köpa egna eller står ni för förbrukningsmaterialet?
Hur gör ni med förbrukningsvaror som sågblad, bits, klingor m.m. Får dom köpa egna eller står ni för förbrukningsmaterialet?
Jag har också smakat lite på tanken.
Man skulle kunna rättfärdiga en hel del "tveksamma" köp om man fick in lite pengar vid sidan om, då man inte använder dom.
Men så är det det där... Erfarenheten av "folk". Suck...
Säg att följande händer:
Kunden sätter klingan till cirkelsågen i en dold spik. Säger inget. När man sen får tillbaka sågen märker man att den sågar sämre. Att trät fransar upp sig.
- Nej, jag har inte sågat i något olämpligt!?
Skenan till sänksågen tappas i golvet så att den får ett hack på olämpligt ställe.
- Nej sådär var det när jag fick den.
Osv osv.
Känns omöjligt att få rätt här.
Ska man hyra ut något ska det vara billigt skit eller sånt som inte går sönder.
Men även det kan lämnas tillbaka smutsigt och dant.
Man skulle kunna rättfärdiga en hel del "tveksamma" köp om man fick in lite pengar vid sidan om, då man inte använder dom.
Men så är det det där... Erfarenheten av "folk". Suck...
Säg att följande händer:
Kunden sätter klingan till cirkelsågen i en dold spik. Säger inget. När man sen får tillbaka sågen märker man att den sågar sämre. Att trät fransar upp sig.
- Nej, jag har inte sågat i något olämpligt!?
Skenan till sänksågen tappas i golvet så att den får ett hack på olämpligt ställe.
- Nej sådär var det när jag fick den.
Osv osv.
Känns omöjligt att få rätt här.
Ska man hyra ut något ska det vara billigt skit eller sånt som inte går sönder.
Men även det kan lämnas tillbaka smutsigt och dant.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 290 inlägg
Verktyg köper man för att de är ovärderliga när man ska använda dem. Inte för att man ska tjäna pengar på dem. Pengarna tjänar du på slutresultatet av det verktygen kan åstadkomma, tex ett hus, altan, nya möbler osv...
Om du inte vill köpa verktyg så hur dem av en firma som har riktiga försäkringar. Att köpa en rutten skruvdragare på Biltema och sedan hyra ut den kan ju amatörer göra istället. Den som skrev om en säckkärra som hyrts ut 50 ggr kan ju inte förstå mkt om att tid är pengar...
Om du inte vill köpa verktyg så hur dem av en firma som har riktiga försäkringar. Att köpa en rutten skruvdragare på Biltema och sedan hyra ut den kan ju amatörer göra istället. Den som skrev om en säckkärra som hyrts ut 50 ggr kan ju inte förstå mkt om att tid är pengar...
Jag har hyrt ut saker på Hygglo i några år nu med både goda och dåliga erfarenheter, Det finns en del mindre företag som vill hyra biliga maskiner och som då sliter väldigt hårt på maskinerna vilket kanske inte var tanken när man hyrde ut att maskinen går konstant 8-10t/dag! Sedan fick jag en ny erfarenhet häromdagen när jag hyrde ut min proffs högtryckstvätt som blev stulen! Hygglos försäkringsbolag tittar då på vad en liknade maskin säljs för på auktionsmarknader där det ofta är trasiga och otestade maskiner vilket betyder att jag skulle få kaffepengar för min stulna maskin!!? Så nu är jag tveksam till att hyra ut på HyggloLoweW skrev:
Hallo!
Tänkte höra här om någon av er har erfarenhet av att hyra ut på Hygglo? Har själv tidigare hyrt tält via appen, vilket har gått väldigt bra. Funderar nu på att hyra ut min bordssåg och några andra större verktyg jag sällan använder. Men efter att ha läst på om användarvillkoren känns det som att man har minimalt med skydd som uthyraren.
Försäkringen kommer ju från ens egna hemförsäkring, vilket jag knappast tror skulle täcka något när man hyr ut.
Någon med erfarenhet?
Klicka här för att svara