Hur hittade ni dem om de är dolda?

• Gilla
Klantskalle och 3 till
  • Laddar…
Tips kontakta advokat som är kunnig i området.

Men det bästa rådet är alltid, fundera mindre vad ni tycker själva och mer vad ni kan få ut av detta.
Ni har bevisbördan att detta är ett dolt fel, ni kanske fick det i flytten etc
Och om de har funnits där förut och säljaren tidigare har en betald sanering på detta så kan det klassas som problemet varit löst. Ni måste då bevisa att det var felaktigt, de kanske vandrade in genom ett hål i fasaden etc
Så grundfrågan blir alltid, först måste ni hitta grundorsaken och visa att detta är ett dolt fel.

Men låt oss hypotetiskt säga att säljaren av någon oförklarlig anledning går med på att detta är ett dolt fel, det ger er ingen rätt att häva köpet utan enbart att säljaren skall hjälpa till att avhjälpa problemet, ni kan inte ens välja sättet det skall avhjälpas om det finns fler än 1.

Vinner ni något på detta är det bara att gratulera, om inte gör det bästa av situationen.

Kolla med en erfaren advokat inom detta området för hjälp.

• Gilla
Matn05 och 1 till
  • Laddar…
I Implor skrev:
Vi har gjort en skriftlig reklamation till säljaren för att häva köpet. Den processen är igång.

Är långsprötiga silverfiskar. Då råttor och kackerlackor anses vara dolt fel så ser jag inge skillnad mot långsprötiga silverfiskar.

Hittats i alla rum utom badrummet på bottenplan. Hittat en i sovrummet på övervåningen.

Flera grannar har tydligen problem också och haft det i åratal.

[länk]

Blanda inte ihop med vanlig silverfisk. Det är något helt annat.
Du har redan fått mkt input i tråden så tror du nu har koll på att
1) oklart om det kommer klassas om dolt fel
Och
2) om du får det klassat som dolt fel så är hävning av köp ändå inte en sannolik utgång

Men eftersom du har satt igång processen så får du nog bättre input genom den jurist du tar hjälp av. Om du inte tagit hjälp av en jurist utan bara vänt sig till mäklaren rekommenderar jag dig att hitta en som är inriktad just på detta område. Mäklaren har inte så mkt med detta att göra i och med att ni har tillträtt huset och alla avtal är skrivna

A arkTecko skrev:
Hur hittade ni dem om de är dolda?
Katten hittade en i hallen. Senare hittade vi en till i hallen.

Dolt betyder bara att man inte skulle hitta dom vid en grundlig undersökning. Omöjligt vid en visning då allt är ny städat och dom är nattaktiva djur (visning på dagtid). Som skrivit ovanför har också besiktningsmannen missat dom.

• Gilla
G. Marklund
  • Laddar…
O olofh skrev:
Du har redan fått mkt input i tråden så tror du nu har koll på att
1) oklart om det kommer klassas om dolt fel
Och
2) om du får det klassat som dolt fel så är hävning av köp ändå inte en sannolik utgång

Men eftersom du har satt igång processen så får du nog bättre input genom den jurist du tar hjälp av. Om du inte tagit hjälp av en jurist utan bara vänt sig till mäklaren rekommenderar jag dig att hitta en som är inriktad just på detta område. Mäklaren har inte så mkt med detta att göra i och med att ni har tillträtt huset och alla avtal är skrivna
Jurist är kontaktad. Dock svårt då det är jul/nyår/ledigheter men ja vi kommer ha juridisk hjälp.

Jag skulle aldrig acceptera att en insekt får mig att vilja flytta.

Vi hade silverfiskar i en lägenhet och de var överallt, visserligen kanske inte den där långsprötade, men vi testade allt. Det som funka till sist var något vitt pulver och vi hade det på golvet i princip ÖVERALLT, runt alla lister i alla rum och mellan rum, så man fick passa sig vart man gick, detta körde vi i 3-4 månader sen var de borta för alltid.

Om denna insekt är vanlig i Tyskland och Holland, som den verkar vara, skulle jag höra mig ditåt och kolla vad de rekommenderar. Troligtvis har anticimex ingen bra process kring denna.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Ni kan läsa i Jordabalken om lagstiftningen. Det vanliga vid ett dolt fel är att man begär nedsättning av priset, på ett sådant sätt att det motsvarar det minskade värdet om man känt till felet. Ibland kan man använda kostnad för åtgärder som ett sätt att beräkna nedsättningen. I ert fall måste ni visa att det är ett dolt fel, som inte är helt enkelt. Vi känner ju inte till alla omständigheter, men det finns säkert frågetecken om man väljer säljarens perspektiv. Hur länge stod bostaden tom, och kan det vara då som silverfisken kom? Kan silverfisken ha kommit i flytten, med era möbler etc, eller kan den ha kommit från flyttbilen som användes? Är detta radhus/ kedjehus ? Hade ni då möjlighet att till exempel via samfällighet fråga om ohyra förekommer i området? Det är nog en hel del frågetecken innan ni kan visa helt säkert att det är ett dolt fel, och en domstolsprövning kräver säker bevisning. Men även om ni lyckas visa det så är nog nedsättning av priset det mer rimliga utfallet. Det är klokt av er att söka rådgivning av en kunnig jurist. Välj en som verkligen kan lagstiftning runt fastighetsköp, detta kommmer säkert att bli en komplicerad och tidskrävande resa. Kontroller med er hemförsäkring vilket stöd ni kan få gen om denna.

• Gilla
ilafudi och 2 till
  • Laddar…
Som redan sagt ovan så är bevisbördan svår, om de inte har kvitto/bevis på att det har haft problem, annars kommer förmodligen säljaren hävda att de ej haft problem med dessa.

Förökar sig dessa mycket? Eller är de bara svår att att lokalisera och utrota?

Att få det klassat som ett dolt fel, kanske kan en duktig advokat få det till att vara ett dolt fel, men det är tveksamt. Men att sedan få det till att du skulle få häva köpet pga. ett dolt fel, det händer i princip inte. Utan möjligen kan du få en nedsatt köpesumma.

• Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
H Husqvarna220Ac skrev:
Som redan sagt ovan så är bevisbördan svår, om de inte har kvitto/bevis på att det har haft problem, annars kommer förmodligen säljaren hävda att de ej haft problem med dessa.

Förökar sig dessa mycket? Eller är de bara svår att att lokalisera och utrota?
I radhus skulle jag säga det är omöjligt eller extremt svårt. Har en dom så finns de hos alla. Vi har pratat med flera grannar och minst 3st till har långsprötade silverfiskar och haft problem i åratal. Detta ska säljaren ha vetat om och sagt att granne x hade problem.

Om säljare kände till dom eller inte är ej relevant. Är ett Dolt fel. Om säljaren känt till problemet så är det inte dolt.

H hempularen skrev:
Att få det klassat som ett dolt fel, kanske kan en duktig advokat få det till att vara ett dolt fel, men det är tveksamt. Men att sedan få det till att du skulle få häva köpet pga. ett dolt fel, det händer i princip inte. Utan möjligen kan du få en nedsatt köpesumma.
Vad skulle du ge för ett radhus med långsprötade silverfiskar?

Jag skulle inte ge en krona (bästa fall priset för tomten). I nuvarande skick är huset osäljbart.

Vi har valt att sova på annan ord pga ohyran. Felet är väsentligt då jag inte kan använda mitt radhus som bostad.

Fast om det kommer upp i en domstol, och OM domstolen accepterar att felet är dolt, då kommer de troligen att döma ut ett skadestånd som ungefär motsvarar saneringskostnaden, att sanering ofta inte lyckas, tror jag inte att domstolen tar hänsyn till.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Fast om det kommer upp i en domstol, och OM domstolen accepterar att felet är dolt, då kommer de troligen att döma ut ett skadestånd som ungefär motsvarar saneringskostnaden, att sanering ofta inte lyckas, tror jag inte att domstolen tar hänsyn till.
Finns praxis att skadedjur kan vara dolda fel. Då vi inte kan sova där pga äckelfaktorn så blir det ett väsentligt fel. Väsentliga fel är grund nog för att häva köpet.

Men vi får se vart det landar.

Jag kan inte få ihop hur insekterna dels är så svåra att upptäcka att de ska klassas som ett dolt fel, dels är så påträngande att man inte kan sova i huset??

• Gilla
Klantskalle och 7 till
  • Laddar…
Visst måste det spela roll om säljaren ”visste” om felet eller ej? Bor du där hus är lättsålda? Var priset ”rätt”? kanske lättare att sälja och inte ha en aning före man börjar dra igång..tror också det blir svårt att det tar igen huset, felet kanske är stort, men det lär väl försöka åtgärda först, men kommer att ta lång tid att detta skall prövas i domstol mm..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.