Tjena! Ska montera inbyggnadsspotar i mitt vardagsrum men ibyggnadsdjupet i taket är inte mer än 70 mm. Enligt min elektriker så går det bra att använda sig av 230 v spotar trots att dessa kräver inbyggnadsdjup på 115 mm. Vad jag isf måste göra är att märka om spotarna med 5w istället för 50w. Tanken är då att köra på LED-lampor. Är detta tillåtet?

Ja det är tillåtet.
Han har informerat dig om förhållandena, så ansvaret hamnar på dig.
Men säg den dagen du flyttar och någon ny flyttar in, de små klisterlapparna kanske inte är kvar. Så jag personligen tycker inte att det är helt optimalt, men tillåtet är det.

Edit:
Bra är ju också om tillverkaren har anget att 5W är okej med det djupet...

Det har diskuterats ett antal gånger. Men hur får man märkningen permanent?

Som det är nu så är dom rostfria spotarna märkta med en transparent klisterlapp utanpå armaturen. Ska isf ersättas med en likadan klisterlapp.

Var hittar man en sån klisterlapp? Jag var å fibblade på en annan liten spott nyligt å bakom den lilla klisterlappen där var det instansat ett annat värde i metallen, jag minns dock inte om det var ett högre eller lägre värde i skrivande stund..

Dymo? :)

Tillverkaren brukar ha sådana klisterlappar också.

Ja, tanken är att skriva ut lapparna själv. Har förstås oxå en bekant som jobbar just på ett ställe där dom designar och tillverkar armaturer.

Har själv armaturer som är märkta med enbart en klisterlapp med max 35 watt men det går ju utmärkt att sätta i en 50 wattare, där kontentan skulle bli överhettning.

Är det någon annan som har koll på om det är lagligt att göra som min elektriker säger?

Det är lagligt. Elvärlden är full av användarinstruktioner som måste följas, så detta är inget konstigt.

Märkningen skall givetvis vara beständig, men det är inget problem med en modern märkmaskin för några hundralappar.

Låter ju bra. Det bästa är nog att gravera in "max 5 watt" synligt på armaturen och komplettera med en klisterlapp ovanpå med samma märkning.

Akzid skrev:
Ja det är tillåtet.
Han har informerat dig om förhållandena, så ansvaret hamnar på dig.
Men säg den dagen du flyttar och någon ny flyttar in, de små klisterlapparna kanske inte är kvar. Så jag personligen tycker inte att det är helt optimalt, men tillåtet är det.

Edit:
Bra är ju också om tillverkaren har anget att 5W är okej med det djupet...
Det borde väl endå vara elektrikerns ansvar att armaturen som han har monterat, ges en korrekt märkning?

Det är elektrikern/montörens ansvar, det är även därför som många inte vill installera sånt som de inte levererat själva.. (Tyvärr skenar ju ibland då priserna på mtrl, men det är en annan tråd jag vet!)

305 skrev:
Det borde väl endå vara elektrikerns ansvar att armaturen som han har monterat, ges en korrekt märkning?
Ja givetvis, men en sådan klisterlapp som det är frågan om här anses som tillräcklig. "Problemet" är att den lappen är lätt att ta bort... Därför brukar jag undvika klassa ner en armatur till ett lägre watt tal.

Det jag mena var att tex, jag installerar spottar till dig men som på grund av utrymmes brist bara kan belastas med 35W inte 50W. Då märker jag om spoten och jag skriver även det i dokumentation som jag överlämnar till dig ihop med mätresultat och annat.
Skulle du sen längre fram endå sätta i 50W spotlights så ligger ansvaret på dig om kåken skulle brinna ner. Du kan inte komma till mig sen och säga att det är mitt fel för att du inte blivit informerad om det. Problemet kommer väl om huset eller lägenheten säljs, då kan det vara lätt att glömma informera nya ägaren om sådan saker.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.