2 407 läst ·
33 svar
2k läst
33 svar
Har mäklaren alltid rätt till provision?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 18 022 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 18 022 inlägg
Det verkar som att du har rätt. Jag förstår att det är ett sätt för mäklaren att skydda sig och slippa gränsdragning, även om jag tycker det blir lite löjligt ibland. Säg att jag vill sälja en villa i Stockholm och säger att jag vill ha 8 miljoner. Jag kan tänka mig en liten två-rumslägenhet i en BRF inom 45 minuter från Stockholms Universitet som delbetalning. Det blir lite fånigt om något erbjuder en etta i Malmö och 250' då, men visst framför mäklaren det så kan ingen (utom jag som säljare) gnälla på det.C cpalm skrev:Essensen i budförmedlingsplikten är ju att det är säljaren och inte mäklaren som avgör om ett anbud är intressant eller inte, så jo, jag skulle säga att även "generell" sovring bland spekulanterna inte är något som mäklaren självständigt får ägna sig åt. Oavsett hur väl denne tycker sig veta vad säljaren är ute efter.
I detta specifika fall visade ju uppenbarligen säljaren dessutom intresse, vilket understryker att mäklaren inte handlade i säljarens bästa intresse när han/hon avfärdade TS.
Förstår precis vad du menar, men förstår å andra sidan inte riktigt problemet med att framföra även stolleanbud. Så j-vla ansträngande kan det ju knappast vara.Fairlane skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 18 022 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 18 022 inlägg
Nej det är nog inte så jobbigt, kan räcka med ett SMS egentligen "Någon vill köpa för en struntsumma, 250' och byta mot en lägenhet i Malmö, fast vi varit tydliga med att det ska vara i Stockholmsområdet"C cpalm skrev:
Det är väl mer att jag som säljare vill ha mäklaren som mur som blockerar bort de som inte är intressanta alls. Inser dock att det inte går helt.
Dom gånger vi och bekanta har sålt så har vi diskuterat med mäklaren redan tidigt vilken nivå som accepteras på buden, mäklaren tar emot skambuden men behöver då inte varje gång kolla med oss utan allt rullar på som dom inte hade inkommit (skambuden) generellt har gränsen varit ca 10% under utgångspriset, allt under det har han bara svalt och vips så finns dom inte..C cpalm skrev:
Nä, det finns knappast något krav på att mäklaren skall informera säljaren omgående om inte anbudet kräver det på något vis (som i detta fall). Då lär det räcka med att de dokumenteras i anbudsförteckningen och så går mäklaren igenom dem med säljaren när det börjar bli dags att stänga budgivningen.Frerider skrev:
Nä, skambuden fanns inte med i anbudsförteckningen då det var överenskommet sedan innan.C cpalm skrev:
Så kontentan blir ju som dom buden aldrig funnits.
Ett farligt, och i mitt tycke väldigt onödigt, spel. Om man inte vill riskera att bli prickad, vilket händer då och då pga. att inkomna bud inte har antecknats.Frerider skrev:
Är inte helt säker på att jag förstår, om jag skall vara ärlig.Frerider skrev:
Är ju inget konstigt med att säljaren är helt okej med att mäklaren filtrerar inkommande anbud och t.ex. struntar i att ta upp dem i anbudsförteckningen om det är det man kommit överens om och filtreringen sker i linje med säljarens vilja. Att mäklaren begår ett regelbrott är ju i så fall inget som i sig får några negativa konsekvenser för säljaren. l just detta fall förefaller det ju dock som att mäklaren viftat bort ett bud som säljaren tycker är intressant.
Fastighetsmäklarinspektionen är uppenbarligen inte okej med ett sådant förfarande. Men det är kanske inte är jättevanligt att företeelsen leder till en anmälan.
En budgivare som får sitt bud bortfintat av mäklaren kanske är okej med det om objektet ändå säljs till ett högre pris i slutänden. Men att notera är att det förekommer anmälningar där en budgivare som ignorerats klagat på att de inte fått chansen att justera sitt bud när det senare inkommit konkurrerande bud. Det förekommer också anmälningar där objektet till slut sålts till ett pris under eller i linje med den budgivare som i ett tidigare skede blivit bortfintad av mäklaren. Sannolikt efter att säljaren insett att de inte kommer att få begärt pris.
Som köpare förekommer det anmälningar där köparen ansett att objektet är överprisat, men där de informerats om att det tidigare inkommit bud på X kr och ändå lagt ett bud utifrån detta. När budlistan sedan överlämnats har inte det konkurrerande budet varit upptaget där.
Som utomstående kan man ju rent objektivt har olika åsikter om man är okej med vissa regelöverträdelser. Men till syvende och sist har ju regelverket tillkommit i någon sorts demokratisk ordning.
Jag pratar och har pratat om skambud och bud som är bra mycket lägre än vad det säljs för, är inte ensam om detta så jag och mäklarna häromkring brukar hantera det genom att rata/förbi se skambuden, har sålt tre gånger med olika mäklare och där har bara dom senaste aktuella budgivarna varit med på listan.C cpalm skrev:Är inte helt säker på att jag förstår, om jag skall vara ärlig.
Är ju inget konstigt med att säljaren är helt okej med att mäklaren filtrerar inkommande anbud och t.ex. struntar i att ta upp dem i anbudsförteckningen om det är det man kommit överens om och filtreringen sker i linje med säljarens vilja. Att mäklaren begår ett regelbrott är ju i så fall inget som i sig får några negativa konsekvenser för säljaren. l just detta fall förefaller det ju dock som att mäklaren viftat bort ett bud som säljaren tycker är intressant.
Fastighetsmäklarinspektionen är uppenbarligen inte okej med ett sådant förfarande. Men det är kanske inte är jättevanligt att företeelsen leder till en anmälan.
En budgivare som får sitt bud bortfintat av mäklaren kanske är okej med det om objektet ändå säljs till ett högre pris i slutänden. Men att notera är att det förekommer anmälningar där en budgivare som ignorerats klagat på att de inte fått chansen att justera sitt bud när det senare inkommit konkurrerande bud. Det förekommer också anmälningar där objektet till slut sålts till ett pris under eller i linje med den budgivare som i ett tidigare skede blivit bortfintad av mäklaren. Sannolikt efter att säljaren insett att de inte kommer att få begärt pris.
Som köpare förekommer det anmälningar där köparen ansett att objektet är överprisat, men där de informerats om att det tidigare inkommit bud på X kr och ändå lagt ett bud utifrån detta. När budlistan sedan överlämnats har inte det konkurrerande budet varit upptaget där.
Som utomstående kan man ju rent objektivt har olika åsikter om man är okej med vissa regelöverträdelser. Men till syvende och sist har ju regelverket tillkommit i någon sorts demokratisk ordning.
Så jag tror inte att det är olagligt på något sätt utan du känns lite för mycket för att alt ska vara till punkt och pricka på mm. rätt.
Ja, men då tror du fel, det är väl det jag försöker säga. Det råder inget tvivel om att även skambud och andra "oseriösa" bud måste antecknas i anbudsförteckningen och framföras till säljaren. Det är som sagt något som mäklare blir varnade för med jämna mellanrum.Frerider skrev:
Ja då ser din verklighet annorlunda ut.C cpalm skrev: