4 157 läst ·
10 svar
4k läst
10 svar
Har lite frågor angående målning av hus fasaden! (är amatör när det gäller sånt här!)
Hej!
Ska måla om ena fasaden av mitt hus i år (börjar med detta), och jag kan inte så mycket om detta! jag har sedan jag köpte huset haft problem med att färgen har släppt,särat,spruckigt.förra ägaren hade polaker som utförde det.jag har målat om det 2 gånger med Demidekk Ultimate som huset är målat med,men det bara spriker (på 2 sidor av huset). jag hade en målare som titta på det förra hösten o sa att dom har ej grund målat det fast virket är i bra kondition. Nu ska jag göra det från grunden har jag tänkt.så jag har köpt en spotheater som jag ska ta bort all färg med! han tipsa mig om Visir grundfärg och sen samma som det är målat med! ( Demidekk Ultimate) när färgen är borta då börjar jag med visir grundfärg? jag behöver inte göra nått innan detta?läste nån tråd om att man skulle ta en grund olja som man bara låter torka en timme och sen skulle man ta grundfärgen som skulle sjunka in i virket med oljan?fasad sidan som jag ska måla har hyvlade bräder (liggande) och är den mest utsatta av huset (huset är byggt 1917)!
eller räcker det med att man tar bort all färg och sen kör man på med visir grundfärg!
eller har ni andra tips?
Mvh Daniel
Ska måla om ena fasaden av mitt hus i år (börjar med detta), och jag kan inte så mycket om detta! jag har sedan jag köpte huset haft problem med att färgen har släppt,särat,spruckigt.förra ägaren hade polaker som utförde det.jag har målat om det 2 gånger med Demidekk Ultimate som huset är målat med,men det bara spriker (på 2 sidor av huset). jag hade en målare som titta på det förra hösten o sa att dom har ej grund målat det fast virket är i bra kondition. Nu ska jag göra det från grunden har jag tänkt.så jag har köpt en spotheater som jag ska ta bort all färg med! han tipsa mig om Visir grundfärg och sen samma som det är målat med! ( Demidekk Ultimate) när färgen är borta då börjar jag med visir grundfärg? jag behöver inte göra nått innan detta?läste nån tråd om att man skulle ta en grund olja som man bara låter torka en timme och sen skulle man ta grundfärgen som skulle sjunka in i virket med oljan?fasad sidan som jag ska måla har hyvlade bräder (liggande) och är den mest utsatta av huset (huset är byggt 1917)!
eller räcker det med att man tar bort all färg och sen kör man på med visir grundfärg!
eller har ni andra tips?
Mvh Daniel
förra ägaren skrapade huset innan dom målade det med Demidekk vildvin
Visir är en grundolja, demidekk har ingen grundfärg. Den tränger bara in på trärent virke. Det är inga konstigheter med fasaden i övrigt?
Produkter som diskuteras: "trärent"
Trä-Rent Jape
Rengöring av trä utomhus
49 kr inkl moms
Läs mer
Lättast är väl att kolla på färgtillverkarens instruktioner hur man ska gå tillväga.
Brukar även kika på Folksams färgtest, det är skrämmande/spännande!
Demidekk verkar ju vara ett alldeles utmärkt val av färg.
Målar själv med en "quick-brush", en sån där trycktank med färgmatning till penseln. Otroligt smidigt, fattar inte hur företaget kunde gå i konkurs ?!? Får se till att vårda min pensel ömt!
Brukar även kika på Folksams färgtest, det är skrämmande/spännande!
Demidekk verkar ju vara ett alldeles utmärkt val av färg.
Målar själv med en "quick-brush", en sån där trycktank med färgmatning till penseln. Otroligt smidigt, fattar inte hur företaget kunde gå i konkurs ?!? Får se till att vårda min pensel ömt!
Redigerat:
ok men då är det inga konstigheter, visir grund och sen 2 strykningar demidekk...
Visir där det är trärent. 2 strykningar på ohyvlat trä och 3 strykningar ifall det är hyvlat om jag inte minns fel.
1 strykning Visir enligt Demidekk på trärent. Det är det jag följt.lukewalker skrev:
http://demidekk.jotun.se/artikkel/mala-huset
Sedan två slutstrykningar. Ändträt låter jag stå i hinken en stund så det suger in ordentligt men annars 3-4ggr vått-i-vått enligt instruktionerna.
Just det, 2 eller 3 slutstrykningar med täckfärgen beroende på om det är ohyvlat eller hyvlat. Tur man är tydlig.
Ändträ i en hink visir är kanon.
Ändträ i en hink visir är kanon.
Som ni ser uppe i vänster hörnet av bilden så ser ni problemet,känns som det har fuskats med grundfärg,men jag vet ej.har skrapat allt till höger om bilden oxo (som ni ej ser) där satt färgen hårdare och var nån vit färg(?) under,vilket jag tror är grundfärg,men det avtog ju mer åt vänster jag kom,där såg vägen bra ut oxo! Jag vill få bort så mycket av färgen jag bara kan så jag kan börja om!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden