131 läst ·
6 svar
131 läst
6 svar
Sätta renoveringsgips
Hejsan!
Jag har ett hus som har väldigt slitna väggar och tänkte först bredspackla hela huset men insåg att det är ett alldeles för stort projekt och ska jag leja bort det kommer det kosta en del!
Tänkte köra på renoveringsgips men har en fundering gällande fästning. Vissa väggar är lättbetong och där kör jag med en lättbetongskruv men alla trä väggar är reglat på cc60 och verkar bara hitta gips på 900mm.
Hur rekommenderar ni att fästa dessa?
Uppskattar all hjälp
Jag har ett hus som har väldigt slitna väggar och tänkte först bredspackla hela huset men insåg att det är ett alldeles för stort projekt och ska jag leja bort det kommer det kosta en del!
Tänkte köra på renoveringsgips men har en fundering gällande fästning. Vissa väggar är lättbetong och där kör jag med en lättbetongskruv men alla trä väggar är reglat på cc60 och verkar bara hitta gips på 900mm.
Uppskattar all hjälp
Produkter som diskuteras: "lättbetongskruv"
Lättbetongskruv
Lättbetongskruvar är speciellt utformade för att användas i porösa material som lättbetong, lättklinker och tegel. Dessa skruvar har oftast en unik gängdesign som är optimerad för att ge en stark och säker infästning i dessa mjukare och
Läs mer
Renoveringsgips är 6 mm ( mjuk ) och följer underlaget vid infästning. Väggen kommer att bli bra bulig och synas väl, ingen plan yta blir där.P Philip0105 skrev:Hejsan!
Uppskattar all hjälp
Det som gäller är 13 mm gips som bär sig själv i plant läge.
Håller med. Renoveringsgips vill man bara jobba med på plant underlag.
Gips kan man ibland välja att limma.
Du har säkert redan tänkt på detta, men: bygger man på väggarna, brukar man ofta behöva hantera socklar, foder, radiatorer mm.
Lossa, sala, återmontera, beroende på förutsättningar. Kan vara enkelt, kan vara en del jobb att få snyggt.
Du har säkert redan tänkt på detta, men: bygger man på väggarna, brukar man ofta behöva hantera socklar, foder, radiatorer mm.
Lossa, sala, återmontera, beroende på förutsättningar. Kan vara enkelt, kan vara en del jobb att få snyggt.
Ja precis! I dagsläget är det egentligen inte så mycket skador på väggarna, det är gipsade väggar men mycket tapeter och ojämnheter som måste bredspacklas så därför tänkte jag på renoveringsgips.F fallskydd skrev:Håller med. Renoveringsgips vill man bara jobba med på plant underlag.
Det sitter i dagsläget inga dörrkarmar, fönsterfoder eller golvlister så den biten är lugn.
Något speciellt lim du rekommenderar? Kommer liksom bli ca 80st skivor och kan tänka mig att man inte vill ha vanliga 300ml tuber då det nog kommer bli väldigt kostsamt😂
Funkar gipsbruk för att limma på befintliga gipsväggar? Eller är de bara för tegel, betong osv
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden