107 läst ·
4 svar
107 läst
4 svar
Har jag rätt att kräva ersättning?
Kommunen fick min tillåtelse att lägga en brunn inne på min framsida, 3m in på tomten, intill huvudvägen.
De grävde och la dit en brunn men gjörde inget mer.
Jag har en stooor jordhög över stället där brunnen är och arbetet utfördes i december förra året.
Nu är vi inne i augusti och inget har hänt.
För en månad sen hämtade de 2 stegar + avspärrningsstaket i metall som legat slängt på gården.
De lovade att ordna till och så gräs över så inget skulle synas att det enns fanns en brunn under gräsmattan.
De hade en firma från Sollefteå som skjöt nå rör vidare också och dom lämnade ett hål och jordkulle efter sig också.
Jag har inte kontaktat kommun utan väntar att dom skall göra färdigt, men ogillar detta som är på min gård.
En ggn hade tydligen locket på min soptunna varit uppe 3 cm och då fick jag böta 500:- då den ansågs vara överfull.
Då borde väl ändå jag få ngn kompensation för detta med brunnen + en möjlighet att ge igen lite.
Detta med soptunnan och 500:- retar mig än idag.
De grävde och la dit en brunn men gjörde inget mer.
Jag har en stooor jordhög över stället där brunnen är och arbetet utfördes i december förra året.
Nu är vi inne i augusti och inget har hänt.
För en månad sen hämtade de 2 stegar + avspärrningsstaket i metall som legat slängt på gården.
De lovade att ordna till och så gräs över så inget skulle synas att det enns fanns en brunn under gräsmattan.
De hade en firma från Sollefteå som skjöt nå rör vidare också och dom lämnade ett hål och jordkulle efter sig också.
Jag har inte kontaktat kommun utan väntar att dom skall göra färdigt, men ogillar detta som är på min gård.
En ggn hade tydligen locket på min soptunna varit uppe 3 cm och då fick jag böta 500:- då den ansågs vara överfull.
Då borde väl ändå jag få ngn kompensation för detta med brunnen + en möjlighet att ge igen lite.
Detta med soptunnan och 500:- retar mig än idag.
Skrev ni något avtal om färdigställande? (Skick, när, osv). Du kan ju börja med att klaga men tror inte kommunen allt för lättvindigt ger ut skadestånd utan att ha brutit mot antingen avtal eller att du lidit ekonomisk skada.
Varför har du inte kontaktat kommunen och begärt att återställade ska göras?
Ev. ersättning för markupplåtande avtalas före arbete påbörjas, har du fått ett skriftligt avtal som du godkänt.
Glöm all gammal historia med soptunna, det är överspelat.
Ev. ersättning för markupplåtande avtalas före arbete påbörjas, har du fått ett skriftligt avtal som du godkänt.
Glöm all gammal historia med soptunna, det är överspelat.
Din enda chans till att få något av kommunen var nog att vägra dem att lägga brunnen på din mark. Hade de varit tillräckligt angelägna så hade de kanske (antagligen rätt osannolikt) kunnat erbjuda dig något för att få ha brunnen där.A AgatonKniv skrev:
Nu lär de ha något servitut som gör att du inte kan använda marken kring brunnen till något vettigt. Samt att de när som helst kan komma och gräva upp din mark ifall det är något problem med brunnen.
Klicka här för att svara