195 läst ·
11 svar
195 läst
11 svar
El problem janfire flex a
Jordfelsbrytare löser ut på min janfire flex a. Så fort jag slår på strömmen idag. Kopplade ur en sak åt gången för att se. När jag kopplar ur fläkten så bryter inte strömmen. Är det troligt att fläkten är kass nu då?
Någon som har en begagnad sådan?
Någon som har en begagnad sådan?
Moderator
· Stockholm
· 57 676 inlägg
Nu känner jag inte till produkten ifråga. Men det låter väl som skaplig sannolikhet att det är fläkten. Det som kan luras vid den typen av provning är om det är överledning mellan neutraltråden (nollan) och jord. Om det finns en "läcka" mellan neutral och jord, så kan en liten del av strömmen i neutraledaren läcka över. Läckaget blir då större ju mer ström som går i neutralledaren. Om man tänker sig att ex. 10% av strömmen i neutral läcker över till jord.
OM då fläkten är det som drar mest ström av prylarna su provat att koppla ur, så kan alltså returströmmen från den igenom neutral, då trigga jordfelet. Medan strömmen från de övriga komponenterna inte räcker.
Ett sätt att bli lite säkrare är att prova att koppla in något annat som drar minst lika myclet ström istället för fläkten. Löser då jordfelsbrytaren inte ut så vet du att felet är i fläkten.
Mycket talar för att det är fläkten, men det är normalt sett rätt ovanligt med jordfel i en elmotor, såvida den inte utsätts för vatten.
OM då fläkten är det som drar mest ström av prylarna su provat att koppla ur, så kan alltså returströmmen från den igenom neutral, då trigga jordfelet. Medan strömmen från de övriga komponenterna inte räcker.
Ett sätt att bli lite säkrare är att prova att koppla in något annat som drar minst lika myclet ström istället för fläkten. Löser då jordfelsbrytaren inte ut så vet du att felet är i fläkten.
Mycket talar för att det är fläkten, men det är normalt sett rätt ovanligt med jordfel i en elmotor, såvida den inte utsätts för vatten.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Men om du kopplar loss fläkten så kopplas inte värmeelementet in som tänder pellets, detta som en skyddsåtgärder för att inte överhetta elementet. Tänkte bara att just värmeelementet brukar vara en felkälla vid isolationsproblemG grushögen skrev:
Men jordfel bryter direkt jag slår på huvudströmbrytaren i källaren.H Håbbe01 skrev:
Kopplar jag ur både element och fläkt. Så håller de strömmen. Kopplar in element så håller den ström. Men när jag pluggar i fläkt kontakt så smäller jordfelsbrytare
Prova koppla ur element bara, bara för att vara säkerG grushögen skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 676 inlägg
Moderator
· Stockholm
· 57 676 inlägg
Då har du väl 3 vägar frammåt i felsökningen. Välj alterativ utifrån vad som är enklast/billigast.
1. Köp ny fläkt och prova.
2. Kontrollmät resistans mellan fläktaanslutningarna på fläkten (urkopplad helt från anläggningen) mot höljet, använd en multimeter, eller hellre om du har tillgång till det en, isolationsprovare. Skillnaden är att isolationsprovaren mäter med högre provspänning. Om det finns ett isolationsfel, men bara nästan metallisk kontakt vid felet, så hoppar den högre provspänningen över. Du kan ju även göra samma kontrollmätning av resten av apparaten (urkopplad från nätet). En multimeter kostar någon hundralapp, isolationstestare från ca 1000 kr och uppåt. Isolationstestare bör man inte anväda utan viss kunskap, den högre provspänningen kan förstöra elektronik.
3. Testa att koppla in något annat på fläktens anslutningar, som drar minst lika mycket ström som fläkten. Om det är fel på något annat ställe som triggas av fläktens strömförbrukning så visar det sig då.
1. Köp ny fläkt och prova.
2. Kontrollmät resistans mellan fläktaanslutningarna på fläkten (urkopplad helt från anläggningen) mot höljet, använd en multimeter, eller hellre om du har tillgång till det en, isolationsprovare. Skillnaden är att isolationsprovaren mäter med högre provspänning. Om det finns ett isolationsfel, men bara nästan metallisk kontakt vid felet, så hoppar den högre provspänningen över. Du kan ju även göra samma kontrollmätning av resten av apparaten (urkopplad från nätet). En multimeter kostar någon hundralapp, isolationstestare från ca 1000 kr och uppåt. Isolationstestare bör man inte anväda utan viss kunskap, den högre provspänningen kan förstöra elektronik.
3. Testa att koppla in något annat på fläktens anslutningar, som drar minst lika mycket ström som fläkten. Om det är fel på något annat ställe som triggas av fläktens strömförbrukning så visar det sig då.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden