226 läst ·
4 svar
226 läst
4 svar
Har jag problem med min husqvarna rancher?
Hej!
Fick en husqvarna rancher 455 för mindre än 2 år sen (ny).
Jag tycker den är fantastisk, stark och startar alltid på 1a eller andra draget.
Det jag tycker är lite märkligt är att om jag inte ger gas direkt efter start så dör den. Jag kan alltså inte starta och ställa på tomgång. Inte heller låta den gå ner på tomgång under kanske 5-10 min efter start.
Kopplat till detta upplever jag den som lite tröttare de första 5-10 min man sågar jämfört med när den "blivit varm".
Är det ett problem eller är det såhär motorsågar beter sig?
Anledningen att jag frågar är att garantin snart går ut så ska man bråka med supporten får det göras snart.
Fick en husqvarna rancher 455 för mindre än 2 år sen (ny).
Jag tycker den är fantastisk, stark och startar alltid på 1a eller andra draget.
Det jag tycker är lite märkligt är att om jag inte ger gas direkt efter start så dör den. Jag kan alltså inte starta och ställa på tomgång. Inte heller låta den gå ner på tomgång under kanske 5-10 min efter start.
Kopplat till detta upplever jag den som lite tröttare de första 5-10 min man sågar jämfört med när den "blivit varm".
Är det ett problem eller är det såhär motorsågar beter sig?
Anledningen att jag frågar är att garantin snart går ut så ska man bråka med supporten får det göras snart.
Medlem
· Sverige
· 5 651 inlägg
Så ska det inte vara, den ska hålla sig igång från start och vara i princip fullstark direkt. Kan vara felaktig förgasarinställning, man behöver ofta justera detta en smula om man kör 2T-alkylat om den är inställd för vanlig pumpsoppa man blandar själv.
På min äldre Partner utan Autotune el motsv så är startproceduren vid kall motor:
- tändning på
- ut med chokreglaget
- dra några drag tills den tänder till men dör direkt (som den ska)
- in med choken dra några drag till tills den startar i förhöjd tomgång
- gasa till på gasreglaget och den går ner i tomgång redo att arbeta.
På min äldre Partner utan Autotune el motsv så är startproceduren vid kall motor:
- tändning på
- ut med chokreglaget
- dra några drag tills den tänder till men dör direkt (som den ska)
- in med choken dra några drag till tills den startar i förhöjd tomgång
- gasa till på gasreglaget och den går ner i tomgång redo att arbeta.
Tack för svar!H Harald Blåtumme skrev:Så ska det inte vara, den ska hålla sig igång från start och vara i princip fullstark direkt. Kan vara felaktig förgasarinställning, man behöver ofta justera detta en smula om man kör 2T-alkylat om den är inställd för vanlig pumpsoppa man blandar själv.
På min äldre Partner utan Autotune el motsv så är startproceduren vid kall motor:
- tändning på
- ut med chokreglaget
- dra några drag tills den tänder till men dör direkt (som den ska)
- in med choken dra några drag till tills den startar i förhöjd tomgång
- gasa till på gasreglaget och den går ner i tomgång redo att arbeta.
Jag har funderat och funderat på om det alltid varit såhär eller är något som kommit med tiden. Jag tror mer att det är ett fenomen som dykt upp snarare än varit så hela tiden.
Jag köper alltid färdigblandad bensin.
Men förgasaren var ett bra tips får kika på det!
Medlem
· Sverige
· 5 651 inlägg
Om du köpt den i butik så gå tillbaka med den och be dom fixa problemet.
Tänk på att köra med rätt sorts alkylatbensin, den får inte vara TCW3-klassad (för vattenkylda utombordare), den ska vara klassad Jaso FC/FD dvs för högvarviga luftkylda motorer. Ex på rätt sort är Aspen 2T.
Lycka till, det är en ren njutning att köra en välfungerande motorsåg!
Tänk på att köra med rätt sorts alkylatbensin, den får inte vara TCW3-klassad (för vattenkylda utombordare), den ska vara klassad Jaso FC/FD dvs för högvarviga luftkylda motorer. Ex på rätt sort är Aspen 2T.
Lycka till, det är en ren njutning att köra en välfungerande motorsåg!
Kort återkoppling, motorsågen är nu fixad och det gick på garantin.H Harald Blåtumme skrev:Om du köpt den i butik så gå tillbaka med den och be dom fixa problemet.
Tänk på att köra med rätt sorts alkylatbensin, den får inte vara TCW3-klassad (för vattenkylda utombordare), den ska vara klassad Jaso FC/FD dvs för högvarviga luftkylda motorer. Ex på rätt sort är Aspen 2T.
Lycka till, det är en ren njutning att köra en välfungerande motorsåg!
De bytte förgasaren, men kunde inte riktigt förklarat vad jag gjort för fel.
Jag har aldrig blandat soppa själv utan bara kört på aspen 2T eller motsvarande.
(Hade det inte gått på garantin hade det kostat 3k vilket är ca halva sågens pris.)
Missförstå inte, jag är väldigt glad att sågen är fixad men det känns lite dåligt i magen att ett så pass dyrt fel uppkom och att jag inte begriper varför.
Klicka här för att svara