Hepp!

Kom i hast på att jag måste finavjämna golvet i ett sovrum här hemma innan jag kan lägga plastmatta. Tycker det verkar läskigt med flytspackel så jag tänkte safa och ta Ardex K14 som verkar flyta ut något otroligt bra. Väl ute på min inköpsrunda visade det sig att ingen hade K14 men däremot K15 NY vilket säljaren lurade på mig skulle vara en ersättningsprodkkt för K14. Icke, lyssna _aldrig_ på en tomte i en yrkesbutik!

Nu står jag här med tre säckar K15 NY, 12 kvadrat sovrum och det _får_ inte gå åt pipan. Har aldrig flytspacklat innan och har ingen aning om hur mycket K15 flyter ut. Det jag vill uppnå är ett 4mm tjockt lager som är helt plant. Med K14 tänkte jag lösa det genom att:

1) Blanda alla tre säckarna i vars sin hink.
2) Hälla ut spacklet över golvet
3) Använda en bred fixkam på skaft för att dra ut spacklet jämt över golvet
4) Förlita mig på att spacklet flyter sig så plant att fixkammens räfflor försvinner.

Kommer detta fungera med K15 NY eller ska jag beställa hem rätt produkt och lämna tillbaka de tre säckarna K15?

Fyller på med lite info. Fixkammen jag först tänkte använda var en 5mm-kam men det verkade lite för "tätt" så jag tog en 8mm-kam och klippte ner kambredden till 5mm så att det blir 5mm tand, 11mm hål osv. Vilken är mest lämplig?

Jag har faktiskt ingen aning om hur K15 beter sig, men med K14 så hade det i princip bara varit att hälla ut det så jämnt du kunnat och sedan ta en fika. Någon utjämning med fixkam ska inte behövas med det spacklet (och tandningen är inte alls avgörande även med spackel som behöver hjälp). K14 är väldigt självutjämnande och lättarbetat. Om man kikar på texten om K15 på Ardex hemsida så verkar den knappast vara lika lättflytande. Jag hade bytt, särskilt om man är ovan att spackla.

Då får det bli ett byte då, hellre det och ett kanonresultat än klar i helgen och mediokert resultat!

Låter klokt. :)

Ska jag bara få tag på det i sydvästra Skåne... Var ju i jakten på K14 som jag blev vilseledd till K15, åker säkert på att behöva beställa det och vänta en vecka ;/

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.