Jag har nyligen köpt ett hus byggt -56. Dumt nog så gjorde jag ingen besiktning. Nu kommer en som många säkert tycker en "idiotisk" fråga, men jag ställer den ändå: Har jag ingen ackumulatortank för vattenburen värme till elementen,eller är den inbyggd i pannan ? Jag kör med direktverkande el. Jag har en panna CTC 171 från 1977 med elbox. Elementen är av äldre modell med 2 rörs system och "slottsventiler" som inte ger någon riktig värme de blir på sin höjd ljumma. De tidigare ägarna har installerat en OSO varmvattentank, men den är väl bara till för kranarna vad jag kan förstå. Jag upptäckte ett kapat rör ovanför pannan som det droppar lite vatten från. Kan det vara till den saknade ackumulatorn ? Tacksam för all hjälp/tips jag kan få. Bifogar några bilder om det kan vara till någon hjälp.
Medlem
· Stockholm
· 1 397 inlägg
Finns ingen anledning att ha tank i ditt system. Ack-tank använder man med värmepumpssystem för att jämna ut att pumpen jobbar på/av eller för att lagra energi från t.ex solfångare.
Det brukar sällan finnas acktank till så gamla pannor. Det finns dock en inbyggd varmattenberedare i pannan, på ca 150 liter. Då du kör med el, finns det inte heller någon anledning till att ha acktank. Om du däremot installerar ny vedpanna måste du ha tankar.
Det avkapade röret tror jag har gått till expansionskärl. Detta ser ut att vara utbytt mot tryckkärl istället.
Det avkapade röret tror jag har gått till expansionskärl. Detta ser ut att vara utbytt mot tryckkärl istället.
Tack Stringfellow Hawke och AG A för era svar. En sten lättade från mitt hjärta nu ! Jag skickar en fråga till som ni och andra säkert kan svara på också. Jag nämnde att det sitter en OSO varmvattentank (eldriven) monterad på väggen bredvid pannan, den är nog på ca 200 liter. Behöver/bör jag ha den ansluten då vi bara är två vuxna personer i hushållet, eller räcker den som är inbyggd i pannan för oss ?
Du skriver "direktverkande el" vilket normalt innebär att huset värms av radiatorer, där var o ett innehåller varsin elspiral vilket innebär att pannan inte har ett dugg att göra med värmen ut i huset att göra. Skulle det däremot vara en elpatron som värmer pannan och som i sin tur skickar värme till radiatorerna år det en ännu värre nödlösning, Att värma varmvatten i elberedaren sommartid kan däremot vara både ekonomiskt o miljömässigt ok. Finns det däremot en panna så ska den användas till det den är bra på och absolut inte värmas med el där 15-35% av värmen försvinner som förluster innan den lämnat pannan.
Ja,du ser vad lite jag vet om värme i huset. Jag skrev fel om direktverkande el. Det jag menade är att jag inte "eldar" i pannan utan jag använder el för uppvärmning till vattenelement.exerg skrev:Du skriver "direktverkande el" vilket normalt innebär att huset värms av radiatorer, där var o ett innehåller varsin elspiral vilket innebär att pannan inte har ett dugg att göra med värmen ut i huset att göra. Skulle det däremot vara en elpatron som värmer pannan och som i sin tur skickar värme till radiatorerna år det en ännu värre nödlösning, Att värma varmvatten i elberedaren sommartid kan däremot vara både ekonomiskt o miljömässigt ok. Finns det däremot en panna så ska den användas till det den är bra på och absolut inte värmas med el där 15-35% av värmen försvinner som förluster innan den lämnat pannan.
Slarvade när jag läste ditt första inlägg för där gissar du ju själv att OSO'n bara är till varmvattnet och så är det garanterat. Att elementen inte blir så varma kan bero på fler saker, hur varm blir pannan?Jouko Kinnunen skrev:
Ta kort på alla reglage och mätare på fronten av pannan och posta i tråden.
Jag har stängt av pannan eftersom elementen inte ger någon värme nu. Men jag vet att Panntemperaturen var 60 grader när jag stängde pannan. Några fler mätare finns det inte på den. På elboxen sitter två knappar, en på 4 kW och en på 6 kW. När pannan var i gång så var elboxen i gång på 4 kW och inställd på 60 grader.
Problemet med att låta elpatroner i pannan sköta värmen är att förluster genom den dåliga isoleringen samt genom skorstensanslutningen (även om spjället är stängt) Om du lägger handen på rökröret närmast pannan så känner du vilken värme som försvinner. Det kan uppgå till 1-1½ kw när det är kallt ute. Något bättre blir om du pressar in isolering i rökröret närmast pannan så ingen värme från pannan kan slinka ut genom skorstenen. Skriv bara en lapp som talar om vad du gjort ifall någon får för sig att tända i pannan.
Jag tackar er alla för goda tips och råd ! Nu vet jag vad jag kan prova/göra. Jag återkommer säkert med fler frågor i något annat ämne och hoppas att få lika goda råd då också.
Jag avslutar därmed denna tråd.
Jag avslutar därmed denna tråd.
Klicka här för att svara