4 627 läst ·
5 svar
5k läst
5 svar
Har jag gjort bort mig??
Trixade till dosor för lampbrytare och golvvärme termostat i går kväll lite halvstressigt. När jag senare slog en blick på termostaten och bruxen till den (ja jag läste den för sent :-[) så stod det att den bör placeras på en höjd av 1.5 meter. Nu hade jag tänkt mig denna brevid strömbrytarna och så högt som 1.5 m vill man ju inte ha dem. Är det helt fel att låta den sitta som den gör eller måste jag på något vis skarva kablarna och sätta en dosa högre upp för termostaten? Om man inte måste vad är det för nackdel att ha den så lågt om man tänker sig köra med golvgivaren??
Jag satte min termostat strax under 150 cm eftersom jag läste instruktionen först, jag funderade inte varför den skulle sitta där då, men nu när du tar upp frågan kan man ju fundera på vad som är anledningen till den placeringen.
Jag tror inte att det spelar ngn roll om man ändå använder golvgivaren (vilket jag gjorde), vilken höjd termostaten sitter på. Däremot kanske det det blir en förskjutning mellan kommenderat och erhållen temperatur om du använder termostaten på väggen som givare pga strålningsvärme från golvet om den sitter för nära. Men detta är bara spekulationer som jag iofs tycker låter hyfsat rimliga.
Men för din del kan det ju inte vara några problem då du tänker använda golvgivaren
Tror dni det kan stämma ?
Jag tror inte att det spelar ngn roll om man ändå använder golvgivaren (vilket jag gjorde), vilken höjd termostaten sitter på. Däremot kanske det det blir en förskjutning mellan kommenderat och erhållen temperatur om du använder termostaten på väggen som givare pga strålningsvärme från golvet om den sitter för nära. Men detta är bara spekulationer som jag iofs tycker låter hyfsat rimliga.
Men för din del kan det ju inte vara några problem då du tänker använda golvgivaren
Tror dni det kan stämma ?
Jo missen med att ta fel är jag medveten om och även funderat på nu när det är försent. Men nu när kablarna är kapade så har jag inte så mycke val. Täcklock och skarva vidare upp ca 50 cm skulle ju kunna vara en variant men inge kul med täcklock vid ny instalation. Annat alternativ är att vända runt dosan och få täcklock på utsidan av badrummet men det gör jag inte om inte el regler säger att den inte får sitta på ca 1m istället för "bör" 1.5 m.
Klicka här för att svara