Hej!

Vi är nyinflyttade.
Nu står tvättmaskinen i ett förrådsutrymme. Vi skulle nog vilja låta den stå där och även installera en torktumlare där med.

Vi har även som det ser ut möjligheten till att flytta ut tvättmaskinen till hallen vid ytterdörren och installera torktumlare där. Försäkringsmässigt går det göra det korrekt utan brunn. Men detta alternativ är mindre snyggt och högre väsen från maskinerna ute i hallen.

Men, till min fråga. Baserat på bilderna - är det samma möjligheter för installation av torktumlare/tvättmasking på båda alternativen? Blir osäker på förrådet där maskinen står nu om man kan koppla in torktumlare också?

Bild 1 är från hallen
Bild 2 från förrådet
Lägger upp en video från förrådet och tvättmaskin också

Tack!

• Två vattslangar och kopparrör på vit vägg i förråd med korkgolv, potentiella anslutningar för tvättmaskin eller torktumlare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av ett rörsystem under en diskmaskin med ventiler och inställningar, inklusive temperatur- och strömbrytare, i ett förråd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tar du bort förvaringen ovanför tvättmaskinen kan du ju ställa torktumlaren ovanpå. Så har jag det. Sen kan du ju ha en torktumlare som inte kräver röranslutning. Min har en plastbehållare man får tömma efter torktumling, så det enda som behövs är ett eluttag.

V Voffdoff skrev:
Hej!

Vi är nyinflyttade.
Nu står tvättmaskinen i ett förrådsutrymme. Vi skulle nog vilja låta den stå där och även installera en torktumlare där med.

Vi har även som det ser ut möjligheten till att flytta ut tvättmaskinen till hallen vid ytterdörren och installera torktumlare där. Försäkringsmässigt går det göra det korrekt utan brunn. Men detta alternativ är mindre snyggt och högre väsen från maskinerna ute i hallen.

Men, till min fråga. Baserat på bilderna - är det samma möjligheter för installation av torktumlare/tvättmasking på båda alternativen? Blir osäker på förrådet där maskinen står nu om man kan koppla in torktumlare också?

Bild 1 är från hallen
Bild 2 från förrådet
Lägger upp en video från förrådet och tvättmaskin också

Tack!
Skulle ett försäkringsbolag acceptera det om något skulle gå tokigt?

Torktumlaren får plats i förrådet men det var just de där med
L lbgu skrev:
Tar du bort förvaringen ovanför tvättmaskinen kan du ju ställa torktumlaren ovanpå. Så har jag det. Sen kan du ju ha en torktumlare som inte kräver röranslutning. Min har en plastbehållare man får tömma efter torktumling, så det enda som behövs är ett eluttag.
Ok så det finns inte möjlighet för röranslutning i förrådet?
Torktumlaren får plats i förrådet men det var just de där med röret. Någon nackdel med att ha en torktumlare utan röranslutning?

BirgitS
Har inte sett att försäkringsbolag har särskilda regler för torktumlare däremot brukar de ju vilja att tvättmaskinen finns i ett rum med golvbrunn, tätskikt på golv etc.

Jag föreslår att du ringer ditt försäkringsbolag och frågar vad som gäller för dina olika alternativ.

V Voffdoff skrev:
Någon nackdel med att ha en torktumlare utan röranslutning?
Nackdelen är ju att man måste tömma vattenbehållaren efter varje torktumling, så det är ju ytterligare ett litet moment att utföra. Samtidigt måste man ju ändå ta bort ludd från filtret. Fördelen är väl just att man slipper koppla in sig på något avlopp. Får erkänna att jag inte ens tänkte på detta när jag köpte torktumlaren. Den var med i något erbjudande med tvättmaskinen.

V Voffdoff skrev:

Torktumlaren får plats i förrådet men det var just de där med

Ok så det finns inte möjlighet för röranslutning i förrådet?
Torktumlaren får plats i förrådet men det var just de där med röret. Någon nackdel med att ha en torktumlare utan röranslutning?

inga problem med detta förutom att utrymmet kan vara för litet för att en konventionell torktumlare skall fungera avvattningen från den går ju lätt att fixa i spilltratten för tvättmaskinen

Måste man tömma vattenbehållaren efter varje torktumling är det förmodligen så att man har centrifugerat tvätten alldeles för dåligt.

J Josth skrev:
Måste man tömma vattenbehållaren efter varje torktumling är det förmodligen så att man har centrifugerat tvätten alldeles för dåligt.
med den tvättmaskinen så...

V Voffdoff skrev:
ar även som det ser ut möjligheten till att flytta ut tvättmaskinen till hallen vid ytterdörren och installera torktumlare där. Försäkringsmässigt går det göra det korrekt utan brunn
Säker Vatten.
4.2.4Tvättmaskin
Tvättmaskin ska placeras i utrymme med vattentätt golv och golvbrunn.
Vattenanslutning till tvättmaskin ska ha avstängningsventil med manöveranordning som är synligt placerad och lätt åtkomlig.

Undantag för placering av tvättmaskin i kök utan golvbrunn
Tvättmaskin kan placeras i ett kök utan golvbrunn. I det fallet ska den vara placerad på ett vattentätt underlag med uppvikta kanter runt om. Under tvättmaskinen ska det finnas en fuktsensor som är kopplad till en läckagebrytare eller en vattenfelsbrytare alternativt ett översvämningsskydd och ett vattenlarm.

Undantaget gäller inte för några andra utrymmen än kök.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Du får ha din tvättmaskin vart du vill men räkna inte med hjälp och ersättning om du får vattenskada av en tvättmaskin som är olämpligt placerad.

• Gilla
returen
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.