T Takläggare skrev:
Samtidigt måste man se efter vad samäganderätten innebär, bara för att man varit sambo länge innebär inte samäganderätten även om den andra parten betalt hyra för att utnyttja fritidshuset.

Man brukar följa kriterier för samäganderätten ska bil gällande, dessa gäller bara vid tid för inköp inte tiden efter.
Som att den andra partner lånat ut pengar för inköp, med på lån/finansiering av köpet, osv...
  • Egendomen ska ha förvärvats för gemensamt bruk (egendom som köpts innan relationen uppstått anses inte ha köpts för parets gemensamma bruk),
  • Den sambo som inte står som ägare på pappret för egendomen måste ha lämnat ett ekonomiskt bidrag vid köpet, och
  • Det måste ha funnits en gemensam partsavsikt mellan samborna att egendomen var avsedd att ägas av dem gemensamt.
För att samäganderätten ska gälla måste man uppfylla två av dessa kriterier , samt kunna bevisa att eventuella pengar vid tillfälle inte var bara gåva av pengar eller betalning av andra skulder, hyra eller liknade skuld. kan man inte göra det så har man en svår resa att hävda samäganderätten ska gälla, tids ramen är som sagt hårt begränsad för att den ska gälla.
Och det är precis det som jag sade bör hållas utanför denna tråden. För att det uppenbart inte är tillämpligt i TS fall.
Inlägget du svarar på hade enbart som syfte att förklara att samäganderätten är något helt annat som inte har med samboegendomen att göra. För att förtydliga för en skribent som missförstått vad det var jag uttalade mig om.

• Gilla
gråsten och 1 till
  • Laddar…
T
Snigla Snigla skrev:
Jag har läst dina inlägg allihopa

har inga problem med dem .. förutom att det skapar en fundering över vad ”sambo” egentligen betyder. Bokstavligen.

Jag är helt med i övrigt, även på delen där man ev planerat att köpa sitt första gemensamma boende.

Men någonstans måste det finnas en gräns även juridiskt.

Annars kan vem som helst ljuga och säga vad som helst. Om jag ville jävlas med en ”dum” partner skulle jag kunna ifrågasätta alla köp denne gjort under de gånger vi träffats/dejtat.

Alltifrån kaffekoppar/möbler, bilar till lgh/hus. Även om jag normalt inte brydde mig.. utan bara ville jävlas för jag blev dumpad.. (vilket många tyvärr gör när förhållanden går i kras)

Tex om hen köpt en bil för att kunna ta sig till nya jobbet. Hade ju sett det som självklart att hen måste kunna ta sig till jobbet, hade ju inget med mig att göra att bilen köptes. Men skulle jag vara jävlig och sur, skulle jag ju gråta i rätten och säga att hen och jag skaffat bilen ihop för att gemensamt kunna åka och handla.. hälsa på vänner och bekanta.. och ta oss till jobben.

Och kaffekopparna, hens soffa osv köptes enbart för att vi skulle ha dem, när vi äntligen skulle flytta ihop, vi hade ju talat om att köpa hus/lgh många gånger.. även om vi inte hittat rätt än - men vi hade ju tänkt flytta ihop senast ”till sommaren”..

Det finns ingen ände på det hela! Det kan inte vara rimligt att man ska kunna riskera att bli av med alla saker man köpt, bara för man dejtar någon.
Tid punkten brukar sättas till när man börja leva som sambos, delar hyra,övriga kostnader osv... även om man är skriven på olika adresser .
Sedan har man en så kallad skevdelningsregel för att undvika så kallade gold diggers ,där man delar upp 1/5 per år , bara för att man råka gifta sig i Las Vegas behöver inte innebära att man måste dela allt när du kommer hem månaden efter, utan då är gifteorättsgods bara 20% av allt. sedan ökar den med dom 5 åren i %, detta under förutsättning att det bara är du som äger alla tillgångar.

E.6745 Elin6745 skrev:
Bara för att det heter "sambolag" betyder det inte att man måste varasambo för att den ska gälla. Jag har skrivit det i fem(5) tidigare inlägg och många fler med mig har skrivit samma sak.
Det är AVSIKTEN vid förvärvet som är avgörande. Var AVSIKTEN vid förvärvet att bostaden skelle bli gemensam boende träder sambolagen in.
Du måste skilja på det som är kriterier för när lagen är tillämplig och det som är kriterier för vad som är samboegendom.

Du ska vara eller ha varit sambo (det mesta handlar om vad som ska ske när samboskapet upphör) för att sambolagen ska tillämpas på er egendom.
När det sedan ska avgöras om bostaden är att räkna som samboegendom eller inte så tittar man på avsikten vid införskaffandet. Vilket innebär att man DÅ kan titta på avsikter som fanns före samboskapet. (typiskt sett införskaffandet av det som blir den första gemensamma bostaden den dag man flyttar in)

Om det inte uppstår något samboskap så spelar det ingen roll vilka avsikter som funnits för då är inte lagen tillämplig. @Snigla

• Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
R Räknenisse skrev:
Men min kommentar handlade inte om sambolagen. Den handlade om dold samäganderätt.

Enligt sambolagen så delar du på vissa saker i bodelningen OAVSETT vem som äger dem.
Den dolda samäganderätten innebär att det ibland anses att båda är delägare av någonting även om det formellt bara är en som har sitt namn skrivet på köpeavtal odyl. Det handlar alltså inte om att de ska delas, utan om att man redan äger varsin del av dem. Har praktiskt relevans bara för sådant som INTE är samboegendom, eftersom det då spelar roll vem som äger vad.
Ja då kan vi väl försöka hålla oss till ämnet förslagsvis...

• Gilla
Spikin
  • Laddar…
R Räknenisse skrev:
Du måste skilja på det som är kriterier för när lagen är tillämplig och det som är kriterier för vad som är samboegendom.

Du ska vara eller ha varit sambo (det mesta handlar om vad som ska ske när samboskapet upphör) för att sambolagen ska tillämpas på er egendom.
När det sedan ska avgöras om bostaden är att räkna som samboegendom eller inte så tittar man på avsikten vid införskaffandet. Vilket innebär att man DÅ kan titta på avsikter som fanns före samboskapet. (typiskt sett införskaffandet av det som blir den första gemensamma bostaden den dag man flyttar in)

Om det inte uppstår något samboskap så spelar det ingen roll vilka avsikter som funnits för då är inte lagen tillämplig. @Snigla
Här börjar vi bli överens. Kriterierna för att man ska anses vara sambo är att man ska leva under "äktenskapsliknande förhållanden." Att ha barn är ju en indikation, folkbokföringen en annan. Tolkade TS dock som att de levt tillsammans i lägenheten från och till.
Som jag skrivit tidigare så är det långt ifrån självklart vad ett utfall skulle bli, hon måste anlita en jurist.

• Gilla
Spikin
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Vad är sambo? När är man sambo med någon? När är man sörbo? När dejtar man?

När går ”sambolagen” in?
Som sidobevisning används folkbokföringslagens definition av hemvist .Har "sambos" gemensam hemvist i parförhållande
med gemensam ekonomi ,kan det anses som sambo. För definition sambos fordras 1 år boende annars kan det bli tillfälligt boende /provboende.
Bodelning för sambos inom ett års praxis ger oftast ingen utdelning om inte stor ekonomisk insats gjorts med syftet gemensamt boende/brukande (ev. dold äganderätt) . För full utdelning (hälften av boet) fås normalt efter 5 års samboende .
Allt bedöms efter förhållandet när samboendet började och förhållandet under tiden och vid avslut .

T
E.6745 Elin6745 skrev:
Här börjar vi bli överens. Kriterierna för att man ska anses vara sambo är att man ska leva under "äktenskapsliknande förhållanden." Att ha barn är ju en indikation, folkbokföringen en annan. Tolkade TS dock som att de levt tillsammans i lägenheten från och till.
Som jag skrivit tidigare så är det långt ifrån självklart vad ett utfall skulle bli, hon måste anlita en jurist.
Du verkar driva debatten om att man har stora rättigheter som sambo, du förväxlar inte sambolagen med äktenskapsbalken?

Om man riktigt vill se hur svag sambolagen är i verklighet så ska man in och titta på arvstvister, den berättar sanningen hur svag och kallhamrad sambolagen är ! där följs sambolagen efter varje paragraf.

Kanske intressant läsning hur sambolagen tolkas är mellan författaren Stieg Larsson och Eva Gabrielsson ,där arvstvisten pågick lång tid, just för att dom valde att leva som sambos i 32 år, där dras sambolagen ut i sin spets och visar sina svagheter gentemot äktenskapsbalken.

E.6745 Elin6745 skrev:
Det är fortfarande så att man måste vara/ha varit sambo för att sambolagen ska gälla. Jag är inte mer överens med dig än igår, om det inte är så att du har ändrat dig på den punkten.

Kan inte riktigt se relevansen i att fortsätta den diskussionen dock. Det är väl ingen som har ifrågasatt att TS är sambo?
Tyckte dock att det var viktigt att kommentera den punkten pga de följdfrågor som kom.

T
E.6745 Elin6745 skrev:
E.6745 Elin6745 skrev:
Jag tror du behöver skicka in något exempel, enda du om skriver är AVSIKTEN till köp?
Då blir det lättare för oss att gå in och skicka relevanta domar hur AVSIKTEN verkligen ser ut inom den svaga sambolagen, spec angående bil,fritidshus osv. vart bevis bördan ligger, vem som måste bevisa motsatsen !
Då är det lättare och förklara vad du tror är rätt, eller vad som fått dig och tro att sambolagen är lika stark som äktenskapsbalken .

R Räknenisse skrev:
Det är fortfarande så att man måste vara/ha varit sambo för att sambolagen ska gälla. Jag är inte mer överens med dig än igår, om det inte är så att du har ändrat dig på den punkten.

Kan inte riktigt se relevansen i att fortsätta den diskussionen dock. Det är väl ingen som har ifrågasatt att TS är sambo?
Tyckte dock att det var viktigt att kommentera den punkten pga de följdfrågor som kom.
Jag ifrågasatte det!
Vid tillfället av husförvärvet (som jag ansåg varavrelevant för TS fråga)
.
Nu (sedan 2016, dvs tre år efter TS husköp flyttade de till samma adress) är de sambos dock.

Snigla Snigla skrev:
Jag ifrågasatte det!
Vid tillfället av husförvärvet (som jag ansåg varavrelevant för TS fråga)
.
Nu (sedan 2016, dvs tre år efter TS husköp flyttade de till samma adress) är de sambos dock.
Nä, då var de väl inte det? Men vad spelar det för roll? De är det ju nu och därmed är lagen tillämplig.
Det missade jag, att någon menade de skulle räknats som sambo långt innan, när de officiellt inte ens bodde i samma land.

Men säg (hypotetiskt) att de nu skulle ha varit det, att utskrivningen ur riket var fejkad och mannen bara pendlade över riksgränsen. (jag tycker dock det låter på TS som att mannen verkligen var "utomlands på riktigt") I så fall skulle de redan haft en gemensam bostad då huset köptes som de därefter bott kvar i ytterligare flera år. Snarast ett tecken som stärker osannolikheten att det fanns någon avsikt om att flytta till TS hus, efter vad jag kan se.

Stackars TS! Ropar på hjälp och får en massa antaganden och påståenden i replik! Jag hoppas innerligt att TS har sökt experthjälp och struntar fullkomligt på alla dessa amatörer i juridik!! Gissa kan vem som helst göra!
Sök advokat i familjerätt!! Som dessutom vet om alla prejudikat som finns! Lycka till!

Hej, och tack för din fråga.

Prejudikat är vägledande domar från högsta instanser inom respektive gren i rättsväsendet, såsom Högsta domstolen, Högsta förvaltningsdomstolen och Migrationsöverdomstolen. Dessa domstolar har gemensamt att deras domar inte kan överklagas och avgörandena är alltså alltid slutliga (till skillnad från en dom från exempelvis tingsrätten). Dessa domstolar har inte bara till uppgift att avgöra mål, utan också att vägleda andra domstolar i liknande fall. En dom från Högsta domstolen sägs vara prejudicerande i den meningen att andra allmänna domstolar ska beakta den och ta hänsyn till vad som sägs där, även om det är saker som inte framgår av lagtexten.

Praxis är ett mera vitt begrepp för domstolars avgöranden. Även avgöranden i tingsrätten utgör praxis, men har väldigt sällan status som vägledande för andra domstolar. Snarare brukar man prata om att någonting förekommer "i rättspraxis" då det är vanligt förekommande även bland underrätternas avgöranden. Dessa är dock inte vägledande för andra domstolar på samma sätt som prejudikat är.

Felix Sjöberg
Kopierat från Lawline!!

H Hundt skrev:
Stackars TS! Ropar på hjälp och får en massa antaganden och påståenden i replik! Jag hoppas innerligt att TS har sökt experthjälp och struntar fullkomligt på alla dessa amatörer i juridik!! Gissa kan vem som helst göra!
Sök advokat i familjerätt!! Som dessutom vet om alla prejudikat som finns! Lycka till!
Vem ställer en fråga på ett publikt forum och hoppas på ett juridiskt korrekt svar? I så fall borde man väl iallafall vänt sig till ett forum som handlar om juridik i första hand...
Det finns en anledning till att det heter diskussionsforum och inte frågor-och-svarforum..

• Gilla
Pytt och 4 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vem ställer en fråga på ett publikt forum och hoppas på ett juridiskt korrekt svar? I så fall borde man väl iallafall vänt sig till ett forum som handlar om juridik i första hand...
Det finns en anledning till att det heter diskussionsforum och inte frågor-och-svarforum..
TS!

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.