MultiMan
Min tidigare kommentar innehåller redan svaret på vad jag tycker.

Moderna, lätta konvektionselement av god kvalitet är bäst. Oljeelement var bra när termostaterna var dåliga på att reglera eftersom oljan verkade utjämnande och gamla vanliga elelement hade oftast bara värmespiralen pressad direkt mot plåten. Det gav dålig och långsam överföring och därmed sämre förutsättningar för exakt reglering, samt oljud. De blev också bitvis riktig varma på utsidan.

Alla Adax jag har idag har stora kylflänsar inuti som omger värmestavarna, med omedelbar och mycket effektiv överföring av energin, så termostaterna kan fungera med exakt reglering hela tiden. De förblir också svala på ytan eftersom värmen alstras och avges inuti och inte är direktkopplat till ytterplåten. Enda möjliga nackdelen om man inte städar regelbundet är att elementen kan ha lite damm på kylflänsarna när man startar på hösten och därmed avge lukt några minuter i början. Men städar man regelbundet eller dammsuger elementen innan undviker man det.

• Gilla
Elajomannen och 5 till
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Eftersom du har vattenledningar där så är det ett måste med uppvärmning när det blir riktigt kallt. Börja med att få dit en 400 V radiator innan vintern kommer ordentligt.
Det är ju det som är grundtanke.

T tyomka skrev:
Jaha, okey ☺️.

Och vad är din erfarenhet av oljeradiatorer kontra konvektionelement?
Finns konvektionelement för 400v?

De Gnäsjös oljeradiatorn vi tänkte skaffa har elektronisk termostat.

Ingen expert över det område men spontant känns att oljefyllda är mindre benägna för brand, samt att värme buffras upp i oljan vilket borde innebära något mindre förlust mot vad en element med värmespiral som kylls ned omedelbar av luften så fort den stängs av.

Som sagt, ingen expert över det område, så jag gärna lyssnar över dina erfarenhet av bådas kandidater.
Om du söker på forumet så finns det ett flertal "förklaringar" om elvärme och för/nackdelar med elradiatorer. Summan av kardemumman är att i dag så finns det inte längre några fördelar med oljefyllda element men däremot några nackdelar.

• Gilla
Elajomannen och 1 till
  • Laddar…
Sätt dit en byggfläkt så du får bättre cirkulation på luften och jämnare värme

Kloge Kloge skrev:
Sätt dit en byggfläkt så du får bättre cirkulation på luften och jämnare värme
Har liknande problem som TS och letat med ljus och lykta efter en byggfläkt med en termostat som man ställer in temperatur på och inte bara effekt. Tar gärna emot förslag.

Tack för de tipsen men jag va nog otydlig. Visst sitter det termstater på men de är inte temperatur märkta så det är mycke pyssel att hitta mina 15 grader jag vill hålla.

snuttjulle snuttjulle skrev:
Tack för de tipsen men jag va nog otydlig. Visst sitter det termstater på men de är inte temperatur märkta så det är mycke pyssel att hitta mina 15 grader jag vill hålla.
Ok men sätt igång byggfläkten på högsta effekt och ha en termometer uppsatt.
När termometer når 15 grader vrider du vredet tills du hör ett klick när termostaten slår ifrån.
Klart 👍

Är det verkligen så jobbigt att det är ett problem?? det borde inte ta mer än några justeringar för att hitta rätt läge. Nu är ju termostaterna på den typ av fläktar ett under av precision men normalt nära nog.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
ClasseClas
Jag tycker det är ett litet jobb att testa fram önskad temperatur. Därefter har jag valt att tejpa fast temperaturvredet med silvertejp för att undvika att inställningen ändras. Annars kan man markera några temperaturer med en tuschpenna vid vredet.

Jepp för mig har detta fungerat väldigt dåligt. Bimetal termostater har jag svårt för.
Och även om man hittar rätt en gång så vill man ju kunna öka på vissa gånger och då lätt hitta tbx. För även med en egen märkning har jag inte lyckats med.
Har ett flertal gånger försökt hamna där jag vill utan att lyckas. Jag får nog köpa en lös digital termostat gärna med lång givare och byta ut det vredet som sitter på dessa. Gillar att fläkten går och flyttar runt luften. Och på köpet slipper man en radiator som tar upp vägyta i garaget.

MultiMan MultiMan skrev:
Kommentaren handlar inte om direktverkande el som metod utan att oljelfyllda elelement inte har några fördelar längre utan är bara tyngre och reglerar sämre än en modern "vanlig" elradiator med elektronisk termostat, t ex Adax Neo.

Jag har och har använt båda typerna från olika tidsepoker i flera olika hus, så jag har hyfsat stor erfarenhet.
Du nämner Adax Neo, är det något du har? Är dem enkla i installationen? Drivs de av 400v? Jag vill helst ha en så enkel element som möjligt. Koppla in, vrida till önskad temp och låta den sköta resten.
Undersökte tidigare om olika radiatorer och tack vare omdömen på olika sidor förstod jag att vissa konstruerade på ett sätt att man behöver vara rymdingenjör för att klara av inställningar.
Det var därför vi valde Gnesjö för deras enkelhet utan massa onödiga finesser.

T tyomka skrev:
Du nämner Adax Neo, är det något du har? Är dem enkla i installationen? Drivs de av 400v? Jag vill helst ha en så enkel element som möjligt. Koppla in, vrida till önskad temp och låta den sköta resten.
Undersökte tidigare om olika radiatorer och tack vare omdömen på olika sidor förstod jag att vissa konstruerade på ett sätt att man behöver vara rymdingenjör för att klara av inställningar.
Det var därför vi valde Gnesjö för deras enkelhet utan massa onödiga finesser.
Jag har tre st Adax Neo i ett uterum och de finns som 230v och 400v.
Digital display och elementet styr värmen steglöst ,inte som gammeldags "brödrostar"

Tittar jag på de moderna element och deras tillhörande inställningar så blir jag lite panikslagen. Dessutom många skriver att vid strömavbrott nollställs inställningar. Ett utrymme jag kommer besöka kanske en gång per månad.

Det lutar faktiskt åt en vanlig byggfläkt med två vred. Mer en så behöver jag ej för ett garageutrymme.

• Instruktionsmanual för elementinställningar, med förprogrammerade veckoprogram för temperatur och inställningar, inklusive komfort- och ECO-läge.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.