Hej!
Nu har vi bott i vårt första hus sedan i våras.
Innan flytt hade gamla ägarna upplyst oss om att garage (från 1970) saknar värmekälla då elradiator pajade för några år sedan och att de har kopplat ur ström till den och även monterat bort elementet.

Nu börjar det bli kallt ute och vi funderar på att installera ett elelement för att inte riskera temperaturen sjunka under noll samt för att hålla värmen runt 5-10 C.

Vi står nu inför två val:
1. Köpa en olje element för 230v och montera den på samma stället det gamla satt en gång i tiden. Alla ny 230v element säljs med vanlig stickkontakt idag, och eftersom det sitter en 230v uttag inom 1,5 m avstånd då kan det vara ett alternativ.

2. Montera ett element som ska vara anpassad till det gamla uttaget.
Dock är jag osäker om det är enkel- eller dubbelfas (tvåfas).
Det som fins kvar av uttaget i garaget är tre utstickande kablar (två svarta och en gulgrön).

Vid säkringsskåpet hittar jag två säkrings platser där det står Värme G (antar att det betyder "värme i garage"). Så om det nu stämmer att det är värme i garage så borde det innebära att det är tvåfas till garageelementet, eller hur?
Då borde de två svarta kablar som sticker från väggen i garaget vara ledare och gröngul är jord. Ingen nolla? Har för mig att det kanske inte behövs nolla när det gäller värmeapparater. Har jag rätt?

Så nu till frågan. Att köpa 230 olje element och sätta den i vanlig 230v uttag är ju så klart enklast. Men blir det säkrast?
Vad föreslår ni?

Garaget är på 50m2 och vi funderar på att köpa Gnesjös oljeelement på 1000-1500w, tror jag finns både som 230 och 400 V. Tanken är som sagt att underhålls värma garaget för att kunna ha runt 5-10C.

• Gammalt säkringsskåp med porslinsäkringar och handskrivna etiketter; markeringar för garagebelysning och värme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det befintliga borde ju vara märkt med spänning. Men det ser onekligen ut att kunna vara enfas 400V.

• Gilla
tyomka
  • Laddar…
Köp inget oljeelement, dom har inga fördelar men kostar lite mera. Dom var bättre när dom kom för ca 40-50 år sedan och den tron lever kvar.
Innan du skaffar ett nytt element så måste du ta reda på vad som har suttit där tittar man på centralen ser det ut att ha varit ett tvåfas 400Volt och då bör du sätta dit ett för samma spänning. MEN kolla först.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 4 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Nu när du har det så väl ordnat i original så skaffa ett element avsett för 400 V. Du behöver inte tveka över hur det ligger till där det du visar och beskriver är sammantaget entydigt.

Mät vid utloppet där trådarna finns med säkringarna i och ur så är du helt säker sen. Kolla att du har 400 V mellan svarta och 230 V mot grön/gul och vardera svart.

Nästa fråga är hur du ställer dig till att koppla in det själv. Formellt fel men i princip mycket vanligt att bortse från bara man vet och förstår vad man gör. Ett mycket litet och enkelt jobb.

• Gilla
Tidsvampyren och 4 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Köp inget oljeelement, dom har inga fördelar men kostar lite mera. Dom var bättre när dom kom för ca 40-50 år sedan och den tron lever kvar.
Innan du skaffar ett nytt element så måste du ta reda på vad som har suttit där tittar man på centralen ser det ut att ha varit ett tvåfas 400Volt och då bör du sätta dit ett för samma spänning. MEN kolla först.
Ja, jag är medveten om att det inte är det bästa alternativet att värma upp med direktverkande. Bäst vore ju installera luftvärmepump. Men samtidigt behöver inte jag ha värmen över 18+ bara för att mössen ska ha det bra.
Garaget ligger med ena sidan mot huset så det får lite värmen oavsett. Tror inte gamla ägaren har haft något värme där på många år. Vill ha ett element mest som en frostvakt ifall kylan slår till plötsligt.

GK100 GK100 skrev:
Nu när du har det så väl ordnat i original så skaffa ett element avsett för 400 V. Du behöver inte tveka över hur det ligger till där det du visar och beskriver är sammantaget entydigt.

Mät vid utloppet där trådarna finns med säkringarna i och ur så är du helt säker sen. Kolla att du har 400 V mellan svarta och 230 V mot grön/gul och vardera svart.

Nästa fråga är hur du ställer dig till att koppla in det själv. Formellt fel men i princip mycket vanligt att bortse från bara man vet och förstår vad man gör. Ett mycket litet och enkelt jobb.
Tack!
Låter som det jag misstänkte från början.
Ja jag får testa med att få in säkringarna och mäta trådarna i garaget. Just nu är det ingen ström där iaf.

Om det nu visar sig vara 400v när jag får in säkringarna, hur blir det då med nollan från elementet.
Om jag minns rätt så har 400v element 4 trådar (2 ledare, nolla och jord).
Det är bara strunta i den, eller? Den har väl bara något med nattsäkningsfunktionen att göra. Rätt?

De har väl tre ledare. Jord och två med spänning.

Någon nolla har du inte i ett 400 V-element.

Kanske snygga till märkningen av centralen och sätta dit propphuvar över de oanvända grupperna😀

Nolla brukar finnas att koppla in på 400Volts element men den har då bara en funktion för en nattsänkning om man så önskar. Den behövs alltså inte för att elementet ska fungera (utan nattsänkning).

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
MultiMan
T tyomka skrev:
Ja, jag är medveten om att det inte är det bästa alternativet att värma upp med direktverkande. Bäst vore ju installera luftvärmepump. Men samtidigt behöver inte jag ha värmen över 18+ bara för att mössen ska ha det bra.
Garaget ligger med ena sidan mot huset så det får lite värmen oavsett. Tror inte gamla ägaren har haft något värme där på många år. Vill ha ett element mest som en frostvakt ifall kylan slår till plötsligt.
Kommentaren handlar inte om direktverkande el som metod utan att oljelfyllda elelement inte har några fördelar längre utan är bara tyngre och reglerar sämre än en modern "vanlig" elradiator med elektronisk termostat, t ex Adax Neo.

Jag har och har använt båda typerna från olika tidsepoker i flera olika hus, så jag har hyfsat stor erfarenhet.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
ClasseClas
Jag tycker att det låter i klenaste laget att ha enbart en radiator till 50 m2 även om det bara är för att hålla garaget frostfritt. Kolla gärna runt om det finns förberett med kabeldragning för flera radiatorer. Det kan vara idé att skaffa åtminstone en radiator till. I säkringsskåpet ser det ut att vara förberett för 3 faser för uppvärmning av garaget. För egen del har jag 3 radiatorer på 1000 W i mitt garage på 33 m2. Nu är det iofs LLVP som är den primära värmekällan.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Kommentaren handlar inte om direktverkande el som metod utan att oljelfyllda elelement inte har några fördelar längre utan är bara tyngre och reglerar sämre än en modern "vanlig" elradiator med elektronisk termostat, t ex Adax Neo.

Jag har och har använt båda typerna från olika tidsepoker i flera olika hus, så jag har hyfsat stor erfarenhet.
Jaha, okey ☺️.

Och vad är din erfarenhet av oljeradiatorer kontra konvektionelement?
Finns konvektionelement för 400v?

De Gnäsjös oljeradiatorn vi tänkte skaffa har elektronisk termostat.

Ingen expert över det område men spontant känns att oljefyllda är mindre benägna för brand, samt att värme buffras upp i oljan vilket borde innebära något mindre förlust mot vad en element med värmespiral som kylls ned omedelbar av luften så fort den stängs av.

Som sagt, ingen expert över det område, så jag gärna lyssnar över dina erfarenhet av bådas kandidater.

Oljeelement är inte effektivare än element utan olja.

• Gilla
Elajomannen och 2 till
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Jag tycker att det låter i klenaste laget att ha enbart en radiator till 50 m2 även om det bara är för att hålla garaget frostfritt. Kolla gärna runt om det finns förberett med kabeldragning för flera radiatorer. Det kan vara idé att skaffa åtminstone en radiator till. I säkringsskåpet ser det ut att vara förberett för 3 faser för uppvärmning av garaget. För egen del har jag 3 radiatorer på 1000 W i mitt garage på 33 m2. Nu är det iofs LLVP som är den primära värmekällan.
Det finns trefas uttag i garaget.
Ja, jag tänkte likadan från början att det är lite för klent med ett element. Men det finns eller snarare fanns bara ett som är nu borttaget helt.
Det kan vara så att garaget gränsar mot huset och får en del värme genom den vägen
Som jag sa så lätt det som att de tidigare ägare inte haft värme på många år. Och ändå verkar som att det har klarat sig då det finns vattenledningar där.
Hade jag behövt vistas i garaget ofta hade jag nog funderat på värmepump eller åtminstone två 1000-1500w radiatorer.

Nu senaste två veckor när tempen låg kring 0C grader på nätter så höll sig temperaturen i garaget runt 10C konstant.
Så det tyder ju på att det måste komma från huset då det finns inget som värmer alls där inne just nu.

ClasseClas
T tyomka skrev:
Det finns trefas uttag i garaget.
Ja, jag tänkte likadan från början att det är lite för klent med ett element. Men det finns eller snarare fanns bara ett som är nu borttaget helt.
Det kan vara så att garaget gränsar mot huset och får en del värme genom den vägen
Som jag sa så lätt det som att de tidigare ägare inte haft värme på många år. Och ändå verkar som att det har klarat sig då det finns vattenledningar där.
Hade jag behövt vistas i garaget ofta hade jag nog funderat på värmepump eller åtminstone två 1000-1500w radiatorer.

Nu senaste två veckor när tempen låg kring 0C grader på nätter så höll sig temperaturen i garaget runt 10C konstant.
Så det tyder ju på att det måste komma från huset då det finns inget som värmer alls där inne just nu.
Eftersom du har vattenledningar där så är det ett måste med uppvärmning när det blir riktigt kallt. Börja med att få dit en 400 V radiator innan vintern kommer ordentligt.

• Gilla
tyomka
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.