50 430 läst ·
78 svar
50k läst
78 svar
Har hantverkaren rätt?
ang 1, de har rätt till viss del.Byggis1976 skrev:
Hej,
Vi håller på att upphandla en fasadrenovering. Vi hade ett flretag vi gillade förts, vi diskuterade detaljer men sedan valde vi väldigt sent att avbryta då de av olika anledningar inte vill skriva avtal på det sätt vi ville. Jag undrar om några av deras argument var sanna.....många vet jag var BS.
Vi använde Hantverksformulär 17. Fast pris plus material mot kvitto.
Hantverkaren påstod att
1. Man kan inte avtala att Resor ingår då de riskerar att få skatteverket på sig...? All arbetskostnad gav inte rot, vilket man kunde se i offerten.....
2. På uteentreprenader avtalas aldrig slutdatum pga väder? Vi föreslog att skriva att vid regn flyttas tiden framåt. Vad är kotym?
Vad tänker ni? Vi är glada att vi inte anlitade dem eftersom de verkade otroligt ”on edge” vad gällande avtal...
\byggis
Hantverkaren som jag anlitar har råkat ut för att han inte har fått igenom rotavdrag av just den anledningen.
Nu kan jag inte de exakta detaljerna men nått så här förklarade byggaren för mig. Det som kan hända är att om skatteverket beslutar sig att granska just ditt bygge och byggaren av någon anledning har slarvat med körjournalerna så kan de nekas att få ut rotavdraget. Det är tydligen rätt vanligt att skatteverket är på hantverkare om just detta och det är en hel del som drabbas, inte sällan med konkurs som följd eftersom det är hantverkaren som får ta smällen
Har firman slarvat med sina fakturor finns det många saker som kan orsaka att man inte betalar ut rot pengarna. Då får man göra om fakturan så att det blir rätt och sedan begära omprövning. Det tar några veckor men pengarna kommer om allt är rätt.
Däremot känner jag till flera småskuttare som inte lärt sig hur systemet fungerar och dom brukar ha problem, man ska även bli "godkänd" av skatteverket för att kunna söka rot pengar.
Ps
Dom allra flesta hantverkarna har en skrivning på sina fakturor som säger att om inte ROT utbetalas så kommer kunden att faktureras för den summan.
Däremot känner jag till flera småskuttare som inte lärt sig hur systemet fungerar och dom brukar ha problem, man ska även bli "godkänd" av skatteverket för att kunna söka rot pengar.
Ps
Dom allra flesta hantverkarna har en skrivning på sina fakturor som säger att om inte ROT utbetalas så kommer kunden att faktureras för den summan.
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
Jo den skrivningen brukar finnas. Men jag har för mig att det tom. prövats, att om utbetalningen från skatteverket uteblir för att hantverkaren inte söker i tid, eller på annat sätt har skuld i felet. Då går beställaren fri.
Ja, enligt min byggare så är det helt och hållet hans ansvar.H hempularen skrev:
Gör man fel i ansökan är det bara att rätta och begära omprövning. den enda gången det kan bli "kritiskt" är vid årsskiftet då man har till den sista Januari att söka sedan är det stopp för det förra året. Men även det ska inte vara nått problem om man inte "missköter " sin fakturering/ansökning.
Så jag hävdar, efter ca 5 års arbete med ROT/fakturering, att får man inte ut ROT beror det på.
Felaktigheter i ansökan, kunden har förbrukat sitt avdrag, kunden har inte rätt till avdrag.
Den första orsaken brukar man lätt fixa med endera ett telefonsamtal till "skatten" eller en ny ansökan som är rätt utförd. Dom andra orsakerna råder man inte över.
Så jag hävdar, efter ca 5 års arbete med ROT/fakturering, att får man inte ut ROT beror det på.
Felaktigheter i ansökan, kunden har förbrukat sitt avdrag, kunden har inte rätt till avdrag.
Den första orsaken brukar man lätt fixa med endera ett telefonsamtal till "skatten" eller en ny ansökan som är rätt utförd. Dom andra orsakerna råder man inte över.
Jo jag förstår, men killarna som sittit i bilarna inte fört körjournal som man ska så blir det ändå avslag på omprövningen och det är svårt att fixa i efterhandE elmont skrev:Gör man fel i ansökan är det bara att rätta och begära omprövning. den enda gången det kan bli "kritiskt" är vid årsskiftet då man har till den sista Januari att söka sedan är det stopp för det förra året. Men även det ska inte vara nått problem om man inte "missköter " sin fakturering/ansökning.
Så jag hävdar, efter ca 5 års arbete med ROT/fakturering, att får man inte ut ROT beror det på.
Felaktigheter i ansökan, kunden har förbrukat sitt avdrag, kunden har inte rätt till avdrag.
Den första orsaken brukar man lätt fixa med endera ett telefonsamtal till "skatten" eller en ny ansökan som är rätt utförd. Dom andra orsakerna råder man inte över.
Det här är vad som hände min byggare iaf, de exakta detaljerna har jag inte koll på
Naturligtvis kan det bli problem om man inte sköter sig, men det gäller ju att man följer dom regler som finns om man ska vara seriös och driva företag. Klarar man inte det är man ju inget ner än en svartjobbare/fuskare och bör med det snaraste saneras ut ur marknaden.
Ps
Har man anställda som inte klarar sitt jobb får man väl endera lära dom eller låta dom sluta. Det ska i alla fall inte drabba kunderna, och absolut inte skyllas på reglerna. Reglerna är lika för alla och dom allra flesta har inga större problem att följa dom.
Ps
Har man anställda som inte klarar sitt jobb får man väl endera lära dom eller låta dom sluta. Det ska i alla fall inte drabba kunderna, och absolut inte skyllas på reglerna. Reglerna är lika för alla och dom allra flesta har inga större problem att följa dom.
Håller med dig till fulloE elmont skrev:Naturligtvis kan det bli problem om man inte sköter sig, men det gäller ju att man följer dom regler som finns om man ska vara seriös och driva företag. Klarar man inte det är man ju inget ner än en svartjobbare/fuskare och bör med det snaraste saneras ut ur marknaden.
Ps
Har man anställda som inte klarar sitt jobb får man väl endera lära dom eller låta dom sluta. Det ska i alla fall inte drabba kunderna, och absolut inte skyllas på reglerna. Reglerna är lika för alla och dom allra flesta har inga större problem att följa dom.
Jag kan bekräfta att det stämmer angående att resor inte får räknas in i priset.Byggis1976 skrev:
Jag jobbar med RUT/ROT frågor i en helt annan bransch men det är samma regler som gäller.
Vårt företag fick backning av skattemyndigheten pga. att vi inte specificerade resor till och från kund, från början "ingick" det i arbetstiden. I rot-avdrag får inte resor ingå utan endast arbetstid på plats.
Det var bara att ändra systemet så nu står resorna separat på fakturorna, skatteverket kontrollerade oss igenom strax efter för att se så vi följde reglerna.
För att förtydliga.
Även då man lämnar ett totalpris måste man speca dom olika delpriserna för att kunden ska kunna bilda sig en uppfattning vad som kostar vad och vad man kan få rot på. Så det räcker inte med att bara ange en klumpsumma utan man ska även ange dom olika delsummorna. Om man vill vara det minsta seriös.
Även då man lämnar ett totalpris måste man speca dom olika delpriserna för att kunden ska kunna bilda sig en uppfattning vad som kostar vad och vad man kan få rot på. Så det räcker inte med att bara ange en klumpsumma utan man ska även ange dom olika delsummorna. Om man vill vara det minsta seriös.
Påslag gäller väll alla hantverkare? Elektriker och rörläggare har kanske högre % men alla yrkesgrupper har påslag, kanske inte alla företag inom yrkesgruppen dock.Byggis1976 skrev:
Skulle betalas löpande, inom 10 dagar. jag tror de handlar på kredit på nått sätt så om kunden betalar inom 10 daga så ligger de nog inte ute med så mycket...
Påslag är ren företagsvinst. vet att elektriker ofta använder påslag. Snickare oftast inte (egen erfarehet...)
För jag tänker att de handlar på arbetstid.
Så, istället för Resor: Ingår skulle man då skrivit Resor: 0kr? Känns som hårklyveri och jag är tveksam till om det gör skillnad i Avtalet. Fakturan kan jag mer förstå...E elmont skrev:För att förtydliga.
Även då man lämnar ett totalpris måste man speca dom olika delpriserna för att kunden ska kunna bilda sig en uppfattning vad som kostar vad och vad man kan få rot på. Så det räcker inte med att bara ange en klumpsumma utan man ska även ange dom olika delsummorna. Om man vill vara det minsta seriös.
Nej. Snarare ”där av resor xxxkr”
