50 430 läst ·
78 svar
50k läst
78 svar
Har hantverkaren rätt?
Ja, fast nej ändå.D Daniel 109 skrev:
Man ska alltid beskriva vad det fasta priset omfattar. Det är oerhört viktigt för båda avtalsparter.
Ett pris för ett arbete kan visst vara fast även om det finns rörliga delar, tex resor. Det är ju väldigt vanligt att man avtalar så (och hantverkarformuläret är ju förberett för detta också). Vill man då säga att priset inte är fast är det förstås ok, men det är fast för delar av arbetet, och för andra delar icke fast.
Jag minns en diskussion med entreprenadsjurist då denne sade att det bästa för Privatpersonen är om man betalar Materialet löpande mot kvitto. Om det blir problem med något är det i detta fallet utom tvivel att kunden (privatpersonen) äger materialet. Många firmor hotar nämligen om något behöver rättas med att "Då kommer vi och river bort allt".
Det är således underligt att Formuläret inte har en sådan kryssruta.
Det är således underligt att Formuläret inte har en sådan kryssruta.
Rätt! Och i fallet med vår entreprenör ingick resor - det var inte problemet utan problemet var att de inte ville avtala in under D att RESOR: Ingår --- eftersom de påstod att Skatteverket inte accepterade det?MathiasS skrev:
Ja, fast nej ändå.
Man ska alltid beskriva vad det fasta priset omfattar. Det är oerhört viktigt för båda avtalsparter.
Ett pris för ett arbete kan visst vara fast även om det finns rörliga delar, tex resor. Det är ju väldigt vanligt att man avtalar så (och hantverkarformuläret är ju förberett för detta också). Vill man då säga att priset inte är fast är det förstås ok, men det är fast för delar av arbetet, och för andra delar icke fast.
Skulle betalas löpande, inom 10 dagar. jag tror de handlar på kredit på nått sätt så om kunden betalar inom 10 daga så ligger de nog inte ute med så mycket...E elmont skrev:
Påslag är ren företagsvinst. vet att elektriker ofta använder påslag. Snickare oftast inte (egen erfarehet...)
För jag tänker att de handlar på arbetstid.
Redigerat:
Det är inte bara kapitalkostnaden utan även hanteringskostnad, normalt brukar den kostnaden ligga på 5 -12 % om det är en seriös firma. Då får man ju även del i företagets rabatter hos grossisterna som oftast vida överstiger kostnaden för påslaget.
Nej, självfallet inte. juristen menade nog att om man dessutom betalat för det så är det lättare för (okunniga) hantverkare att förstå. Han hade stpor erfarenhet och jag tror det är vanlig skrämseltaktik....E elmont skrev:
Det är ju nog jobbigt att behöva bråka, speiellt om någon drar in tingsrätten......
Vad är det för hanteringskostand som då inte skulle täckas in av arbetskostnad?E elmont skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
Jo det är normalt att man får betala ett mindre påslag mot hantverkarens nettopris.Byggis1976 skrev:
Att handla material ger ofta en del arbetstid och risker som inte går att debitera som normal timdebitering. Det är kostnader för fakturahantering, beställning osv. Det kan vara material som blir felköpt, med strul och tidsåtgång för att rätta till, eller i värsta fall en ren förlust om det inte går att rätta.
Så påslagen som brukar ligga på typ 10% eller möjligen 15% för snickare får man nog se som normala, och motiverade.
Tex den tid som går åt till att förhandla hos grossist om just "ditt" projekt, för ofta lägger man upp en "prisbild" för varje projekt där man får lite mer rabatter än i den grundprislista man har.
Men nu handlar det ju om någon form av löpande pris, har man ett fastpris betalar man normalt inte för delleveranser av material för den kostnaden ska ju ingå i totalpriset.
Man måste hålla isär hur man gör vid fast och löpande.
Men nu handlar det ju om någon form av löpande pris, har man ett fastpris betalar man normalt inte för delleveranser av material för den kostnaden ska ju ingå i totalpriset.
Man måste hålla isär hur man gör vid fast och löpande.
Jag tror de flesta lägger in detta som arbetskostnad. Har tagit in 6 offerter, alla har angett Material mot kvitto med 0% påslag..,,,E elmont skrev:Tex den tid som går åt till att förhandla hos grossist om just "ditt" projekt, för ofta lägger man upp en "prisbild" för varje projekt där man får lite mer rabatter än i den grundprislista man har.
Men nu handlar det ju om någon form av löpande pris, har man ett fastpris betalar man normalt inte för delleveranser av material för den kostnaden ska ju ingå i totalpriset.
Man måste hålla isär hur man gör vid fast och löpande.
Men ingen fick dock jobbet. Vi är inte jätte kostnadskänsliga, men vill hitta ett företag som är kvalitetsmedvetna. Det finns få. Och sen de som ens vill skriva avtal...Bara där har 70% försvunnit vad det verkar. Stockholm idag!
Kan saga att alla lämnar ju referenser, sen kan det ju vara en kompis och svärmor as far as I know....När jag pressar referenserna lite, vilket jag alltid gör visar de sig att 90% använder inte besiktningsmän, har ingen aning om vad som är ”fackmässigt” mm....tyvärr.
Byggis1976, jag har under mina sista 5 aktiva år jobbat på ett byggföretag (15 anställda) där jag dels jobbade med bokföring, arbetsledning, kalkyl och inköp. Under dom åren har jag aldrig hört talas om att någon någorlunda seriös inte har haft ett påslag på matr. på sina löpande jobb. Det ska betala den tid som jag (som inte vistades på arbetsplatsen) fick lägga på bla anskaffning och returen dvs hantering av matr.. Mina timmar debiterades aldrig direkt till kund för kunden hade ju ingen som helst aning om hur länge jag sysslade med material hanteringen och då är det ju mycket svårt att på ett trovärdigt sätt redovisa timmar.
Dom som hade 0 % i påslag var dom som kontant köpte sitt matr. på jula, byggmax osv till samma pris som vem som helst. Och normalt var det betydligt dyrare än dom priser som vi trots påslaget debiterade kunderna.
Ps
Det var i dom fall jag känner till svartjobbande och nästan alltid utländska "företagare".
Dom som hade 0 % i påslag var dom som kontant köpte sitt matr. på jula, byggmax osv till samma pris som vem som helst. Och normalt var det betydligt dyrare än dom priser som vi trots påslaget debiterade kunderna.
Ps
Det var i dom fall jag känner till svartjobbande och nästan alltid utländska "företagare".
