Hej,

Nyligen köpt ett hus som byggdes 1970. På källarvåningen finns det fuktgenomslag längs med listerna på vissa ställen. Rummet är cirka 25 kvadrat och jag kan se 3-4 genomslag varav en ”grövre”.

Golvet är ett parkett och när jag lyfter det något känns det som en träplatta undertill.

Genomslagen har varit konstanta i storleken under de månaderna jag bott här.

Jag är inte särskilt kunnig i ämnet, men räds inte att hugga i. Är det ändock värt att ta hit någon sakkunnig eller är det någon här som känner vad det kan röra sig om?

Med Vänliga Hälsningar

• Parkettgolv och en trälist längs en vit vägg i ett rum, samt en antydan till mörkare fläck nära listen som kan indikera fukt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fuktgenomslag längs väggen i en källare med parkettgolv. Väggen visar tecken på skador och missfärgning nära golvlisten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Eftersom det är en källare kan det mycket väl vara så att det är dags att göra om dräneringen. Sen är det ju oftast olämpligt med organiskt material (som trä) i en källare.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Även om den yttre dräneringen är funktionsduglig kan det fortfarande vandra en del fukt kapillärt underifrån och upp i sulan. Man skulle behöva veta mer om husets grundkonstruktion och även golvkonstruktionen om det är en uppreglerad historia. Är huset tänkt att ha inredd källare från början eller är det byggt i efterhand?

• Gilla
whak
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.