157 936 läst ·
1 120 svar
158k läst
1,1k svar
Har folk inga lån?
Systemet med stadstullar upphörde afaik 1810 ?J JohanLun skrev:
Sen brukar man ju definera innerstaden efter dessa gamla tullgränser, till stor irritation för folk som bor precis utanför.
Men även om jag tycker det är ganska löjligt att eftersträva att bo innanför tullarna, så är det ännu löjligare att stampa med foten i marken och hävda att hammarby sjöstad eller bromma VISST ÄR INNERSTAN.. ..fast "alla" vet att inte så är fallet, och om man skulle ta den gränsdragningen blir oerhört många fler delar av storstockholm också "innerstan".
Över huvud taget ser jag faktiskt ner på folk som tycker det är ett självändamål att bo innanför tullarna, och sen plågar sej igenom ett liv med fyra pers i familjen i en etta på 43 kvadrat.. ..Och då är jag ändå f.d innerstadsbo själv.
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 2 355 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 2 355 inlägg
Slänger in lite data på levnadskostnader för medelklassfamilj i storstad:
Summerade just våra inköp på matbutiker (alltså inkl tandkräm och annat man kan hitta på ICA maxi (inga kläder/husgeråd)) senaste tre mån (exkl semestermånader)
7966kr/mån gick till matbutikerna (ytterligare ca 1000kr på hämtmat och 2500kr på uteluncher). Mindre än jag trodde...
5pers i storstad (barn 9,10 och 13år). 60% handlat hos ICA. Brukar besöka alla kedjor en ggr/vecka för att komma åt otyget med kampanjpriser (inte betalat mer än 35kr för ett kaffepaket, eller 50kr för 600g bregott ännu)
Summerade just våra inköp på matbutiker (alltså inkl tandkräm och annat man kan hitta på ICA maxi (inga kläder/husgeråd)) senaste tre mån (exkl semestermånader)
7966kr/mån gick till matbutikerna (ytterligare ca 1000kr på hämtmat och 2500kr på uteluncher). Mindre än jag trodde...
5pers i storstad (barn 9,10 och 13år). 60% handlat hos ICA. Brukar besöka alla kedjor en ggr/vecka för att komma åt otyget med kampanjpriser (inte betalat mer än 35kr för ett kaffepaket, eller 50kr för 600g bregott ännu)
Renoverare
· Stockholm
· 20 191 inlägg
Bor du i storstad så får du uppdatera din profil, står Partille därAttitudeswe skrev:
Slänger in lite data på levnadskostnader för medelklassfamilj i storstad:
"Vi är ju ändå aldrig hemma" har man ju hört några gånger..GlennB skrev:
Systemet med stadstullar upphörde afaik 1810 ?
Sen brukar man ju definera innerstaden efter dessa gamla tullgränser, till stor irritation för folk som bor precis utanför.
Men även om jag tycker det är ganska löjligt att eftersträva att bo innanför tullarna, så är det ännu löjligare att stampa med foten i marken och hävda att hammarby sjöstad eller bromma VISST ÄR INNERSTAN.. ..fast "alla" vet att inte så är fallet, och om man skulle ta den gränsdragningen blir oerhört många fler delar av storstockholm också "innerstan".
Över huvud taget ser jag faktiskt ner på folk som tycker det är ett självändamål att bo innanför tullarna, och sen plågar sej igenom ett liv med fyra pers i familjen i en etta på 43 kvadrat.. ..Och då är jag ändå f.d innerstadsbo själv.
Och det finns väl en hel del rimligt i det.G Greger_08 skrev:
De som bor i innerstaden lär till största del göra det för att ha nära access till det som finns där. Inte för att husera i bostaden.
Dvs dom sover i bostaden men inte så mycket mer.
En kollega hade två aktiviteter i hemmet. Sova och läsa böcker. De två kräver inget stor bostad.
Ja, urbaniseringen behöver inte stanna upp även om folkmängden minskar. Minskad folkmängd och allt större städer går utmärkt bra ihop.D daVinci skrev:
Prognosen från FNs avdelning för befolkningsfrågor (vad den nu kan heta officiellt; jag lyckas aldrig komma ihåg det) är att jordens befolkning kommer att plana ut på cirka 10 miljarder vid nästa sekelskifte. Någon minskning har jag inte läst om, men det gör det förstås inte omöjligt. Var har du hittat den prognosen?
(Men jorden kommer nog aldrig att bli en Trantor, hur som helst).
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Det är bra, riktigt bra! Jag sätter in 16k varje månad på ICA-kortet, det brukar tom. behövas sättas in några extra tusenlappar nån månad eller två om året. Då ingår all mat, toappaper, tvål, schampo, ca. 2 utemat x 400kr per mån i det. Vi är 4 i familjen. Inga extravaganta matvanor. En vanlig veckohandling på Ica ligger på ca. 3000kr, sedan brukar frugan komplettera nån gång i veckan om vi ska ha fisk eller liknande färskvara.Attitudeswe skrev:
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 2 355 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 2 355 inlägg
Jag får väl tacka våra kräsna barn för att vi inte äter färsk fisk eller köttbitar så ofta.M Markarbetaren skrev:Det är bra, riktigt bra! Jag sätter in 16k varje månad på ICA-kortet, det brukar tom. behövas sättas in några extra tusenlappar nån månad eller två om året. Då ingår all mat, toappaper, tvål, schampo, ca. 2 utemat x 400kr per mån i det. Vi är 4 i familjen. Inga extravaganta matvanor. En vanlig veckohandling på Ica ligger på ca. 3000kr, sedan brukar frugan komplettera nån gång i veckan om vi ska ha fisk eller liknande färskvara.
Jag ser i ICA appen att vi är rätt bra på att handla varor på erbjudande. Snittar på 11% rabatt hittils i år hos ICA. Gott att ha bra lagringsmöjligheter i huset...
Medlem
· Västernorrland
· 12 010 inlägg
inte konstigt det går bra för ica hör jag...........vi har varit 8 totalt och 16k skulle ledigt räcka mer än en månad.......M Markarbetaren skrev:Det är bra, riktigt bra! Jag sätter in 16k varje månad på ICA-kortet, det brukar tom. behövas sättas in några extra tusenlappar nån månad eller två om året. Då ingår all mat, toappaper, tvål, schampo, ca. 2 utemat x 400kr per mån i det. Vi är 4 i familjen. Inga extravaganta matvanor. En vanlig veckohandling på Ica ligger på ca. 3000kr, sedan brukar frugan komplettera nån gång i veckan om vi ska ha fisk eller liknande färskvara.
Tänkte samma sak… Hur lyckas man bränna 16K/månad för 4 personer på mat ”utan extravaganser”? Vi är två välavlönade vuxna, köper precis det vi vill ha, jagar inte extrapriser hysteriskt och sätter in 4-5 000 kr/mån och klarar oss utmärkt på det. Då räknar vi iofs inte in uteluncher i pengarna, men ändå.S Stefan1972 skrev:
Vad handlar ni egentligen?Äter ni en massa färdigmat och halvfabrikat eller hur lyckas ni bränna så mycket pengar på käk? 🙂