158 192 läst ·
1 120 svar
158k läst
1,1k svar
Har folk inga lån?
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Jag tror många i husbilsgenerationen har haft sin bostadskarriär och ser en möjlighet att kunna utnyttja potentialen i ett bostadslån.G GBG68 skrev:
Frågan är intressant faktist gällande fritidshus, något jag funderade på idag tom. Hur gör folk när man handlar sommarstuga, tar man ut ett lån på sin permanentbostad om utrymme finns eller kör man ett separat lån för stugan?
Jag skulle först och främst använda befintliga pantbrev. Finns det utrymme i den permanent bostaden för detta, eller finns det pantbrev i fritidshuset som kan övertas vid köp?M Markarbetaren skrev:
Hur många bor i HRF och i BRF?SågspånPappspikEternit skrev:
Att flera regeringar inte sänkt detta orättvisa bidrag successivt är ett mått på deras kompetens. Hade den varit 15% idag så skulle vi kunna ha ytterligare en ratt att vrida på. Nu har vi inget.M MatsDesign skrev:
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/makroekonomi/bostader/bostader-i-sverige/S SideshowBobBuilder skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I denna AirBnb-era tror jag att bostadsköp på spekulation har tagit fart sedan 10 år tillbaka eller så. Vanligt är nog om det finns utrymme att man ser till att insatsen finns tillgänglig utan blanco-lån.M Markarbetaren skrev:Jag tror många i husbilsgenerationen har haft sin bostadskarriär och ser en möjlighet att kunna utnyttja potentialen i ett bostadslån.
Frågan är intressant faktist gällande fritidshus, något jag funderade på idag tom. Hur gör folk när man handlar sommarstuga, tar man ut ett lån på sin permanentbostad om utrymme finns eller kör man ett separat lån för stugan?
Vi får se vad som sker. Men fritidshuset är väl bland det första som ryker om det kostar mycket pengar (man har inte hunnit göra det till en ”passiv” inkomst ännu). Några kommer sälja med förlust. För att de måste. Hoppas de blir få.
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Hur tänkte du det skulle funka med skatt på inkomstränta? Antar att du inte tycker + och minus ska kvittas?S SideshowBobBuilder skrev:
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Har kikat senaste året och det verkar vara många objekt som kom ut i våras som kommer ut på hemnet nu igen, till lägre pris. Verkar svårsålt med stugor. Nog många som köpte i pandemien men som nu måste sälja när högre räntor blir gällande.S SideshowBobBuilder skrev:I denna AirBnb-era tror jag att bostadsköp på spekulation har tagit fart sedan 10 år tillbaka eller så. Vanligt är nog om det finns utrymme att man ser till att insatsen finns tillgänglig utan blanco-lån.
Vi får se vad som sker. Men fritidshuset är väl bland det första som ryker om det kostar mycket pengar (man har inte hunnit göra det till en ”passiv” inkomst ännu). Några kommer sälja med förlust. För att de måste. Hoppas de blir få.
Ca 73% då som har en ägd bostad på något sätt.S saltis99 skrev:
Stryker man bort de yngsta där så kan det då handla om ca 5,8 miljoner vuxna som har en ägd bostad (och kan ha lån).
Med ett sammanlagt lånebelopp på 4100 mdr så blir det då ca 700 k i lån per person i snitt.
Och i snitt betalar dom 1850 kr i ränta i månaden, med 4.5% ränta.
Sedan sprider det där en hel del mellan individer.
Men på nationell nivå är detta inget problem. Om en del behöver sälja kommer andra ha råd att köpa.
Jajemän! Priserna skall nog ned ytterligare under 2023 tror jag. Dock så har vi faktiskt bostadsbrist i Sverige. Ledde till "bubblan", vissa tror på den vissa inte. Men med tanke på vilka enorma vinster folk gjort på kort tid i tex Stockholm så får vi nog kalla det någon slags bubbla. Men, bostadsbristen består ju fortfarande och de senaste analyserna ger för handen att vi kommer ytterligare missa målet nu med en sisådär 40 000 byggstarter per år. Tiotusentals i alla fall. Bostadsmarknaden är iskall. Men, vi kommer inte ifrån att vi fortfarande har en brist på bostäder i stora delar av Sverige. Storstockholm är 2,5 miljoner människor där många är redo att slanta upp 7% ränta om de måste. Men, det finns ju inga bostäder att flytta till. Många regeringar är skyldiga för att denna situation har uppstått.M Markarbetaren skrev:
Fjällstugor och dylikt känns ju sådär att ha kvar om man har höga lån på dessa. I allmänhet så är ju antalet som budar ned, antalet objekt som säljs under utgångspris är upp, antal prissänkta objekt är upp. Precis ALLA siffror pekar åt fel håll. Men jag tror ÄNDÅ att det kommer gå "bra"/"ok"/"det kommer att svida men det får gå ändå" i Sverige pga denna bostadsbrist och att vi är lite kära i våra hem. DESSUTOM får många del av ränteavdragen! Den summan måste ju verkligen gå i taket här och kosta multum för ALLA skattebetalare. Inte direkt rättvist. Släpper 2026/2027.
https://marcusoscarsson.se/just-nu-hushallen-klarar-hogre-rantor/
Frågan är ju. Är deras kund ett hushåll, eller är det två personer som har 2 mille var i samma hushåll?Det är SBABs vd Mikael Inglander som nu uttalar sig om det rådande läget.
Han menar att kunderna klarar av en högre ränta än den som är nu, rapporterar Svenska Dagbladet.
– Det är vår bedömning att de klarar lite till, säger han till tidningen.
Flera miljoner
Inglander förklarar att SBABs genomsnittskund har ett bolån som ligger på omkring 2 miljoner kronor.
– Det är mycket pengar men inte så mycket som man kanske lånar till en bostad i storstan. Ett normalhushåll kan hantera en väsentligt högre ränta än idag, säger han.
Inglander framhåller även att han tror att bostadspriserna är på väg ner något mer.
Vi borde organisera oss och upphandla stora lån mot bankerna. Sätta hårt mot hårt. Vad krävs för att vi INTE skalS saltis99 skrev:
Det ligger i bankernas intresse att maximera sina vinster och minimera sina kostnader. Inget nytt under solen. De kikar ju på de regler som de fått från staten (de "nya" bolånereglerna). Jag skulle tro att ganska många har en ganska radikalt försämrad ekonomi. Jag skulle säga många tiotusentals med hushåll. Att gå till fyra gånger högre ränta är inte direkt jätteroligt för någon. Men för många är det så många tusenlappar att det faktiskt får ganska stora konsekvenser. Inget mer Berwaldhallen med andra ord.J JohanLun skrev: