79 816 läst ·
97 svar
80k läst
97 svar
Har fått min infart till stugan bortgrävd!
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 2 016 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 2 016 inlägg
Lösningsförslag:
Kom överens med farsans kompis att inrätta ett nytt servitut på den vägen ni faktiskt föredrar och med den ni har en god relation med.
Ni borde tillsammans kunna få en bra deal med kommunen för att de skall slippa återställa vägen.
Det vore intressant att höra från någon på forumet som vet ifall man kan göra så.
Kom överens med farsans kompis att inrätta ett nytt servitut på den vägen ni faktiskt föredrar och med den ni har en god relation med.
Ni borde tillsammans kunna få en bra deal med kommunen för att de skall slippa återställa vägen.
Det vore intressant att höra från någon på forumet som vet ifall man kan göra så.
Kommunen har inget ansvar gentemot dig. Det kunde lika gärna ha varit en fristående entreprenör. Oavsett vilket har ordern kommit från markägaren och det är denna som ansvarar för att uppfylla servitutsreglerna gentemot dig. Förmodligen kommer det att kosta en del för markägaren så antingen charmar du henne ordentligt eller så förbereder du dig på att stämma henne. Eventuellt kan det vara skämmigt för kommunen, särskilt som du redan påpekat detta för dem och de lovade något som de seddn inte uppfyllde. Men då är det nog snarare skuggan av lokalpressen snarare än lagen som gör att de återställer vägen.
Lycka till!
Lycka till!
Spännande tråd!
Absolut har du all rätt på din sida och som tidigare sagt är servitutet kvar och kan inte tas bort. Jag tror också den rätta vägen är att ställa krav på markägaren, så får markägaren i sin tur driva frågan vidare. Det är inte du som ska lägga ner tid på markägarens misstag, det får hen själv göra. Så kontakta markägaren och berätta läget och informera om servitutet samt att lämpa över ansvaret till hen.
Absolut har du all rätt på din sida och som tidigare sagt är servitutet kvar och kan inte tas bort. Jag tror också den rätta vägen är att ställa krav på markägaren, så får markägaren i sin tur driva frågan vidare. Det är inte du som ska lägga ner tid på markägarens misstag, det får hen själv göra. Så kontakta markägaren och berätta läget och informera om servitutet samt att lämpa över ansvaret till hen.
Kommunen har ju mailat dig o bekräftat och att du hade rätt om servitutet och att de skulle flytta stenarna till hösten....Den som mailat detta till dig har ju ställningsfullmakt för kommunen och kan alltså göra åtaganden för kommunens räkning...Du har ju namn o mailadress till denna person. Maila till denne med ett svar på dennes mail så hamnar ditt mail hos rätt person...Och skriv vad som hänt, d.v.s. att stenarna o vägen är borta o att du förväntar dig bekräftelse på att det sker ett återställande inom 1 månad... Du har du satt bollen i rullning...Silly Bear skrev:
Tveksamt om du har rätt, TS påpekade ju läget för kommunen och fick en bekräftelse innan vägen togs bort. Jag tror inte en fristående entreprenör skulle komma undan med det heller. OM det nu är kommunen som grävt bort vägen vill säga.D DanielEr1ksson skrev:Kommunen har inget ansvar gentemot dig. Det kunde lika gärna ha varit en fristående entreprenör. Oavsett vilket har ordern kommit från markägaren och det är denna som ansvarar för att uppfylla servitutsreglerna gentemot dig. Förmodligen kommer det att kosta en del för markägaren så antingen charmar du henne ordentligt eller så förbereder du dig på att stämma henne. Eventuellt kan det vara skämmigt för kommunen, särskilt som du redan påpekat detta för dem och de lovade något som de seddn inte uppfyllde. Men då är det nog snarare skuggan av lokalpressen snarare än lagen som gör att de återställer vägen.
Lycka till!
Men visst är det väl "mera rätt" att gå på markägaren, men jag misstänker att det är rätt stor sannolikhet att denne är av sorten som är svår att argumentera med. Kommunen inser nog lättare att "nu blev det visst lite fel".
Du har rätt här verkar det som. Ställ käringen mot väggen. Hon har säkert ingen koll på detta. Är det kommunen som grävt bort vägen eller har harpan anlitat en entreprenör? Hur som helst, stå på dig och lycka till. Detta är allvarliga saker.Silly Bear skrev:
Hej
Jag har en fundering hur man lättast går tillväga när man fått en väg man har servitut på bortgrävd av markägare/kommun.
Jag och brorsan har ärvt en stuga som ligger vid älven och påväg ner dit så går det 2 vägar.
Ena vägen går förbi farsans kompis och det är den vägen som vi oftast använder eftersom den är lite snabbare och att farsans kompis inte har något emot det.
Andra vägen är den vi har servitut på och nu är bortgrävd av markägare/kommun.
Vi kan såklart ta oss fram via väg 1 men eftersom paret som bor där börjar komma till åren och inte har några egna barn så har vi ju inte någon aning vem som kommer köpa fastigheten sen och vad dom tycker att man kör ner för deras väg.
Hela historien började med att kommunen skulle börja tvångs dra in VA som dom verkar göra lite överallt i Sverige.
Tanten som äger marken som vägen ligger på dealade med kommunen som att dom fick använda vägen när dom drog rör etc nere vid stugorna mot att dom grävde bort vägen efter dom var klara.
Jag fick inte reda på detta förrän jag såg stora stenar på båda sidorna av vägen som blockerade infarten (i slutet av förra sommaren)
Jag ringde kommunen som berättade ovanstående, jag berättade att jag hade servitut på vägen och att det bara var att flytta stenarna när dom endå var i närheten på jobbade.
Jag sa även att det inte brann i knutarna eftersom sommaren var slut och att jag ändå inte skulle upp förrän
nu i vår.
Brorsan var förbi igår kväll och såg att inte bara är stenarna kvar utan vägen är även bortgrävd.
Det var efter kontorstid så jag har inte kunnat ringa kommunen för att kolla om det är dom som är ansvariga.
Tanten som äger marken och vägen svarar inte i telefon så jag vet inte om hon ens är medveten om servitutet eller om hon bara försöker göra en fuling eftersom det finns en annan infart.
Vi vill såklart ha kvar vägen vi har servitut på och rent juridiskt är det väl klockrent att den som tagit bort vägen snällt kommer att få återställa den?
Men vem är ansvarig kommunen eller tanten som bett dom göra det?
Är kommunen skyldig att kolla upp vad som gäller innan dom börjar gräva?
Är det någon här som har varit med om något liknande?
Jag bifogar en karta här så ni förstår vad jag pratar om.
Gul: Farsans kompis fastighet
Lila: Infart till den gula fastigheten
Blå: Våran stuga
Turkos: Gemensam väg som går till flera andra stugor
Röd: Vägen som nu är bortgrävd som vi har servitut på (den är bortgrävd tills där röd och lila möts)
Tanten äger marken som är som inte är markerad och till vänster om dom markerade fastigheterna
Om det går så långt så att man måste lämna in en polisanmälan, vad är lämplig rubricering?
[bild]
Det mailet från kommunen är det du använder som deras erkännande av att du har rätt och du går tillbaka till kommunen med det mailet.Silly Bear skrev:
Som jag förstod av tidigare inlägg hade kommunen grävt bort vägen efter uppmaning från markägaren för att få möjlighet till uppställning under tiden arbetet pågick. Kommunen har inget ansvar, lika lite som andra utförare, att kontrollera servitut hos en markägare de har en överenskommelse med. Det är markägarens ansvar gentemot rättighetsinnehavaren att återställa vägen. Om sedan markägaren vill, kan denne i sin tur kräva ersättning från kommunen om de utfört mer ingrepp än de varit överens om.M -MH- skrev:
Jag är inte så säker på det, jag. Om kommunen skulle fram med sin ledningsrätt under en servitutsväg på min mark, så skulle jag som markägare allt skylla på kommunen om de inte återställde vägen efter sig. Och vore jag servitutsinnehavare skulle jag definitivt pratat med den som grävde av vägen, inte med markägaren.D DanielEr1ksson skrev:
Verktygstokig
· Västerbotten
· 692 inlägg
Så vitt jag vet har inte kommunen grävt på vägen någonstans utan bara använt den för att köra ner en massa grus och fyllnadsmassor för att återställa en standlinje som blivit förstörd när dom drog kabel nere vid älven
Farsans kompis ville inte att en massa tunga grusbilar som körde skytteltrafik över hans väg
Som jag hört det från han så gjorde dom istället upp med markägaren som våran väg ligger på.
Kommunen fick använda vägen i utbyte mot att dom tog bort vägen när dom var klara.
Som svar på det någon skrev, jag har inte lust att börja skriva något servitut över farsans kompis väg, jag har ju redan en väg som lagligen ja har rätt att använda.
Bara för att folk i ovilja eller oförstånd tar bort den ska ju inte drabba mig.
Jag ringde killen på kommunen 3 ggr idag utan att få svar.
Så jag skickade ett väldigt tydligt mail istället och en uppmaning om att höra av sig.
Tanten som äger marken verkar inte ha något tele nr registrerat
Jag provade ringa hennes sambo också några ggr under kvällen utan svar.
Så jag skickade sms istället och upplyste om läget
Inte något svar på det heller.
Om nu markägaren ska vara så svår att få tag på vad gör man istället? Handräckning från kronokalle?
Är det någon som varit med om något likande som vet vad man bör kast fram för skadeståndskrav
Vill mest nämna det för att få bollen i rullning så vägen blir återställd men såklart kräva pengarna om hon sätter sig helt på tvären
Farsans kompis ville inte att en massa tunga grusbilar som körde skytteltrafik över hans väg
Som jag hört det från han så gjorde dom istället upp med markägaren som våran väg ligger på.
Kommunen fick använda vägen i utbyte mot att dom tog bort vägen när dom var klara.
Som svar på det någon skrev, jag har inte lust att börja skriva något servitut över farsans kompis väg, jag har ju redan en väg som lagligen ja har rätt att använda.
Så jag skickade ett väldigt tydligt mail istället och en uppmaning om att höra av sig.
Om nu markägaren ska vara så svår att få tag på vad gör man istället? Handräckning från kronokalle?
Är det någon som varit med om något likande som vet vad man bör kast fram för skadeståndskrav
Vill mest nämna det för att få bollen i rullning så vägen blir återställd men såklart kräva pengarna om hon sätter sig helt på tvären
Jadu, vilken soppa. Inte riktigt som jag gissade i början, så byter fot nu.
Jag misstänker att kommunen är sympatiskt inställd till dina krav, så börja där så kanske du kan få lite hjälp och stöd i alla fall. Och lite mer fakta på bordet om vad de har kommit överens om med kvinnan.
Till slut får du kanske fixa till vägen själv och sedan stämma kvinnan till tings för ersättning. Tror inte fogden kan hjälpa dig nu.
Står det "befintlig väg" i ditt servitut eller står det "anlägga väg"?
Till slut får du kanske fixa till vägen själv och sedan stämma kvinnan till tings för ersättning. Tror inte fogden kan hjälpa dig nu.
Står det "befintlig väg" i ditt servitut eller står det "anlägga väg"?
Jag förstår att du helst vill ha fatt i någon som har erfarenhet av motsvarande situation. Det har tyvärr inte jag. Men hade jag varit du hade jag 1. Skickat att nytt Mail till kommunen som svar på det tidigare mailet du fick av dem (för diariet är det betydelsefullt att man kan följa mailväxlingen). I detta mail hade jag i första hand informerat dem om att du kommer att begära av fastighetsägaren att återställa vägen skyndsamt. Passa även på att begära av tjänstepersonen att diarieföra mailet. Många slarvar med detta. 2. Därefter hade jag begärt handräckning från Kronofogden om att delge markägaren ditt krav. (Återställd väg inom 2 veckor, exempelvis). I det läget hade jag troligtvis inte begärt skadestånd. Om vägen var återställd efter 2 veckor hade jag låtit udda varit jämt. Ingen väg efter 2 veckor - dags för steg 3: kontakta jurist och stäm kärringen i domstol. Kräv ny väg och skadestånd motsvarande samtliga kostnader hänförliga till den fastighet du inte har kunnat nyttja sedan första gången du såg stenarna (skit samma att grannen iofs ger dig access) + tröstpengar för det lidande som situationen har orsakat dig + samtliga kostnader förenade med tvisten.Silly Bear skrev:
Så vitt jag vet har inte kommunen grävt på vägen någonstans utan bara använt den för att köra ner en massa grus och fyllnadsmassor för att återställa en standlinje som blivit förstörd när dom drog kabel nere vid älven