3 366 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Har ett rör som trycks upp och läcker av vattentrycket. Hur åtgärdar jag det?
Vi har bytt till IKEA blandare i köket och badrummet och har stött på problem.
Det är möjligt att märket på blandarna inte har med saken att göra, men det kanske är värt att nämna.
Kanske är svårt att se i videon, men när vattnet sätts på så trycks röret ovanför ballofixen uppåt så pass mycket att det till slut springer läck. Jag stänger ballofixen innan det hinner läcka.
Vi upptäckte problemet när frun satte igång varmvattnet på fullt blås i köket och sedan hastigt stängde blandaren vilket då skapade nått form av tryck som, ja, tryckte upp röret så att det började läcka. Det var samma procedur som orsakade en mindre läcka i badrummet också, den gången med kallvattnet.
Nu räcker det att ballofixen är öppen i köket för att röret ska tryckas uppåt.
I badrummet verkar det än så länge hålla sig på plats. Har markerat röret för att lätt kunna se om det flyttar sig.
Vad kan detta bero på?
Jag, som lekman, kan inte förstå vad som ska hålla röret på plats. Det verkar inte gängat. Men det har ju inte varit något problem de fem åren vi bott här med de gamla blandarna.
Ska försöka dra åt muttrarna precis ovanför ballofixen på morgonen och se om det gör någon skillnad.
Om det inte redan har framgått så är jag väldigt novis när det gäller sådant här och uppskattar all hjälp jag kan få.
Stort tack
Det är möjligt att märket på blandarna inte har med saken att göra, men det kanske är värt att nämna.
Kanske är svårt att se i videon, men när vattnet sätts på så trycks röret ovanför ballofixen uppåt så pass mycket att det till slut springer läck. Jag stänger ballofixen innan det hinner läcka.
Vi upptäckte problemet när frun satte igång varmvattnet på fullt blås i köket och sedan hastigt stängde blandaren vilket då skapade nått form av tryck som, ja, tryckte upp röret så att det började läcka. Det var samma procedur som orsakade en mindre läcka i badrummet också, den gången med kallvattnet.
Nu räcker det att ballofixen är öppen i köket för att röret ska tryckas uppåt.
I badrummet verkar det än så länge hålla sig på plats. Har markerat röret för att lätt kunna se om det flyttar sig.
Vad kan detta bero på?
Jag, som lekman, kan inte förstå vad som ska hålla röret på plats. Det verkar inte gängat. Men det har ju inte varit något problem de fem åren vi bott här med de gamla blandarna.
Ska försöka dra åt muttrarna precis ovanför ballofixen på morgonen och se om det gör någon skillnad.
Om det inte redan har framgått så är jag väldigt novis när det gäller sådant här och uppskattar all hjälp jag kan få.
Stort tack
Medlem
· Västernorrland
· 11 696 inlägg
Den kopplingen som läcker är en klämringskoppling. Det är en kona som komprimeras av muttern och alltså klämmer fast röret och får det tätt. Om röret kryper upp så är det antingen inte draget på rätt sätt eller så är det skadat på nåt vis. Kanske monterat utan stödhylsor om det är ett mjukt rör.
Att det är tryck i vattnet är inget konstigt. Det är trycket som gör att det kommer vatten i kranen och trycket är likformigt överallt. Kan alltså få ett rör att krypa ut om det vill sig illa.
Att det är tryck i vattnet är inget konstigt. Det är trycket som gör att det kommer vatten i kranen och trycket är likformigt överallt. Kan alltså få ett rör att krypa ut om det vill sig illa.
Nej, det ser ej ut som en klämringskoppling. Snarare Bulcos "Konuskopplingar". En typ av halvkoppling.
Sitter dessa på klämrings-ände så är det ännu värre.
Jag skulle byta detta omgående!
https://www.rskdatabasen.se/infoDocs/MONT/mont_29_8565236.pdf
Sitter dessa på klämrings-ände så är det ännu värre.
Jag skulle byta detta omgående!
https://www.rskdatabasen.se/infoDocs/MONT/mont_29_8565236.pdf
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Rörmokaren har flyttat upp fördelarskåpet och skarvat kopparrören under
Vatten & Avlopp -
Rörmokaren vill bila upp min avloppsbrunn. Klarar sig golvvärmen?
Badrum -
Rör upp i badrumsgolv brf:s ansvar vid renovering
Badrum -
Uppstickande avloppsrör under värmepump.
Vatten & Avlopp -
Översvämning/trycks upp vatten från rör i mark. stuprör/rör i mark
Vatten & Avlopp