Jag får inget avdrag alls utan han tycker att han kan kompensera mig ekonomiskt i efterhand då han vet hur lång tid det tagit att åtgärda mitt badrum och hyresgästföreningen säger att han får göra så!
Men hur kan jag vara så säker på att ja verkligen blir kompenserad ekonomiskt när allting är klart vad finns det för garantier eller måste jag stämma honom för att få ut något?

Det enda jag egentligen får det är att ja vid behov har möjlighet att dusha på badhuset som är ganska så långt ifrån min bostad och som inte har öppet förns på kvällen 17-20:00 så då kan jag inte dusha innan jag åker på jobbet!
Jag har väl varit där max 3 gånger då väderförhållandet samt att jag kommit hem ganska sent från jobbet ibland har gjort att ja inte kunnat fara dit vid dom tillfällena.
Men ett inträde på ett litet badhus i en förort kostar väldigt lite några tior kanske på sin höjd så det är bara en symbolisk grej egentligen!

Det har ju försvårat min vardag att vara utan dush möjligheter då jag fått göra det antingen hos kompisar eller på jobbet vilket gjort att jag kommit hem senare på kvällen!
Jag betalar fortfarande full hyra!

Ja, men eftersom du har hyresgästföreningen bakom dig så behöver du nog inte vara orolig för utebliven kompensation, även om den kommer i efterhand.
Däremot om det drar ut på tiden så skulle jag nog bett att hyresgästföreningen såg till att förhandla om en kraftig nedsättning så fastighetsägaren inser att det kostar pengar att dra ut på renoveringen

Hårdrockarn skrev:
Mm okej det tolkar jag som att en hyresvärd inte är skyldig att göra någonting så länge inte folk går ihop genom hyresgästföreningen & drar det till domstol vilket händer mycket sällan!
Nja, inte riktigt.

Hyresvärden är skydig att göra vissa saker. Men vad ska du som hyresgäst göra om hyresvärden inte gör detta? Ditt enda alternativ är att stämma hyresvärden, det kostar tid och pengar. Vill du ta den kostnaden själv? Och riskera att få betala motpartens rättegångskostnader om du förlorar?

När det gäller hyresgästföreningen så har de precis som facket problemet att de förhandlar för majoriteten av sina medlemmar. De måste kompromissa. Det är som i de flesta demokratiska sammanhang: Gör man det som är ok för 51% av medlemmarna så gör man rätt, tyvärr tycker inte de resterande 49% att det är rättvist.

Hej!
Nja det har du rätt i såna där föreningar förhandlar oftast för den stora massan.
Hyresgästföreningen liksom facket som du nämner lägger sig sällan i det enskilda fallet om det inte är någonting mycket extremt!

Jag har skickat iväg ett mail till min handläggare på hyresgästföreningen och bett han kontakta min hyresvärd för att få reda på vart skon klämmer varför det dröjer så länge!
Att dra någon inför en civilrättsdomstol innebär alltid en stor ekonomisk risk men det ska egentligen inte behövas!
Nej jag har inte råd till det alternativet men tyvär så börjar det bli rätt så vanligt att det ser ut så här att många hyresvärdar slarvar med underhållet & bara gör saker när det är akut pga den stora bostadsbristen som råder så kan dom alltid hyra ut!

Nu har jag en ny fundering!
Saken är den att jag pratade med en kompis idag och av någon anledning så berättade han för mig att min nuvarande hyresvärd har precis sålt området av hyreslägenheter som jag bor i!

Jag undrar då vad händer vid ett ägarbyte skriver man nya hyreskontrakt med den nya fastighetsägaren kanske och kan min nuvarande hyresvärd rent juridiskt komma undan att kompensera mig för att jag inte kunnat använda mitt badrum?
Det känns lite som om att många fastighetsägare säljer sina fastigheter efter att dom mjölkat tillräckligt mycket pengar men efter att dom sålt så försvinner ansvaret att underhålla fastigheterna för den gamla och så börjar då nästa ägare å tillslut kanske det blir tal om rivning!
Han har ännu inte tagit itu med den trasiga toan i källaren som han tyckte att ja kunde använda så hyresgästföreningen skulle maila han angående det där med toan!

Det har varit sjukt tyst väldigt länge nu även från hyresgästföreningens håll och jag vet inte vem eller vilka som ska börja med att ta itu med mitt badrum eller om ja kommer att kunna bo kvar i min lägenhet under tiden då det lät som att dom ska börja så tidigt som kl 7 så då lär det bli problem som sagt!

Får dom verkligen sätta igång så pass tidigt som kl 7 på morgonen?
Jag har ju också en granne ovanför mig som ja känner mycket väl och som dessutom jobbar natt!
Ja har även skickat ett sms till hyresvärdens mobiltelefon men han har inte svarat och det ska bli intressant att se vad han svarar eller om han bara kommer att hålla sig undan!

Men om han nu nyligen sålt fastigheterna hur lång tid tar det innan allt papperarbete med ägarbyten samt information till hyresgästerna kommer ut?

Många hyresfastigheter är i AB och bara för att bolaget byter ägare så har du fortfarande kontrakt med samma juridiska person.

Oavsett ägandeform så följer hyreskontraktet fastigheten och inte fastighetsägaren.

Ja men avdrag på hyran i efterhand lär knappast följa med till nästa ägare oavsett.

huggan skrev:
Ja men avdrag på hyran i efterhand lär knappast följa med till nästa ägare oavsett.
Är du helt säker på detta? Om hyresgästföreningen förhandlat fram det....
och om inte förra ägaren reglerat det, så "tror" jag, att ny ägare får reglera detta, möjligen med regressrätt till förre ägaren. Den nye ägaren tar över skyldigheterna för fastigheten.
Har svårt att tänka mig att Hyresgästföreningen accepterar att hyresgästen kommer att sitta med Svarte Petter på hand. :confused:

Nej han har rätt till avdraget men tror inte det är till den nya ägaren utan till den förre. För den tiden som var innan köpet alltså.

Det är väl normalt vid fastighetsförsäljning så garanterar säljaren inför köparen att fastigheten inte är belastad med obetalda skulder.
Om det finns obetalda skulder så kan köparen kräva säljaren och detta torde väl även gälla hyresfastigheter. :confused:

Ja fast skulden ligger inte på fastigheten utan på hyresvärden. Så är det inte att AB som sålts så spelar det ingen roll.

- Skulden till hyresgästen har uppstått därför att hyresgästen har ett hyreskontrakt om en viss standard.
Om inte denna standard har uppfyllts så är fastighetsägaren (i detta fall) skadeståndsskyldig.
- Hyreskontraktet följer fastigheten och därmed är ny fastighetsägare skyldig att överta åtagandet enl. hyreskontraktet och överenskommelser som tecknats. (i detta fall en ersättning för hyresnedsättning).
- Den nye fastighetsägaren kan ev. kräva säljaren på motsvarande del av skadeståndet som belöper säljarens ägotid beroende på vad som stipuleras i köpekontraktet.
-men hyresgästen hålles skadelös.

Vad smidigt. Då har jag lärt mig nåt nytt. Tackar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.