Datorskärm med felmeddelandet "Webbplatsen kan inte nås, DNS_PROBE_FINISHED_BAD_CONFIG".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Alla datorer är kabelanslutna och den datorn jag har problem med är ansluten till modemet via en extra switch i nätverket. Blir inte klok på vad jag kan göra. Alla kablar är kontrollerade och är ok.

Redigerat:
ADSL, fiber, kabelmodem, mobiltbredband?
Vad är det för splitter? Router, switch eller RJ45 splitter?
Lite mer info så kan vi garanterat hjälpa dig. Eller ta en bild på utrustningen om du är osäker på terminologin.

Vad menar du med 'splitter'? Är det en switch eller nåt annat?

Det är en switch som det är andra datorer anslutna till. Vilken uppkoppling jag har spelar nog ingen roll för övriga datorer i nätverket fungerar utmärkt när denna bråkar.

Varför just denna dator har problem att nå DNS server vet jag inte, verkar repa sig så fort den får en ny ip-adress men sen återkommer felet.

BirgitS
Vad har den datorn för DNS-inställning och vad har de andra?

Vet ej

BirgitS
Windows 10:
Inställningar - Nätverk och Internet
Status (till vänster) - Ändra anslutningsegenskaper (till höger)

• Gilla
Mr9
  • Laddar…
M Mr9 skrev:
Vet ej
Uttömmande svar.

Vill du ha hjälp kan du börja med att försöka svara på frågorna du fått tidigare och dessa.
1. Hur får datorn sin adress och DNS-inställning? Via DHCP eller har du manuellt angett dem?
2. När det funkar, vad har du för IP-adress, mask, default gateway och DNS-server? Är det windows kör du ipconfig /all i cmd.exe så ger det informationen. Du kommer se en massa interface, du får leta fram det som passar dig, troligtvis nåt om Ethernet trådbundet eftersom du skrev nåt om att du körde på tråd.
3. När det inte funkar vad är svaren på fråga 2?
4. Om du använder DHCP för att få IP-adress, vem delar då ut adresserna? Dvs är det din router (du kallar det modem men det är säkert även en router där också) eller operatören? Kolla i din router/modem/brandvägg om det finns en DHCP-server igång för LAN (du skrev du körde på tråd). Om inte är det troligtvis din operatör. Hur många adresser delar din operatör ut åt dig? Många har en begränsning.

M Mr9 skrev:
Alla datorer är kabelanslutna och den datorn jag har problem med är ansluten till modemet via en extra switch i nätverket.
M Mr9 skrev:
Blir inte klok på vad jag kan göra.
Du har ju själv angivit svaret!
Det är den extra switchen som strular. Kan du inte ta bort den?

Det absolut vanligaste är att det blir en IP konflikt. Har man fler routers/switch/hub i sitt nätverka är det alltid bäst att ge alla grejer fasta IP adresser.
Har man sen ett gästnät eller Wifi så lägg det på en annan IP range.

Det kan vara problem med den datorns DNS cache också och det kan du tömma genom att starta en CMD prompt (Windows knappen+R och skriv "cmd"). Skriv in "ipconfig /flushdns" och tryck enter.
Se om det hjälper nästa gång eller om du måste ge en ny IP. Hjälper det med DNS cache kanske det kan löna sig att installera om drivrutiner för nätverkskortet, hjälper det inte är det troligen IP konflikt.

Nu förtydligar jag bara det vissa skrivit.
Är det så att du har fiber? Då kan du ha en RG-box som har flera nätverksuttag. Har du sedan en switch kopplad till det ena uttaget. Då kan IP adresserna räcka till anslutna datorer. Kopplar du sen en till switch till den tidigare switchen så kan det vara så att du når maxgränsen för tilldelade ip-adresser. Sätter du dit en router efter rg-boxen så löser du problemet.
För det låter som att du har en konflikt mellan ipadresserna. Jag hoppas det löser sig för dig. Annars måste du nog dela med dig av mer information om nätverket.

Tycker jag fått lite uppslag och idéer som jag skall testa sen får vi se om det löser sig.
Var lite kort i tidigare svar men dels är jag inte på plats och kan kolla dels satt jag lite dumt till.

Har ADSL router från Telia

BirgitS
Om du inte är säker på att det du kallar för switch verkligen är en väldigt enkel switch och inte router eller något annat med lite mer funktion är det bra om du skriver dess fabrikat och modell.

Tror jag hittat felet. Alternativ DNS var valt utan att någon DNS var ifylld. Det fanns en annan DHCP enhet i nätverket förutom routern (en kameraserver) som datorn försökte ansluta till ibland. Default gateway har 192.168.1.1 medans kameraserver hade 192.168.8.1.. Men tack vare de tips jag fått här så kunde jag lokalisera felet, tack.
Hade svårt att tro på att switchen var felet då andra datorer till den fungerade utan anmärkning.

För att svara på några frågor
Ja, det är en switch (skrev splitter från början)
Routern är Felias berömda TG
Har ADSL men väntar på fiber.
Har fasta IP adresser

Tack för tålamod och att man inte alltid har rätt termilogi men det löser sig till slut sa han som sket i vasken.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.