Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Om det verkligen handlar om enfas är det läge att fråga vad ni har beställt. En enfas laddstation fyller inget syfte!? Då hade ni lika gärna kunnat behålla motorvärmaruttaget.
Jag håller med, men gjort är gjort gällande enfas. Har själv uppradat till 3-fas

A Avemo skrev:
Om jag förstår rätt är det alltså en treledarkabel avsäkrad med 16A som matar laddboxen. Oklart om den är 1,5 mm² eller 2,5 mm². Under vissa omständigheter är det ok att säkra av en 1,5 mm² kabel med 16A. Det är om det är utanpåliggande installation och inte så långa kablar. Men tumregeln som många går efter säger 2,5 mm² för 16A. Därför är det tänkbart att den som installerat det har kontrollerat att det är nog medan den som tittat på det nu bara utgått från tumregeln. Oavsett vilket skall inte skarvarna brinna i en dosa för att det går 16A genom en 1,5 mm² ledare.

Ett säkert svar på om elektrikern gjort rätt för några år sedan kan vi nog inte få här och nu. Om det är 2,5 mm² är det högst troligt rätt. Om det är 1,5 mm² skulle det kunna vara rätt. Jag tror att orsaken till att det smälte i dosan var en anslutning med dålig kontakt.

En bättre lösning hade tveklöst varit att dra en trefaskabel till laddboxen. Men det innebär inte med automatik att det som nu är gjort regelmässigt är fel.
Anledningen till inlägget var mest för att få kunskap i om det är OK att bara byta MV till laddbox plus uttag utan att försäkra sig om hur det är kopplat i elskåpet. I detta läge känns det som att man bara har "bytt" uttag. Skruvat bort det gamla och ersatt av ett nytt.

J JED skrev:
Anledningen till inlägget var mest för att få kunskap i om det är OK att bara byta MV till laddbox plus uttag utan att försäkra sig om hur det är kopplat i elskåpet. I detta läge känns det som att man bara har "bytt" uttag. Skruvat bort det gamla och ersatt av ett nytt.
Nu vet vi ju inte riktigt vad förutsättningarna är här. Som det har skrivits i tråden. Det är inte säkert att själva installationen är felaktig. Det kan vara OK med 1,5 kvmm som säkras med 16A, och vi vet inte om det är 1,5 eller 2,5 kvmm kabel. Felet är mer troligt en dålig/glappande anslutninga av kabeln. Om det vore kabeln som blivit överhettad så skulle det troligen inte skett i en dosa, utan någonstans på vägen där kabeln får som sämst kylning.

Installationen av det separata uttaget är grovt felaktig om det inte skyddas av jordfelsbrytare. Det är ett grovt fel att inte kontrollera att jordferlsbrytare finns vid installationen. Och det är ett mycket grovt fel att inte testa att jordfelsbrytaren (som inte finns) löser ut som den skall efter installationen.

OM de verkligen inte har undersökt matande ände, så är det fel. Men jag förstår inte riktigt hur de skulle kunna installera boxen utan att åtminstonde ha varit inne och brutit strömmen.

Det ju väldigt fel att låta boxen vara inställd på 32A, om installationen är säkrad med 16A.

Men hur går ni vidare med detta? Det är ju väldigt viktigt att iallafall de separata uttagen genast kopplas bort. Och genast betyder inte efter jul, utan idag!

H hempularen skrev:
Men hur går ni vidare med detta? Det är ju väldigt viktigt att iallafall de separata uttagen genast kopplas bort. Och genast betyder inte efter jul, utan idag!
Just nu vet jag inte, men det blir att ta en diskussion med elfirman. Det var därför jag tog kontakt med er här för att få bra tips på om detta var Ok eller inte. Spontant kan jag tycka att när man i detta fall beställer ett jobb med installation av laddbox plus extra uttag på befintlig kablage (tyvärr enfas) så måste installatören ta ansvar att det är rätt avsäkrat, rätt kabel samt JFB från elcentral till den punkt laddboxen installerades på och inte bara byta MV mot laddbox.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Ja självklart. Installatören ansvarar för att det blir säkert. Vilket det inte är nu.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.