E
Krokben Krokben skrev:
I min värld så ska man se till att koppla ur all känslig elektronik innan man utför isolationstest så jag skulle säga att elektrikern har slarvat.
Jo, i teorin är ju detta bra om du känner till anläggningen men praktiskt meggas alla spänningsförande ledare, nolla och faser förbundna mot jord.

Tror inte det är detta som är felet faktiskt, behövs nog lite mer info av TS.

• Gilla
Krokben
  • Laddar…
L lordi skrev:
Kan de ha gjort isolationsprovning med maskinen inkopplad i uttaget? :thinking:
Just den anledningen till fel på maskinen kan man i praktiken stryka. Det är inte lätt att skada något av den typen genom normala isolationsprov. Dels är strömmen mycket begränsad så minsta läcka i någon varistor e.dyl som skydd någonstans så är det helt odramatiskt och dels är inte heller provspänningen så mycket över driftspänning och långt från vad de flesta utrustningar ska uthärda enligt normprov.

Visst finns möjligheten men troligare som nämnts tidigare att fel som ligger på gränsen visar sig vid tillslag. En annan möjlighet är ju som också nämnts fummel som gett dålig kontakt i nollan och obalanserad spänning.

• Gilla
Johan456
  • Laddar…
Normalt går ju inte elektoniken paj i en tvättmaskin. Det brukar ju vara trumlager, motorer och pumpar som går hädan med tiden.

• Wow
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Just den anledningen till fel på maskinen kan man i praktiken stryka. Det är inte lätt att skada något av den typen genom normala isolationsprov. Dels är strömmen mycket begränsad så minsta läcka i någon varistor e.dyl som skydd någonstans så är det helt odramatiskt och dels är inte heller provspänningen så mycket över driftspänning och långt från vad de flesta utrustningar ska uthärda enligt normprov.

Visst finns möjligheten men troligare som nämnts tidigare att fel som ligger på gränsen visar sig vid tillslag. En annan möjlighet är ju som också nämnts fummel som gett dålig kontakt i nollan och obalanserad spänning.
Har råkat ut för det ett par ggr när det gäller värmepumpar. Det står dessutom i anvisningarna till dessa att de ska frånskiljas vid isolationsprov. Därför tänkte jag att det kunde vara en orsak även i detta fall.

• Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
Har du kontrollerat att du har spänning i uttaget överhuvudtaget?

• Gilla
Dahlberg68 och 3 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Har du kontrollerat att du har spänning i uttaget överhuvudtaget?
ja, elen går fram till programväljaren sa de.

L lordi skrev:
Har råkat ut för det ett par ggr när det gäller värmepumpar. Det står dessutom i anvisningarna till dessa att de ska frånskiljas vid isolationsprov. Därför tänkte jag att det kunde vara en orsak även i detta fall.
Har du själv varit med och sett hur det gått till? Som sagt är det osannolikt vid ett normalt test och om inte annat pekande på undermåliga konstruktioner. Vill du nämna vad det varit för fabrikat och typ?

L lordi skrev:
Vid en korrekt utförd isolationstest, skall faser och nolla kopplas ihop, och man mäter mellan dessa och jord. Då utsätts inte något i en apparat för överspänning. Det som kan hända är att en mätspänning på 1000V kan slå igenom isoleringen i en transformator eller en mtorlindning.
Transformatorer och motorer skall tåla mer än så. Men det kan ju vara ett fel så att isoleringen precis tål 230 V vid normal drift. En isolationstest kan då vara spiken i kistan

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
E ebbanck skrev:
Det var tex jag som fick övertyga dem om att de kunde dra elen i väggarna och inte utanpå.
Haha exakt samma med senaste elektrikern jag hade här (från en respekterad firma i Stockholm). Bor i en relativt nybyggt lägenhet med doslock och kanaler överallt men ändå tog han för givet att det skulle ligga utanpå väggen.

Dom vill väl bara göra småjobb hos obetydliga privatpersoner så snabbt de kan och sedan dra vidare till de mer lukrativa företagsjobben.

• Gilla
Rolle314
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Har du själv varit med och sett hur det gått till? Som sagt är det osannolikt vid ett normalt test och om inte annat pekande på undermåliga konstruktioner. Vill du nämna vad det varit för fabrikat och typ?
Var inte med precis när det hände, så jag vet inte hur de gick till väga vid provningen. Men båda var Nibe-pumpar av olika modell.
Jag fick åka dit när grejerna inte funkade längre.
På en hade elektroniken i båda cirkulationspumparna i i värmebäraren (har dubbla kompressormoduler) gått sönder.
På den andra var det baskortet vill jag minnas.

Båda gångerna sammanföll det med att man isolationsprovat, men visst, de kan ju ha hittat på något annat klantigt som de givetvis inte ville erkänna.

I manualerna står det dock att pumpen ska frånkopplas före isolationsprovning, så något är tillverkaren väl rädd för ska kunna hända.

Jag skulle själv koppla bort all dyrbar elektronik innan provning bara för säkerhets skull, men det kanske inte spelar någon roll?

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Det är nog bra att koppla bort. Onödigt att riskera.

• Gilla
Mr.Hammer och 3 till
  • Laddar…
Du skriver att hela huset dog av spishällen. Hur många jfb har ni satt in?

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Det är inte direkt omöjligt att du hade ett jordfel på hällen eller dess matning innan, som inte märktes pga ingen jordfelsbrytare. Om det var jordfel på hällen (som gjorde att det löste ut när det kom dit en jordfelsbrytare) så kan man inte bara "koppla om lite" för att bli av med jordfelet. Jag skulle vilja ha specificerat vad de gjorde för att få det att hålla. Har man t.ex lagt hällen utanför jfb kan det ju vara bra att veta. Då bör hällen bytas.

• Gilla
ebbanck och 2 till
  • Laddar…
E ebbanck skrev:
Ja, maskinen har varit inkopplad hela tiden. De menar att maskinen nye kunde gå sönder pga av dem eftersom den inte var påslagen.

är isoleringsprov standard när man byter elcentral och installerar jordfelsbrytare?

Spelar ingen roll om dom har gjort isolationsprov eller inte ,,,, det man inte vill få fram då är överslag till jord eller mellan faser , nolla..

Om något fel har begåtts i det här fallet så är det troligast att de glömt ansluta noll ledaren på någon sida av jfb eller nollskenan, alternativt glömt att dra åt nolledaren någon stans..

Kan vara lätt att missa om det är ett 4- ledar system som matar centralen...
För då lägger men de tre faserna direkt på jfb L1, L2, L3
medans PEN ledaren läggs in på jordskenan, därifrån drar men sedan N ledaren till JFB och sedan på andra sidan av jfb till Nollskenan.
Har man missat N ledarens dragning någonstans får man ett fenomen som skjuter apparater i huset. dock går sällan stora förbrukare som spis sönder. (undantaget om det är sådan med lull lull elektronik funktioner ) Då det är de som är stora belastningar som skjuter över spänningen i Nollpunkten. (Nollskenan) kan bli ända upp till 400v mellan en fas och nollan då.
Dessa stora belastningar brukar då ofta inte starta, endast glöda lite på någon kontrollampa eller så.

Ps. Sedan vet jag inte riktigt varför alla verkar vara så infernaliskt sugna på att byta bort proppsäkringar mot dvärgbrytare... smältsäkringar är ju det säkraste som finns (enormt bra kortslutningsskydd i dom). Och varje gång jag bytt en sån som har gått är jag hundra procent säker på att jag har en fräsch säkring i ... har bytt några dvärgbrytare på jobbet där kollegor gått bet för att dom har stirrat sig blinda och trott att det har varit fel på någon förbrukare efter säkringen. och vid ett tillfälle så visade det sig att en 6A automatsäkring löste ur vid4,2A. hade det varit proppsäkring hade det jobbet varit klart på ett ögonblick DS.
///BG

Redigerat:
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
Ska inte tvättmaskinen och torktumlare ha en 2-polsbrytare? Eller installerade jag det lite onödigt här hemma?
Då behöver man inte vara rädd vid isolationstest..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.