Hej, vi har elektriker här (bor i 50-talkshow där elen dragits huller om buller i omgångar) som uppdaterar vårt elsystem (sätter in jordfelsbrytare, nytt proppskåp, nya uttag, switchar mm). Innan de började fungerade tvättmaskinen perfekt (köpt 2016 av förra ägaren). Men efter att de stängt av strömmen och satt in jordfelsbrytare är den tvärdöd.

De säger att de inte gjort något med den, att maskiner inte kan gå sönder av att man stänger av och på strömmen. Fine. Men faktum kvarstår ju att den varit inkopplad medan de arbetade och att den nu är trasig. De säger att de är en olycklig tillfällighet.

Vad ska man tro? De dömde även ut vår spishäll vilken de hade svårt att få igång efter att jordfelsbrytaren var insatt. De fick försöka många ggr innan de hittade en lösning som gjorde att den inte löste ut och släckte hela huset. Jag kan inte sånt här men mitt förtroende är lite rubbat. Jag kanske måste koppla ur andra värdefulla elektroniksaker som annars riskerar att olyckligt ”råka gå sönder” precis när dem är här?

Tacksam för åsikter! Borde jag strida eller bara köpa ny?

• Gilla
z_uffe
  • Laddar…
Det är fullt möjligt att koppla fel vid installation av jordfelsbrytare, så att man får s.k ”flytande nolla”. Det i sin tur gör att man får lite slumpartad spänning i alla vägguttag, och till olika prylar. Det blir lite blandat, vissa får 0V, andra får 400V.

Nu lär det vara svårt att reda ut om något sådant hänt, firman lär blåneka.

Risken för sådan felkoppling finns framförallt om du har vissa saker som inte skall gå via jordfelsbrytaren.

En jordfelsbrytare skall bryta dels de matande faserna, dels neutralledaren, nollan. Den har som uppgift att leda tillbaka ström tillbaka till elnätet.

Jag tror iofs att sannolikheten för sådan felkoppling är liten, men det inträffar. Sannolikheten för ”naturlig död” för en tvättmaskin är högre. Men det där med spishällen indikerar ju att något verkar ha varit felkopplat...

• Gilla
total och 2 till
  • Laddar…
P
en flytande nolla är ett otyg
inte helt ovanligt att sker dock och dödar troligtvis mer elektronik än vad jfb räddar liv.

nu är ju frågan hur omfattande felsökningen varit på dels tvättmaskinen men även på hällen.

Jag har varit med om att elektriker har kopplat jfb fel och skyllt på spis/ugn.
Jag har varit med om att jfb varit överbelastade så att nolledaren inte har haft fullgod kontakt -flytande nolla.
Jag har även varit med om jfb som löser utan anledning och de som inte går att återställa.

inget fel i att byta jfb i förtid och använda välkända fabrikat med som tål högre strömstyrka än förväntat.

för övrigt kommer en jfb bäst till sin rätt när man envisas med att duscha och föna håret samtidigt eller använda brödrosten när man badar.

• Gilla
  • Haha
nissenhj och 6 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det är fullt möjligt att koppla fel vid installation av jordfelsbrytare, så att man får s.k ”flytande nolla”. Det i sin tur gör att man får lite slumpartad spänning i alla vägguttag, och till olika prylar. Det blir lite blandat, vissa får 0V, andra får 400V.

Nu lär det vara svårt att reda ut om något sådant hänt, firman lär blåneka.

Risken för sådan felkoppling finns framförallt om du har vissa saker som inte skall gå via jordfelsbrytaren.

En jordfelsbrytare skall bryta dels de matande faserna, dels neutralledaren, nollan. Den har som uppgift att leda tillbaka ström tillbaka till elnätet.

Jag tror iofs att sannolikheten för sådan felkoppling är liten, men det inträffar. Sannolikheten för ”naturlig död” för en tvättmaskin är högre. Men det där med spishällen indikerar ju att något verkar ha varit felkopplat...
Tack för svar!

• Gilla
Stefanstips
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
en flytande nolla är ett otyg
inte helt ovanligt att sker dock och dödar troligtvis mer elektronik än vad jfb räddar liv.

nu är ju frågan hur omfattande felsökningen varit på dels tvättmaskinen men även på hällen.

Jag har varit med om att elektriker har kopplat jfb fel och skyllt på spis/ugn.
Jag har varit med om att jfb varit överbelastade så att nolledaren inte har haft fullgod kontakt -flytande nolla.
Jag har även varit med om jfb som löser utan anledning och de som inte går att återställa.

inget fel i att byta jfb i förtid och använda välkända fabrikat med som tål högre strömstyrka än förväntat.

för övrigt kommer en jfb bäst till sin rätt när man envisas med att duscha och föna håret samtidigt eller använda brödrosten när man badar.
Tack!

• Gilla
AnitaB och 1 till
  • Laddar…
K
Det vore spännande med en uppföljning när ni hittat felet.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Det händer också att apparater går sönder under drift, men klarar av att köra vidare, men när strömmen bryts orkar den inte den inte starta igen.

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
E
13th Marine 13th Marine skrev:
Det händer också att apparater går sönder under drift, men klarar av att köra vidare, men när strömmen bryts orkar den inte den inte starta igen.
Försök nu inte försvara dessa elektriker.

Uppenbarligen vet de inte vad de sysslar med och låter mycket troligt att de fördärvat en del i huset, kolla genom allt som var inpluggat innan du drar detta mot elfirman.

• Gilla
Peternow och 1 till
  • Laddar…
Svårt att peka finger utan mer info. Shit happens! Maskiner går sönder och alla (ävem elektriker antar jag) kan göra fel.

• Gilla
Timran
  • Laddar…
Mikael_L
Kan man få en hint om vad för slags elektriker/elfirma det var som var där och härjade.
Jag får en liten dålig känsla av din beskrivning ...

Och kolla igenom alla saker som varit inkopplade samtidigt, så det inte är något mer som är trasigt, det skulle styrka att det är ett fel begånget av elektrikern - "flytande nolla" vid någon felkoppling är det i så fall.

• Gilla
mugatu
  • Laddar…
Kan de ha gjort isolationsprovning med maskinen inkopplad i uttaget? :thinking:

• Gilla
Mr.Hammer och 2 till
  • Laddar…
L lordi skrev:
Kan de ha gjort isolationsprovning med maskinen inkopplad i uttaget? :thinking:
Ja, maskinen har varit inkopplad hela tiden. De menar att maskinen nye kunde gå sönder pga av dem eftersom den inte var påslagen.

är isoleringsprov standard när man byter elcentral och installerar jordfelsbrytare?

Krokben
E ebbanck skrev:
Ja, maskinen har varit inkopplad hela tiden. De menar att maskinen nye kunde gå sönder pga av dem eftersom den inte var påslagen.

är isoleringsprov standard när man byter elcentral och installerar jordfelsbrytare?
Ja. Installerar man en ny anläggning så "provtrycker" man anläggningen för att se att allt är som det ska. Så vitt jag vet brukar man skjuta ut 500v i korta stötar, har man då känslig elektronik inkopplad kan prylarna gå sönder.

Krokben Krokben skrev:
Ja. Installerar man en ny anläggning så "provtrycker" man anläggningen för att se att allt är som det ska. Så vitt jag vet brukar man skjuta ut 500v i korta stötar, har man då känslig elektronik inkopplad kan prylarna gå sönder.
Ska man beskylla prylarna eller elektrikern för det? Jag är helt med på att köpa ny maskin om felet visade sig vara i den, men utifrån mitt övergripande intryck från dessa herrar blir jag lite fundersam. Det var tex jag som fick övertyga dem om att de kunde dra elen i väggarna och inte utanpå.

Krokben
E ebbanck skrev:
Ska man beskylla prylarna eller elektrikern för det? Jag är helt med på att köpa ny maskin om felet visade sig vara i den, men utifrån mitt övergripande intryck från dessa herrar blir jag lite fundersam. Det var tex jag som fick övertyga dem om att de kunde dra elen i väggarna och inte utanpå.
I min värld så ska man se till att koppla ur all känslig elektronik innan man utför isolationstest så jag skulle säga att elektrikern har slarvat.

• Gilla
total och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.