204 924 läst ·
1 328 svar
205k läst
1,3k svar
Har din elektriker också rekommenderat Plejd?
Inget problem att dra kablar när det finns radio?jbr skrev:
På vilket sätt blir det bättre?
De flesta LED armaturer är CC, dvs constant current. En del matas med 230V och då har de inbyggd driver som kan bytas ut mot en extern som man använder via seriekoppling av flera armaturer/ljuskällor. Som tex en grupp av 6 st.C claesborjesson skrev:Vilka CC LED-armaturer, var köper jag dem ? det skall vara 6 eller 12 stycken (det är 6 fack i taket, mellan varje takbalk). Vad är CC-armaturer.
Vilka Zigbee drivers, varifrån och vad heter dem ?
Vilken controller ? Jag kan ingenting om Zigbee.
Hur kopplar jag in tryckknapparna för att välja scenarion? fjärrkontroll är ingen höjdare i ett stort badrum.
Det gör att man kan lägga pengarna på en bra driver som samtidigt har de allra bästa förutsättningarna för att dimma effektivt, flimmerfritt och störningsfritt.
Komplettera bara med fjärrstyrning så här du den bästa funktion man kan tänka sig.
En Zigbee hub såldes på Lidl för några veckor sedan för 299 kr. Finns motsvarande på Whish tex. Där finns även massor av olika brytare/fjärrkontroller som kan ersätta vanliga strömbrytare i väggen.
Medlem
· Stockholms Län
· 706 inlägg
Medlem
· Stockholms Län
· 706 inlägg
Nutiden har en tendens att vara in en bit i framtiden. Jag tror knappast folk köper nya prylar till huset nästa vecka. Men jag fattar din poäng..n_sandstrom skrev:
Om 100år finns helt andra prylar är...men men ..poängen var lite att folk nämnt plejd som en åldrad och dum produkt i nuläget vilket uppenbarligen inte är sant det är precis som du säger, nutiden.
Alltså, när Plejd kan inkluderas i ekosystemen så är den väl inte sämre eller bättre än någon annan puck, förstår inte riktigt att det kan finnas såna känslor.Forlowt skrev:
Nutiden har en tendens att vara in en bit i framtiden. Jag tror knappast folk köper nya prylar till huset nästa vecka. Men jag fattar din poäng..
Om 100år finns helt andra prylar är...men men ..poängen var lite att folk nämnt plejd som en åldrad och dum produkt i nuläget vilket uppenbarligen inte är sant det är precis som du säger, nutiden.
Självklart är det en nackdel att man är ensam och isolerad från resten av systemen i ett allt mer sammankopplat hem, fixar man det så är man väl varken sämre eller bättre än andra likadana produkter?
Jag har en teori att enda anledningarna att elektriker vill förespråka plejd är
Det är enkelt och inte speciellt avancerat och skulle kunden misslyckas med ställa in astrouret så kan elektrikern logga och ändra inställningarna.
Installerar han en fibaro eller eller en shelly är han tydlig att ingen support ingår. För det är elektrikern som kunden ringer direkt när lampan inte lyser. Och han har inte tid med allt tjafs som uppstå.
Spännande och se hur de går för plejd när de stora aktörerna har gått ihop och satsa på zigbee och plejd har varit väldigt emot öppna upp för 3 part styrning.
En sak som är så otroligt bra med Philips hue är att hue gatewayen kan ha sina egna inställningar och barnen kan styra sina lampor via Google home osv. Sen kan huset styrenhet Domoticz eller home assistant styra övergripande funktioner via 3part funktionen.
Hade plejd varit öppet för 3part styrning det lokala nätverket hade plejd varit helt okej
Det är enkelt och inte speciellt avancerat och skulle kunden misslyckas med ställa in astrouret så kan elektrikern logga och ändra inställningarna.
Installerar han en fibaro eller eller en shelly är han tydlig att ingen support ingår. För det är elektrikern som kunden ringer direkt när lampan inte lyser. Och han har inte tid med allt tjafs som uppstå.
Spännande och se hur de går för plejd när de stora aktörerna har gått ihop och satsa på zigbee och plejd har varit väldigt emot öppna upp för 3 part styrning.
En sak som är så otroligt bra med Philips hue är att hue gatewayen kan ha sina egna inställningar och barnen kan styra sina lampor via Google home osv. Sen kan huset styrenhet Domoticz eller home assistant styra övergripande funktioner via 3part funktionen.
Hade plejd varit öppet för 3part styrning det lokala nätverket hade plejd varit helt okej
K Knight skrev:Jag har en teori att enda anledningarna att elektriker vill förespråka plejd är
Plejd går att styra med Google home.
Överleva ? Jag kan inte se att det va just den produkten ssom skulle så för 70% ökad omsättning.K Knight skrev:
Har ingen gateway för jag tycker inte jag behövt det men kan någon informera mig om vad det är jag ska sakna hos plejd ? Jag har provat hue och Ikea men plejd är billigast med alla armaturer jag har istället för att köpa dyra lampor..
Har man inga ambitioner att automatisera eller styra många enheter så kan såklart Plejt vara ett alternativ, du verkar nöjd för stunden så då är väl det bra. Det är ju just här skilljelinjerna går.Forlowt skrev:
Överleva ? Jag kan inte se att det va just den produkten ssom skulle så för 70% ökad omsättning.
Har ingen gateway för jag tycker inte jag behövt det men kan någon informera mig om vad det är jag ska sakna hos plejd ? Jag har provat hue och Ikea men plejd är billigast med alla armaturer jag har istället för att köpa dyra lampor..
19402"]Nej, att det finns radio innebär inget problem att dra kablar.[QUOTE="jbr skrev:
I och med att KNX ju är ett betydligt bättre system.[/QUOTE]
på vilket sätt är det ett bättre system?
funkar det med Google home eller Alexa?
Kan jag addera lösa brytar som man sätter i vägguttaget?
Kan jag själv skapa scenarier utan någon licens?
Finns det vatten sensorer?
kan jag lägga till kameror i systemet?