20 605 läst ·
98 svar
21k läst
98 svar
Har byggfirman rätt att sälja vårt avtal till annan firma?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 917 inlägg
Jag uttryckte mig slarvigt, jag menade att intyget måste vara utfärdat av ett certifierat företag? Min poäng är att många(alla?) andra kontrollpunkter är egenkontroller. Kommunen kan heller inte förhindra dig från att bygga ditt badrum själv om du skulle vilja, då kan de heller inte kräva ett sådant våtrumsintyg.
Finns lite länkar du kanske kan använda dig av i denna tråden: https://mobil.byggahus.se/forum/bad...an-egenkontroll-nar-man-gor-badrum-sjalv.html
Finns lite länkar du kanske kan använda dig av i denna tråden: https://mobil.byggahus.se/forum/bad...an-egenkontroll-nar-man-gor-badrum-sjalv.html
Tätskikt, OVK och relationshandlingar har min bygglovshandläggare som krav. Han är nyanställd, och en tydlig paragrafryttare. Frågan är vad konsekvensen blir om jag "bara" lämnar in intyg för väggarna i badrummet som jag fått av plattsättaren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Man får absolut sätta tätskikt själv. Finns inga krav på någon speciell våtrumsbehörighet, däremot bör man dock följa regler enligt BBR. Till skillnad från elektriker tex, där det finns lagkrav på att det bara är elektriker som får utföra de flesta elarbetena. För våtrum finns inte de lagkraven.
Ok ska inte säga emot, men då jag enbart jobbat med godkända firmor med behörighet så antog jag faktiskt att det var ett krav numera i sverige för garanti gentemot försäkringsbolagen.Hemmakatten skrev:
Jag är helt säker. "Behörigheten" är något som branschen hitta på själva. Dock finns det, som jag skrev, råd i BBR som är mer eller mindre tvingande, att man skall följa branschpraxis när man bygger (oavsett om det är byggfirma eller man själv). Tänk bara på alla som här på byggahus som bygger sina egna badrum.
Nej, FB säger bara att det ska vara fackmannnamässigt utfört. Som kuriosa kan nämnas att det kom en undersökning för ett tag sedan som visade att andelen skador i badrum bygga av hempulare var lägre än de utförda av branschfirmor....
Ja, men du kan ju göra det lite mer "proffsigt" med några fler kontrollpunkter, så kanske du lättare blidkar din handläggare. Om du vet vilket tätskikt som använts så kan det finnas färdiga makar för det tex.
Har tyvärr inga bilder på tätskiktet, då jag förlitade mig på att respektive firma skulle förse mig med våtrumsintygen. Och jag antar att det är hyfsat omöjligt att ta bilder nu i efterhand 
Men jag får läsa in mig på BBR ang våtrum och skriva något snitsigt.
Men jag får läsa in mig på BBR ang våtrum och skriva något snitsigt.