shapic skrev:
Yes, det verkar som att de kan det. I kontrollplanen står det uttryckligen att våtrumsintyg ska bifogas.
Mycket tveksam till om de har rätt att kräva just det. Annat bevis måste vara bra nog. Men det kan säkert kräva sin fajt mot någon som "alltid gör så".

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Jag uttryckte mig slarvigt, jag menade att intyget måste vara utfärdat av ett certifierat företag? Min poäng är att många(alla?) andra kontrollpunkter är egenkontroller. Kommunen kan heller inte förhindra dig från att bygga ditt badrum själv om du skulle vilja, då kan de heller inte kräva ett sådant våtrumsintyg.

Finns lite länkar du kanske kan använda dig av i denna tråden: https://mobil.byggahus.se/forum/bad...an-egenkontroll-nar-man-gor-badrum-sjalv.html

• Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Tätskikt, OVK och relationshandlingar har min bygglovshandläggare som krav. Han är nyanställd, och en tydlig paragrafryttare. Frågan är vad konsekvensen blir om jag "bara" lämnar in intyg för väggarna i badrummet som jag fått av plattsättaren.

Dokument med kontrollpunkter för byggprojekt, inklusive tätskikt och ventilation, märkt med kryss i kolumner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hemmakatten
Den där punkten "Tätskikt i våtrum enligt bransch krav" säger ingenting om att det måste vara ett speciellt intyg. Det räcker om du själv skriver ett intyg om att alla regler och krav följts.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Hemmakatten skrev:
Den där punkten "Tätskikt i våtrum enligt bransch krav" säger ingenting om att det måste vara ett speciellt intyg. Det räcker om du själv skriver ett intyg om att alla regler och krav följts.
100% säker? För i så fall är ju saken biff. Förutom att huset ev. blir svårsålt.

Jag har aldrig hört att man måste ha ett våtrumsintyg. Däremot för att få sätta tätskickt idag krävs en våtrumsbehörighet. Så det känns ju som att även om du har ett intyg eller ej ,så borde du gå säker.

Hemmakatten
Man får absolut sätta tätskikt själv. Finns inga krav på någon speciell våtrumsbehörighet, däremot bör man dock följa regler enligt BBR. Till skillnad från elektriker tex, där det finns lagkrav på att det bara är elektriker som får utföra de flesta elarbetena. För våtrum finns inte de lagkraven.

Hemmakatten skrev:
Man får absolut sätta tätskikt själv. Finns inga krav på någon speciell våtrumsbehörighet, däremot bör man dock följa regler enligt BBR. Till skillnad från elektriker tex, där det finns lagkrav på att det bara är elektriker som får utföra de flesta elarbetena. För våtrum finns inte de lagkraven.
Ok ska inte säga emot, men då jag enbart jobbat med godkända firmor med behörighet så antog jag faktiskt att det var ett krav numera i sverige för garanti gentemot försäkringsbolagen.

Hemmakatten
Jag är helt säker. "Behörigheten" är något som branschen hitta på själva. Dock finns det, som jag skrev, råd i BBR som är mer eller mindre tvingande, att man skall följa branschpraxis när man bygger (oavsett om det är byggfirma eller man själv). Tänk bara på alla som här på byggahus som bygger sina egna badrum.

• Gilla
shapic
  • Laddar…
Nej, FB säger bara att det ska vara fackmannnamässigt utfört. Som kuriosa kan nämnas att det kom en undersökning för ett tag sedan som visade att andelen skador i badrum bygga av hempulare var lägre än de utförda av branschfirmor....

• Gilla
Marcus_L och 3 till
  • Laddar…
Så, om jag skeiver ett intyg som jag själv signerar, där det kortfattat bara står att "Tätskikt på golv i badrum är utfört enligt rådande lafar och regler (BBR) och av fackman" så borde det godkännas?

Ja, men du kan ju göra det lite mer "proffsigt" med några fler kontrollpunkter, så kanske du lättare blidkar din handläggare. Om du vet vilket tätskikt som använts så kan det finnas färdiga makar för det tex.

• Gilla
shapic
  • Laddar…
Hemmakatten
Absolut. Kanske bifoga lite bilder eller beskrivning om kommunen vill. Och säger kommunen något annat så är det fel och ska överklagas.

Edit. Mexitegel var först på bollen.

• Gilla
shapic
  • Laddar…
...och så kan du nog uttrycka dig mer generellt med våtrum istället för badrum :)

• Gilla
shapic
  • Laddar…
Har tyvärr inga bilder på tätskiktet, då jag förlitade mig på att respektive firma skulle förse mig med våtrumsintygen. Och jag antar att det är hyfsat omöjligt att ta bilder nu i efterhand :)

Men jag får läsa in mig på BBR ang våtrum och skriva något snitsigt.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.