20 602 läst ·
98 svar
21k läst
98 svar
Har byggfirman rätt att sälja vårt avtal till annan firma?
Lååååång historia kort, följt av några konkreta frågor:
Vi inreder en övervåning och har avtal med fast pris med ett bolag (Bolag X) som i dagarna kommer gå i konkurs. Detta bolag har i sin tur redan från start anlitat ett annat bolag (Bolag Y) som sedan projektstart har gjort det praktiska arbetet på vår övervåning.
Vi har bett Bolag X att friskriva oss från avtalet så att vi kan få klart övervåningen med annan firma. Och nu verkar det som att Bolag X istället kommer att sälja/skänka vårt avtal till Bolag Y innan konkursen.
Vi vill inte att Bolag Y ska få avtalet, vi vill istället välja ett annat bolag för att slutföra projektet då vi är väldigt missnöjda med Bolag Y.
Nu till frågorna:
1) Kan Bolag X verkligen sälja/skänka vårt avtal till ett annat specifikt bolag utan vårt medgivande?
2) Om ja, kan vi bestrida det i så fall på något sätt?
3) Nu när vi och i princip alla andra av Bolag X:s underentreprenörer känner till att Bolag X kommer ansöka om konkurs i slutet på veckan, finns det något sätt för oss att få avtalet upprivet?
Vi inreder en övervåning och har avtal med fast pris med ett bolag (Bolag X) som i dagarna kommer gå i konkurs. Detta bolag har i sin tur redan från start anlitat ett annat bolag (Bolag Y) som sedan projektstart har gjort det praktiska arbetet på vår övervåning.
Vi har bett Bolag X att friskriva oss från avtalet så att vi kan få klart övervåningen med annan firma. Och nu verkar det som att Bolag X istället kommer att sälja/skänka vårt avtal till Bolag Y innan konkursen.
Vi vill inte att Bolag Y ska få avtalet, vi vill istället välja ett annat bolag för att slutföra projektet då vi är väldigt missnöjda med Bolag Y.
Nu till frågorna:
1) Kan Bolag X verkligen sälja/skänka vårt avtal till ett annat specifikt bolag utan vårt medgivande?
2) Om ja, kan vi bestrida det i så fall på något sätt?
3) Nu när vi och i princip alla andra av Bolag X:s underentreprenörer känner till att Bolag X kommer ansöka om konkurs i slutet på veckan, finns det något sätt för oss att få avtalet upprivet?
I normala fall beror det på vad som står i ert avtal. Om det blir en konkurs inblandad är det till viss del upp till konkursförvaltaren, som borde ha ett intresse av att avtalet finns kvar i konkursboet och försöker dra in lite pengar på att slutföra uppdraget.
Om avtalet överlåts utan eller med låg ersättning kan ni ta kontakt med konkursförvaltaren, det finns något som kallas "återvinning" som hen kan åberopa.
Om avtalet överlåts utan eller med låg ersättning kan ni ta kontakt med konkursförvaltaren, det finns något som kallas "återvinning" som hen kan åberopa.
Ingenstans i avtalet regleras rätten att sälja vidare avtalet till tredjepart ("Hantverkarformuläret 14"). Så då borde det falla tillbaka på mågon slags praxis?AndersPS skrev:I normala fall beror det på vad som står i ert avtal. Om det blir en konkurs inblandad är det till viss del upp till konkursförvaltaren, som borde ha ett intresse av att avtalet finns kvar i konkursboet och försöker dra in lite pengar på att slutföra uppdraget.
Bolag X:s avsikt är att sälja/skänka vidare avtalet till Bolag Y innan konkursansökan, så att fordringar som Y har på X kan täckas av min/kundens slutfaktura. Så en följdfråga i detta blir om det ens är lagligt för X att börja sälja/skänka avtal när X vet att en konkurs är på gång inom några dagar.
Och huvudfrågan, som jag är mest intresserad av att få svar på: Kan en firma sälja vidare ett avtal och ett åtagande utan kundens medgivande?
Jag har hela tiden begärt att X ska friskriva oss från avtalet, inte sälja avtalet vidare till ett bolag som X väljer ut.
Det är en gråzon om det är lagligt eller ej. Om konkursförvaltaren anser att det skett till underpris är det olagligt. I så fall gör man en sk "återvinning" och återför värdet till konkursboet.
I ert fall är det inte helt självklart vilket utfall ni vill ha. I värsta fall blir det en konflikt och arbetet avbryts under lång tid.
I ert fall är det inte helt självklart vilket utfall ni vill ha. I värsta fall blir det en konflikt och arbetet avbryts under lång tid.
Okej, jag förstår. Men min teori är att X försöker "lösa" situationen på "bästa" sätt, då kunden (jag) vill få jobbet färdigt så fort som möjligt och Bolag Y har en stor fordran mot X som X inte kan betala. Så om X "skänker" avtalet till Y så kan Y färdigställa och sen fakturera mig/kunden slutfakturan som täcker Y:s ursprungliga fordran mot X.AndersPS skrev:Det är en gråzon om det är lagligt eller ej. Om konkursförvaltaren anser att det skett till underpris är det olagligt. I så fall gör man en sk "återvinning" och återför värdet till konkursboet.
Är du med på hur jag menar?
Hur tycker du att vi ska gå vidare nu för att minimera vår egen risk i det hela. Är det dags att anlita en jurist, eller bara vänta tills konkursen på fredag? Om X redan imorgon säljer avtalet till Y, ska vi då bara acceptera det eller bestrida det?
Sorry för ev. dumma frågor, men jag kan oerhört lite om juridiken i byggbranchen och försöker ta reda på hur jag kan undgå att gå på ev. nitar.
Om ni inte vill ha med Y att göra så skulle jag bråka! Man kan (väl?) inte sälja avtal bara sådär... Tänk om du skulle få ett brev från Handelsbanken där de meddelar att de sålt dig till Swedbank!
Om X anlitat Y som underkonsult så skulle jag bestämt hävda att det är deras problem att lösa.
Det är ju en annan sak om Y köpt upp X, då köper Y även X all avtal.
Om X anlitat Y som underkonsult så skulle jag bestämt hävda att det är deras problem att lösa.
Moderator
· Stockholm
· 56 236 inlägg
Låter som konkursbedrägeri. OM bolaget går i konkurs så bör du nog inte betala något till Y förrän konkursförvaltaren har sagt sitt. Risk att du får betala en gång till till konkursboet.
Omöjligt att svara på egentligen. Har ni inte betalat något i förskott som ni ännu inte fått tror jag att ni ska vara glada att ni kommer undan så smidigt trots allt. Tänk också på att det kan bli problem med garantier och annat om avtalet överlåts utan att det sker formellt korrekt.
Mycket viktigt för er är att ni får ett godkänt avtal på överlåtelsen, så inte konkursförvaltaren kräver er på betalning, samtidigt som ni betalar till Bolag Y!! Oavsett vilket hade jag efter en konkurs kontaktat konkursförvaltaren för att slippa oväntade överraskningar.
Mycket viktigt för er är att ni får ett godkänt avtal på överlåtelsen, så inte konkursförvaltaren kräver er på betalning, samtidigt som ni betalar till Bolag Y!! Oavsett vilket hade jag efter en konkurs kontaktat konkursförvaltaren för att slippa oväntade överraskningar.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 905 inlägg
Nej, de får inte göra så. Dels är det som flera skriver ovan sannolikt bedrägligt beteende. Det finns en prioritetsordning för fordringar i en konkurs och att då sälja av vissa avtal för att gynna en enskild fordringsägare är inte tillåtet.
Men det är inte heller tillåtet att utan motpartens godkännande överlåta sina avtal till någon annan. Läs exempelvis det här brevsvaret från Sveriges byggindustrier. http://byggindustrin.se/content/overlatelse-av-entreprenadavtal#
Lycka till!
Men det är inte heller tillåtet att utan motpartens godkännande överlåta sina avtal till någon annan. Läs exempelvis det här brevsvaret från Sveriges byggindustrier. http://byggindustrin.se/content/overlatelse-av-entreprenadavtal#
Lycka till!
Moderator
· Stockholm
· 56 236 inlägg
Njaa, man kan ju komma övverens om att häva avtalet, ex. pga försening. och då komma övverens om att en del av den innehållna betalningen skall betalas. För TS gäller det isåfall att säkra att det som efter hävningen återstår att betala räcker för färdigställande om han anlitar en annan firma.
Det förekommer att beställare kan göra en rätt bra affär om byggaren går i konkurs. Antag att det återstår arbeten som kostar 100 000, men beställaren har 300 000 som återstår att betala. Då kan konkursförvaltaren välja att låta konkursboet bygga färdigt för att få fullt betalt, eller att låta beställaren häva avtalet. I många fall nöjer sig då förvaltaren med att beställaren betalar typ 50 000 av det som återstår, häver avtalet. Konkursförvaltaren har ofta rätt begränsade möjligheter att bedöma vad ett fortsatt bygge kommer att kosta.
Fast det vanligaste är nog att beställaren förlorar en del pengar ifall byggaren går i konkurs.
Det förekommer att beställare kan göra en rätt bra affär om byggaren går i konkurs. Antag att det återstår arbeten som kostar 100 000, men beställaren har 300 000 som återstår att betala. Då kan konkursförvaltaren välja att låta konkursboet bygga färdigt för att få fullt betalt, eller att låta beställaren häva avtalet. I många fall nöjer sig då förvaltaren med att beställaren betalar typ 50 000 av det som återstår, häver avtalet. Konkursförvaltaren har ofta rätt begränsade möjligheter att bedöma vad ett fortsatt bygge kommer att kosta.
Fast det vanligaste är nog att beställaren förlorar en del pengar ifall byggaren går i konkurs.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 905 inlägg
Inte friskriva, men häva. En konkurs är ju på det stora hela en snabbavveckling av en räcka avtal då man inte kan fullgöra sina förpliktelser.sunqan skrev:
Svaret på TS fråga är dock fortfarande att avtalet inte får överlåtas mot hans vilja och att det bara är att neka alla framstötar från den gamla underleverantören.
Stort tack för era svar. Det var precis vad jag ville höra, att X inte bara godtyckligt kan sälja/skänka mitt avtal till någon annan.
Men om X av välvilja mot mig/kunden skulle häva avtalet nu i sluttampen av projektet samt dagar innan konkursen, är det också något som skulle kunna bita mig i rumpan så att säga? Vad skulle en konkursförvaltare tycka om det?
Men om X av välvilja mot mig/kunden skulle häva avtalet nu i sluttampen av projektet samt dagar innan konkursen, är det också något som skulle kunna bita mig i rumpan så att säga? Vad skulle en konkursförvaltare tycka om det?
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 56 236 inlägg
Jag tror att om konkursförvaltaren kan få det till att du gynnats otillbörligt vid en hävning, så kan förvaltaren ogiltigförklara hävningen. Och i värsta fall kan du då tvingas slutbetala till konkursboet. Om du ex. låtit en annan firma slutföra bygget, så är det ju färdigbyggt, varvid X har rätt att få slutbetalat, vem som färdigställt är då inte så intressant (beror på formuleringar i avtalet).
Det är nog relativt långsökt att något sådant skall ske.
Det är nog framförallt om du vid en hävning får borträknat pengar som byggfirman är skyldig dig. Antag att ni har två avtal, för olika faser av bygget, och anta att du skall ha kompensation för ett fel eller en försening i det första avtalet, som ni räknar av vid hävningen av det andra avtalet.
Då har du fått "betalning" för en fordran som du har på byggfirman, konkursförvaltaren skulle ha hanterat de två avtalen som separata, du får slutreglera det andra oavslutade avtalet, sedan har du en fordran mot konkursboet för det första avtalet, som du i praktiken aldrig kan få ut.
Det är nog relativt långsökt att något sådant skall ske.
Det är nog framförallt om du vid en hävning får borträknat pengar som byggfirman är skyldig dig. Antag att ni har två avtal, för olika faser av bygget, och anta att du skall ha kompensation för ett fel eller en försening i det första avtalet, som ni räknar av vid hävningen av det andra avtalet.
Då har du fått "betalning" för en fordran som du har på byggfirman, konkursförvaltaren skulle ha hanterat de två avtalen som separata, du får slutreglera det andra oavslutade avtalet, sedan har du en fordran mot konkursboet för det första avtalet, som du i praktiken aldrig kan få ut.
Redigerat:
Ja, att sälja t.ex en lånestock till annan kreditgivare har ju hänt ofta i världshistorien och är då förmodligen inte konstigt eller olagligt. Men det har då inte förmodligen varit i anslutning till en konkurs dock.Freddedan skrev:Om ni inte vill ha med Y att göra så skulle jag bråka! Man kan (väl?) inte sälja avtal bara sådär... Tänk om du skulle få ett brev från Handelsbanken där de meddelar att de sålt dig till Swedbank!
Låntagaren har möjligen fått möjligheten att återbetala lånet om han inte godkänner överlåtelsen, men det är väl inte många som kan hosta upp X antal hundratusen kronor på några dagar och då "tvingats" godkänna låneöverlåtelsen.
Jag var i en sådan situation för ett 10-tal år sedan, kan inte minnas att jag blev tillfrågad utan ställdes bara inför fullbordat faktum att nu skall du betala ränta & amortering till bolag X som övertagit skulden till samma villkor.