Björkar som dör i toppen tar jag ned och som noterats för att ge användbar ved.
Den på bilden kommer säkert att brytas igen vid någon kraftig blåst, kan bli imorgon eller om ett år. Torrträd och murkna för miljö/insekter kan stå kvar i skogen men inte i bebyggelse.
 
Tror inte någon arborist vill klättra i en björk som är så dålig att toppen går av för en vindpust. Den får nog tas ner på annat vis.

Ofta när björkar är toppdöda beror det på torka. Det kan vara resultatet av torrsommaren 2018, tre år borde vara lagom för att ta död björkved till det stadiet av förruttnelse.
 
Kalle B Kalle B skrev:
Tror inte någon arborist vill klättra i en björk som är så dålig att toppen går av för en vindpust. Den får nog tas ner på annat vis.

Ofta när björkar är toppdöda beror det på torka. Det kan vara resultatet av torrsommaren 2018, tre år borde vara lagom för att ta död björkved till det stadiet av förruttnelse.
Du har nog rätt, den björken står nära en del annan växtlighet och trots att det är fuktig mark så måste det vara torka alternativ ett åsknedslag som försvagat björken.
Idag sågade jag i grenen som hade gått av och den var stendöd. De grövre delarna som blev kubbar blev som pulver när man slog med yxan.

Vilka andra sätt finns det att ta ner om den inte går att fälla åt något håll?
Eventuellt kranbil för att kapa av toppen?
 
V Vindens skrev:
Du har nog rätt, den björken står nära en del annan växtlighet och trots att det är fuktig mark så måste det vara torka alternativ ett åsknedslag som försvagat björken.
Idag sågade jag i grenen som hade gått av och den var stendöd. De grövre delarna som blev kubbar blev som pulver när man slog med yxan.

Vilka andra sätt finns det att ta ner om den inte går att fälla åt något håll?
Eventuellt kranbil för att kapa av toppen?
En duktig arborist kanske kan fälla den åt något håll som du tror inte går. De riktigt skickliga kan göra saker som man trodde var omöjligt. Annars kanske det går att klättra en bit i alla fall, det beror på hur det ser ut. Kran eller skylift går förstås, men det blir dyrt.
 
Finns det inte någon van skogsarbetare med en hink kilar eller en RH-pusher i närheten? De brukar ha jobb åt kraftbolagen med besvärliga fällningar och kan nog trycka ner ditt träd oxå.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Jag får nog kika på detta innan höstvindarna drar igång på allvar. Det är ingen större risk för huset men friggeboden står illa till, eller eventuellt grannen om den knäcks längre ner. Det är nog inte så bra för grannsämjan om den rasar på deras hus :rolleyes:.
 
P
V Vindens skrev:
Jag får nog kika på detta innan höstvindarna drar igång på allvar. Det är ingen större risk för huset men friggeboden står illa till, eller eventuellt grannen om den knäcks längre ner. Det är nog inte så bra för grannsämjan om den rasar på deras hus :rolleyes:.
Finns sätt att fälla den utan en massa krångel.. går att kapa ner den i bitar..
Man tar sig upp på stege, går fint med en bågsåg när det inte är grövre.. lämnar en rejäl brytmån och drar ner varje bit tills den sista delen går att fälla utan att den skadar byggnader..
 
En klassiker är ju att medvetet fälla fast den i ett annat träd och sen dra ner den i rotändan, eventuellt lumpa den allteftersom. Men man bör ha någorlunda koll på vad man gör så det inte går fel.

/Andreas
 
Anonymiserad 433451 skrev:
[bild]

Man ser tydligt på den högra vad jag menar.
krävs möjligt ett erfaret öga men när man vet vad man ska kolla efter så..

grövre grenar med lite kvist, ser ut som misshandlad piasavakvast..
Det ska vara mjuka fina linjer med kraft i grenarna och mycket mera spänst i kvistarna..
Förstår inte riktigt vad jag ska titta efter. Ser denna björk, cirka 60 år, frisk ut?
 
  • Bilden visar en stor, grön björk under en klarblå himmel, omgiven av grönska och en del av ett altandäck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En björkstam med vit och svart bark, omgiven av gräs och vegetation, sedd i dagsljus. Möjligen 60 år gammal.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Den är nästan garanterad rötad eftersom den förlorade sin topp någon gång i ungdomen och växte ut flera stammar. Rötan går in mellan stammarna.

En dag kommer en storm eller tung snö se till att en av stammarna bryts loss från övriga. Om det händer om ett år, tio eller 30 är svårt att veta. Beror på vädret och hur långt rötan har gått. Ligger den ytligt så finns årtionden kvar att leva.
 
  • Gilla
Bombus pratorum
  • Laddar…
Men för övrigt ser den frisk och fin ut
 
J
Apelstigen Apelstigen skrev:
Förstår inte riktigt vad jag ska titta efter. Ser denna björk, cirka 60 år, frisk ut?
Du kan alltid förstärka förgreningen så att den inte delar sig..
 
Apelstigen Apelstigen skrev:
Förstår inte riktigt vad jag ska titta efter. Ser denna björk, cirka 60 år, frisk ut?
Ser ut som en riskkonstruktion.

Dock kan det vara som så att träd fick växa så för 60 år sedan med då rådande regelverk.
 
  • Haha
ARJU
  • Laddar…
D
Apelstigen Apelstigen skrev:
Förstår inte riktigt vad jag ska titta efter. Ser denna björk, cirka 60 år, frisk ut?
Jag tycker inte om att ha björk eller asp nära byggnader.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.