12 315 läst ·
123 svar
12k läst
123 svar
Hantverkarmoral och kontrollmekanismer
Det ska nog inte behövas.
Men det kunde kanske vara på plats med
en tråd om vad en offertförfrågan ska innehålla
för att kunna få ett rätt pris.Många gånger så
får man gissa hur kunden vill att det ska se ut.
Det skulle nog hjälpa både kund och byggare.
Sen tycker jag att det är viktigt att köra med
nån typ av skriftligt avtal.
Konsumentverket har ju färdiga mallar för det.
Det som saknas är färdiga mallar för arbetsbeskrivningar.
Kanske vore nåt att skapa här på forumet.
Det är inte så kul att inte förstå vad kunden vill uppnå.
Tror att alla skulle tjäna på det.
Tror alla här på forumet har ett genuint intresse
för att hjälpa varandra.
Men det kunde kanske vara på plats med
en tråd om vad en offertförfrågan ska innehålla
för att kunna få ett rätt pris.Många gånger så
får man gissa hur kunden vill att det ska se ut.
Det skulle nog hjälpa både kund och byggare.
Sen tycker jag att det är viktigt att köra med
nån typ av skriftligt avtal.
Konsumentverket har ju färdiga mallar för det.
Det som saknas är färdiga mallar för arbetsbeskrivningar.
Kanske vore nåt att skapa här på forumet.
Det är inte så kul att inte förstå vad kunden vill uppnå.
Tror att alla skulle tjäna på det.
Tror alla här på forumet har ett genuint intresse
för att hjälpa varandra.
De flesta har nog inga problem med att hantverkare tar ordentligt betalt bara de gör ett bra jobb och man som kund är medveten om kostnaden i förväg. Problemet verkar vara att en stor del av privatkunderna inte fattar prissättningen och därför verkar känna sig lurade när fakturan kommer. (Helt i onödan) Det handlar mer om att båda parter talar samma språk när man gör upp om ett jobb och som Boingo föreslår så krävs det kanske en tråd med lite utbildning på hur en offert till en hantverkare ska se ut så man slipper missförstånd. Självklart är det upp till var och en att ha den prissättning som man tycker är nödvändig för att man ska gå runt med önskad vinst men det viktigaste att kunden måste också fatta hur det fungerar.
Många hantverkare har i flera trådar förklarat att om man inte hade vinsten på materialet så skulle timkostnaden vara betydligt högre. Personligen kan jag tycka att en hantverkare säljer sin kunskap och inte material och det är också där han/hon ska tjäna sina pengar så jag förespråkar en högre timdebitering istället men det spelar mindre roll. Det som ibland ställer till problem är att hantverkaren med olika prislistor som de ibland dessutom ger rabatter på felaktigt vilseleder kunden att tro att materialkostnaden är ett kap men istället så lägger hantverkaren på sin del och jämfört med vad det kostar ute i handeln så är det dyrare. Har man den filosofin att man måste ta ut en ganska bra marginal på det material man säljer så ska man också på ett rakt och redigt sätt informera kunden om detta och verkligen se till att den ibland både kanske tröga och snåla privatkunden verkligen fattat poängen
Om hantverkaren har gjort ett bra jobb och informerat kunden på ett vettigt sätt om slutkostnaden innan och levererar en tydlig faktura så tror jag väldigt många av de problem eller bråk om kostnaden som uppstår skulle försvinna.
Många hantverkare har i flera trådar förklarat att om man inte hade vinsten på materialet så skulle timkostnaden vara betydligt högre. Personligen kan jag tycka att en hantverkare säljer sin kunskap och inte material och det är också där han/hon ska tjäna sina pengar så jag förespråkar en högre timdebitering istället men det spelar mindre roll. Det som ibland ställer till problem är att hantverkaren med olika prislistor som de ibland dessutom ger rabatter på felaktigt vilseleder kunden att tro att materialkostnaden är ett kap men istället så lägger hantverkaren på sin del och jämfört med vad det kostar ute i handeln så är det dyrare. Har man den filosofin att man måste ta ut en ganska bra marginal på det material man säljer så ska man också på ett rakt och redigt sätt informera kunden om detta och verkligen se till att den ibland både kanske tröga och snåla privatkunden verkligen fattat poängen
Om hantverkaren har gjort ett bra jobb och informerat kunden på ett vettigt sätt om slutkostnaden innan och levererar en tydlig faktura så tror jag väldigt många av de problem eller bråk om kostnaden som uppstår skulle försvinna.
Jo, jag har inte träffat någon hantverkare som avsiktligen lurar sina kunder.Boingo skrev:
Tror mer det handlar om dålig kommunikation mellan kund och säljare.
Angående folk som alltid får problem med hantverkare. Det kan ju faktiskt vara er det är fel på. -inte hantverkaren.
Men det kan ju va svårt att ha självinsikt ibland och rannsaka sig själv.
Var min offert solklar?
Var vi 100% överens om allt?
Godkände jag nåt extra arbete som jag egentligen inte visste nåt om ?
Ändrade jag något under byggets gång som påverkade priset?
osv osv...
Självklart har kunden ett ansvar att vara tydlig med vad man beställer men hantverkaren har också ett stort ansvar att om faktiskt se till att kunden är medveten om vad hon/han beställt och också informera kunden om vad det innebär och vad eventuella extraarbeten kommer att kosta.
Precis som du tar upp så tror jag att det flesta problemen ligger i att kunden och hantverkaren inte lyckas 100% i kommunikationen. Om det sen beror på kunden eller hantverkaren kan vara svårt att reda ut men som yrkesman måste man ändå ha ett visst ansvar för okunniga kunder. Många privatkunder kanske bara anlitar en hantverkare några gånger i livet och man kan inte förutsätta att man känner till hur man skriver en solklar offert eller vad arbetet egentligen innebär i omfattning. Här är det hantverkaren som yrkesman som måste informera kunden om vad han/hon har beställt, vad som eventuellt inte ingår eller tillkommer och vad slutsumman kommer att hamna på.
Alla inblandade borde vinna på att se till att vara överens om vad som ska göras och även om något tillkommer göra klart direkt vad det innebär i kostnader.
Det bästa är om man skriver ett tydligt avtal på omfattningen på arbetet, kostnaden och även att alla ändring och tilläggsarbeten skall avtalas skrivftligt så slipper man enkelt diskussionen om eventuella tillkommande kostnader som kunden inte godkännt.
Precis som du tar upp så tror jag att det flesta problemen ligger i att kunden och hantverkaren inte lyckas 100% i kommunikationen. Om det sen beror på kunden eller hantverkaren kan vara svårt att reda ut men som yrkesman måste man ändå ha ett visst ansvar för okunniga kunder. Många privatkunder kanske bara anlitar en hantverkare några gånger i livet och man kan inte förutsätta att man känner till hur man skriver en solklar offert eller vad arbetet egentligen innebär i omfattning. Här är det hantverkaren som yrkesman som måste informera kunden om vad han/hon har beställt, vad som eventuellt inte ingår eller tillkommer och vad slutsumman kommer att hamna på.
Alla inblandade borde vinna på att se till att vara överens om vad som ska göras och även om något tillkommer göra klart direkt vad det innebär i kostnader.
Det bästa är om man skriver ett tydligt avtal på omfattningen på arbetet, kostnaden och även att alla ändring och tilläggsarbeten skall avtalas skrivftligt så slipper man enkelt diskussionen om eventuella tillkommande kostnader som kunden inte godkännt.
Att kund och byggare pratar med varandra är väldigt viktigt.
IIbland lurar faktiskt kunden sig själv genom att begära fast
pris.I gamla hus kan man nästan aldrig veta vad som
finns bakom de fuktskadade gipsskivorna.Man kanske måste byta hela
väggen med allt jobb som det är.Eller det kanske räcker
med att byta ett par skivor.För att gardera sig så räknar man
med att hela väggen rives och byggs upp.Man lägger även
på liite pengar för eventuell elektriker.
Man försöker förklara det för kunden.Denne säger att jag som
yrkesman SKA veta det.Ska ha fast pris.Hur prissätter man det?
Kunden vill ha allt fuktskadat utbytt i väggen.
Det är klart och tydligt för mig.
I det här fallet så måste jag ta med alla eventualiteter.
Priset måste ju bli där efter.
Jobbet som hade kunnat slutat på ett par 1000 lappar
blir på detta sättet mycket dyrare.Kanske 5ggr pengarna
Man måste ju gardera upp sig.
Det är enklare än att försöka få ut pengar sen.
Jag tror att kunden oftast skulle komma billigare
undan genom att köra mer på löpande.
På småjobb är det definitivt så.
Finns inte nån branch som inte garderar upp sig
när de lämnar fasta priser.Bilverkstäder,tandläkare,ICA-handlare etc.
Så byggsvängen är nog inte unikt på något sätt.
IIbland lurar faktiskt kunden sig själv genom att begära fast
pris.I gamla hus kan man nästan aldrig veta vad som
finns bakom de fuktskadade gipsskivorna.Man kanske måste byta hela
väggen med allt jobb som det är.Eller det kanske räcker
med att byta ett par skivor.För att gardera sig så räknar man
med att hela väggen rives och byggs upp.Man lägger även
på liite pengar för eventuell elektriker.
Man försöker förklara det för kunden.Denne säger att jag som
yrkesman SKA veta det.Ska ha fast pris.Hur prissätter man det?
Kunden vill ha allt fuktskadat utbytt i väggen.
Det är klart och tydligt för mig.
I det här fallet så måste jag ta med alla eventualiteter.
Priset måste ju bli där efter.
Jobbet som hade kunnat slutat på ett par 1000 lappar
blir på detta sättet mycket dyrare.Kanske 5ggr pengarna
Man måste ju gardera upp sig.
Det är enklare än att försöka få ut pengar sen.
Jag tror att kunden oftast skulle komma billigare
undan genom att köra mer på löpande.
På småjobb är det definitivt så.
Finns inte nån branch som inte garderar upp sig
när de lämnar fasta priser.Bilverkstäder,tandläkare,ICA-handlare etc.
Så byggsvängen är nog inte unikt på något sätt.
Det är väl absolut inget problem med ett fast pris. Då är ju båda parter överens redan innan om priset och förhoppningsvis också omfattningen på jobbet. Även om kunden kanske kommer undan billigare genom löpande räkning så kanske tryggheten med ett fast pris ändå ibland är värt en högre kostnad.
Precis som du skriver får man ett fast pris på servicen när man lämnar in bilen. Det är oftast dyrt men man vet alltid vad det kommer att kosta och behövs det göras något mer så ringer de alltid och frågar och informerar om kostnaden innan de gör något mer.
Precis som du skriver får man ett fast pris på servicen när man lämnar in bilen. Det är oftast dyrt men man vet alltid vad det kommer att kosta och behövs det göras något mer så ringer de alltid och frågar och informerar om kostnaden innan de gör något mer.
instämmer, Fast pris är bara av godo, kunden var vad han får och till vilken kostnad, inget tjafs, inget gnäll, alla är glada och nöjda.
Pappskallen
Är fastpris bara av godo??
Tycker faktiskt inte jag.
Visst,för mig är det bra.
Jag kan ju säga till kunden att det kommer att
kosta 15000-20000kr.Men sen så visar det sig
att det är mycket mindre jobb än tänkt.
Kanske bara en dags jobb.Som byggare sitter man
bra till.Ett fastpris är alltid ett fastpris.Behöver inte jobba mer
den veckan.Eller så kanske man har lika tur på nästa
uppdrag.
Och alla är nöjda och glada?
Tror inte kunderna är så korkade.
Och mitt samvete säger ifrån
Är fastpris bara av godo??
uppdrag.
Jag tycker faktiskt det är av godo, på så sätt att kunden redan innan arbetet påbörjas vet vad han ska betala och vad han får för det.
Att det sedan inte alltid är det mest kostnadseffektiva är ju inget större problem då kunden redan tagit ställning till vad det kostar och vad som görs.
Den stora vinsten för entreprenören är i min mening att man slipper allt tjafs, inte att man kanske tjänar nån tusing extra (och dessutom går man ju back på något jobb oxå)
Visst du kan säga att det kostar 100 000 kr, men du konkurrerar ju på den fria marknaden och det går ju inte att hugga i med vad som helst, och kanske kunden väljer löp-pris i sista ändan, det vet du ju inte. du kan ju knappast räkna in ett jobb som går på en dag till 15000-20000, gör man så när man har chansen sitter man löst till.
men visst kan ju situationen uppstå där du tjänar ganska bra med pengar pga. att det gick snabbare än tänkt.
ett alternativ är ju att använda sig av sk. tak-pris, där man satt ett maxpris till kunden, men sammanställer vid avslut och justerar fakturan efter faktiska kostnader. också ett bra system enl. mig.
Att det sedan inte alltid är det mest kostnadseffektiva är ju inget större problem då kunden redan tagit ställning till vad det kostar och vad som görs.
Den stora vinsten för entreprenören är i min mening att man slipper allt tjafs, inte att man kanske tjänar nån tusing extra (och dessutom går man ju back på något jobb oxå)
Visst du kan säga att det kostar 100 000 kr, men du konkurrerar ju på den fria marknaden och det går ju inte att hugga i med vad som helst, och kanske kunden väljer löp-pris i sista ändan, det vet du ju inte. du kan ju knappast räkna in ett jobb som går på en dag till 15000-20000, gör man så när man har chansen sitter man löst till.
men visst kan ju situationen uppstå där du tjänar ganska bra med pengar pga. att det gick snabbare än tänkt.
ett alternativ är ju att använda sig av sk. tak-pris, där man satt ett maxpris till kunden, men sammanställer vid avslut och justerar fakturan efter faktiska kostnader. också ett bra system enl. mig.
Redigerat:
Jag ser inte någon automatisk koppling till stora vinster för ett offererat jobb på fastpris. Det kan möjligtvis fungera så i en bransch om det är obefintlig kokurrens, kunderna är relativt okunniga och sedan bara tar in en offert och litar på att företagaren gett ett OK pris. Jag tror precis som pappskallen att utnyttjar man situationen så sitter man för eller senare löst till om det sprider sig, konkurrensen blir hårdare eller att kunderna faktiskt blir kunnigare och tar in fler offerter.Boingo skrev:Är fastpris bara av godo??
uppdrag.
Finns det en fungerande marknad med konkurrens så kan man inte bara hugga i med en ordentlig marginal för då vinner man inga offerter. Tvärtom så kanske man istället får kalkylera med risken att i värsta fall inte göra någon vinst på jobben men det är ändå viktigt att få dem för att överleva i längden. Finns det en fungerande konkurrens så kan ett löpande pris för företagaren många gånger vara mer fördelaktigt än ett fast pris. Man vet vilken vinst man har per timme löpande och man tar inga risker.
Som pappskallen påpekar så finns det andra alternativ, ex. löpande med takpris. I det fallet kan man också ha upplägget att om kostanden blir lägre än takpriset så delar kunden och företaget lika på mellanskillnaden.
När det gäller fastpris och då det inte finns en fungerande konkurrens och man som kund är helt okunnig och inte villig att ta in flera offerter så kan jag hålla med om att det är korkat och kan sluta riktigt illa om man träffar på fel entreprenör som ser sin chans att tjäna en rejäl hacka. Fel entreprenör kan säkert skinna samma okunniga kund på löpande räkning så där ser jag inte så stor skillnad. Annars så kan ett fastpris vara ett bra och också ekonomiskt alternativ om flera olika entreprenörer seriöst har offererat på jobbet och dessutom tillkommer inga överaskningar när det gäller priset.
Redigerat:
När man läser dessa hantverkartrådar så ser jag
att det finns ett starkt misstroende mot oss som
bygger,drar el,kopplar rör osv.
Ni verkar tro att vi som bygger ska ska pruta så mycket
att vi riskerar att gå minus.För mig finns det bara två prislägen.
Antingen fastpris Där jag bestämmer vad det kommer att
kosta med material och arbete.Där tar jag med alla eventualiteter.
Jag kör inte med takpris.Kommer aldrig att göra det.
Får jag ett par tusenlappar över
så är det så.Kan ju kanske behövas till nästa jobb.
Man räknar ju fel ibland.
Och så finns det löpande räkning.Brukar vara smidigast
både för mig och kunden.Kunden kan själv komma dragande
med virke om han vill.Ofta brukar det ligga en massa prima
bondsågat ute på logen.Sen må K-rauta,hedins och dom
andra ha hur fint virke som helst.Men inget är lika bra som
det som ligger på logen sen 25-30år tillbaka.Kunden väljer själv
om han/hon vill att jag köper virke.
Ni kan ju lyssna lite på er själva en del av er.Hantverkare ska ju
hålla sig skinnet tycker en del av er.Kanske inte konstigt att det är
svårt att få nån att ta sig an erat projekt.Hur det nu än är så
De seriösa hantverkarna har inga problem att hålla sig med jobb.
ROT-jobben börjar så smått att komma igång.
Men privatkunder kommer att komma i andrahand för många
byggfirmor.Dom orkar inte med allt tjafs som är hos en del.
Sen är det ju så att alla kollar ju referenser.Ni kollar oss.
Men vi frågar lite vi med.Det är ju ofta så att man går vidare
till nån bekant till kunden.Man vill ju vara ganska säker på
att få betalt.Sen pratar ju byggare med varann ibland.
Blir nån blåst så har den kunden svårt att få hjälp nästa gång.
Det säkraste för en byggare är att köra som UE till de större firmorna.
Nu verkar det finnas hur mycket jobb som helst hos dem.
Dom har ju ingen egen personal kvar som kan klara toppar.
Sen vet man att pengarna kommer ungefär när det ska utan snack.
Så jag tror att det är killarna på Blocket som kommer att få ta hand
om era ROT-bekymmer när ni vill ha hjälp.
För vi andra kommer att ha att göra med våra egna kunder och deras
bekanta.
MVH Byggarebo
att det finns ett starkt misstroende mot oss som
bygger,drar el,kopplar rör osv.
Ni verkar tro att vi som bygger ska ska pruta så mycket
att vi riskerar att gå minus.För mig finns det bara två prislägen.
Antingen fastpris Där jag bestämmer vad det kommer att
kosta med material och arbete.Där tar jag med alla eventualiteter.
Jag kör inte med takpris.Kommer aldrig att göra det.
Får jag ett par tusenlappar över
så är det så.Kan ju kanske behövas till nästa jobb.
Man räknar ju fel ibland.
Och så finns det löpande räkning.Brukar vara smidigast
både för mig och kunden.Kunden kan själv komma dragande
med virke om han vill.Ofta brukar det ligga en massa prima
bondsågat ute på logen.Sen må K-rauta,hedins och dom
andra ha hur fint virke som helst.Men inget är lika bra som
det som ligger på logen sen 25-30år tillbaka.Kunden väljer själv
om han/hon vill att jag köper virke.
Ni kan ju lyssna lite på er själva en del av er.Hantverkare ska ju
hålla sig skinnet tycker en del av er.Kanske inte konstigt att det är
svårt att få nån att ta sig an erat projekt.Hur det nu än är så
De seriösa hantverkarna har inga problem att hålla sig med jobb.
ROT-jobben börjar så smått att komma igång.
Men privatkunder kommer att komma i andrahand för många
byggfirmor.Dom orkar inte med allt tjafs som är hos en del.
Sen är det ju så att alla kollar ju referenser.Ni kollar oss.
Men vi frågar lite vi med.Det är ju ofta så att man går vidare
till nån bekant till kunden.Man vill ju vara ganska säker på
att få betalt.Sen pratar ju byggare med varann ibland.
Blir nån blåst så har den kunden svårt att få hjälp nästa gång.
Det säkraste för en byggare är att köra som UE till de större firmorna.
Nu verkar det finnas hur mycket jobb som helst hos dem.
Dom har ju ingen egen personal kvar som kan klara toppar.
Sen vet man att pengarna kommer ungefär när det ska utan snack.
Så jag tror att det är killarna på Blocket som kommer att få ta hand
om era ROT-bekymmer när ni vill ha hjälp.
För vi andra kommer att ha att göra med våra egna kunder och deras
bekanta.
MVH Byggarebo
Jag vet inte om du missuppfattade mitt inlägg. Det handlade inte om misstroende mot hantverkare utan att fast pris i många fall kan vara helt OK för kunden beroende på vilka förutsättningar som råder. Det är möjligt att det är ovanligt att man som hantverkare behöver offerera på jobb där man "tävlar" mot andra och behöver konkurrera med priset. Min poäng var att i andra branscher där sådan konkurrens förekommer så kan man beroende på tillgång på jobb ibland välja att ta större risker eller acceptera en lägre vinst för att få ett jobb vilket i sluänden självklart gynnar kunderna. Som pappskallen skriver så konkurrerar man på en fri marknad och ibland har man som företagare helt enkelt inte lyxen att kunna välja bland sina kunder och själv sätta priset.
Sen är det lite förvånande att vissa uppfattar kunder som snåla bara för att de tar in flera offerter eller jämför priser innan man beställer något. Det är väl inte konstigare att man jämför räntor, elpriser eller frågar fler än en bilhandlare innan man köper en bil.
Sen är det lite förvånande att vissa uppfattar kunder som snåla bara för att de tar in flera offerter eller jämför priser innan man beställer något. Det är väl inte konstigare att man jämför räntor, elpriser eller frågar fler än en bilhandlare innan man köper en bil.
Eller varför inte göra som företag gör? Be om ett fast pris ALLTID med offert. Du får en faktura enligt offert. Skit i alla bil och material kostnader. Jobbar själv på ett fastighetsbolag och skulle bli galen om man fick en faktura med 100 poster. Kan man inte överföra detta till små hantverkarna?
Har även ett eget litet service företag inom lägenhetsrenovering och övrig fastighetsskötsel, skulle ALDRIG VÅGA börja på ett projekt utan att ha lämnat ett fast pris enligt offert och kundens namnteckning. I offerten skiter man i alla småposter. Allt blir enklare genom ett fast pris där allt ingår.
Förstår inte varför alla villaägare vill ha en arbetet timdebiterat. Debiterar även själv ibland enbart timmar och då ingår allt i timdebiteringen, resekostnad och material. SKA DET VARA SÅ HIMLA SVÅRT?
Har även ett eget litet service företag inom lägenhetsrenovering och övrig fastighetsskötsel, skulle ALDRIG VÅGA börja på ett projekt utan att ha lämnat ett fast pris enligt offert och kundens namnteckning. I offerten skiter man i alla småposter. Allt blir enklare genom ett fast pris där allt ingår.
Förstår inte varför alla villaägare vill ha en arbetet timdebiterat. Debiterar även själv ibland enbart timmar och då ingår allt i timdebiteringen, resekostnad och material. SKA DET VARA SÅ HIMLA SVÅRT?
Redigerat:
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 319 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 319 inlägg
Rent principiellt borde fastpris i de allra flesta fall vara dyrare än löpande räkning. När en hantverkare sätter ett fast pris måste det rimligen sättas med en riskpremie (=ökad kostnad) som avser att täcka de fall arbetet tar längre tid än beräknat eller att materialkostnaden blir högre än beräknat.
I de fall hantverkarens uppskattning är korrekt eller att tid/materialkostnad överskattats blir det dyrare för kunden (än ett jobb på löpande räkning) och mera vinst för hantverkare.
I de fall hantverkaren underskattat tid/materialkostnad täcks detta (i alla fall över tiden) av den riskpremie som finns inbyggd i fastpriset och det blir billigare än det skulle ha blivit med löpande räkning.
Om man då utgår från att det vanligaste utfallet är att hantverkarens bedömning av tid/materialkostnad stämmer bör det i normalfallet bli en aning dyrare med fastpris då hantverkaren troligen kan ta en mindre riskpremie (baserad på erfarenheten av tidigare kalkyler/utfall) men likafullt dyrare än löpande räkning i de allra flesta fall.
Om man istället utgår från att hantverkarens bedömning av tid/materialkostnad oftast felar i så måtto att det tar längre tid och materialet kostar mer än beräknat borde ju riskpremien snabbt öka tills balans råder. Dvs att hantverkaren verkligen gör vinst på projekten. Ökad riskpremie blir ju då en kostnad som kunden får betala vilket gör jobbet dyrare än löpande räkning i de allra flesta av fallen. Undantaget är då de kunder som köpte jobb av hantverkaren under den tid då hantverkaren fortfarande hade för låg riskpremie.
Man kan väl jämföra med rörlig resp fast ränta. Rörlig ränta är över tiden alltid billigare än fast ränta just av det skälet att banken tar en riskpremie då den fasta räntan sätts. Visst det kan bli billigare med fast ränta under vissa perioder men utslaget över tiden blir det alltid dyrare.
I de fall hantverkarens uppskattning är korrekt eller att tid/materialkostnad överskattats blir det dyrare för kunden (än ett jobb på löpande räkning) och mera vinst för hantverkare.
I de fall hantverkaren underskattat tid/materialkostnad täcks detta (i alla fall över tiden) av den riskpremie som finns inbyggd i fastpriset och det blir billigare än det skulle ha blivit med löpande räkning.
Om man då utgår från att det vanligaste utfallet är att hantverkarens bedömning av tid/materialkostnad stämmer bör det i normalfallet bli en aning dyrare med fastpris då hantverkaren troligen kan ta en mindre riskpremie (baserad på erfarenheten av tidigare kalkyler/utfall) men likafullt dyrare än löpande räkning i de allra flesta fall.
Om man istället utgår från att hantverkarens bedömning av tid/materialkostnad oftast felar i så måtto att det tar längre tid och materialet kostar mer än beräknat borde ju riskpremien snabbt öka tills balans råder. Dvs att hantverkaren verkligen gör vinst på projekten. Ökad riskpremie blir ju då en kostnad som kunden får betala vilket gör jobbet dyrare än löpande räkning i de allra flesta av fallen. Undantaget är då de kunder som köpte jobb av hantverkaren under den tid då hantverkaren fortfarande hade för låg riskpremie.
Man kan väl jämföra med rörlig resp fast ränta. Rörlig ränta är över tiden alltid billigare än fast ränta just av det skälet att banken tar en riskpremie då den fasta räntan sätts. Visst det kan bli billigare med fast ränta under vissa perioder men utslaget över tiden blir det alltid dyrare.
Thomas59, du har delvis rätt om att det blir dyrare, dock marginellt enligt mina små erfarenheter. De hantverkare jag känner till är väldigt bra på att räkna ut fast pris utan att lägga på för mycket.
Är inte helt emot löpande timräkning heller då jag själv sysslar med det i det egna företaget. Men då har jag privata fastighetsägare som kunder, med ett avtal om timdebitering om tex 400:- + moms och sedan ska all material inköp debiteras enligt faktura eller kvitton från vår leverantör, redovisas sedan vid slutfaktuering med ett påslag på några timmar för hämtningstid.
Allt detta borde överföras till privatkonsumenternas ochså, läste att YIT skickade faktura till en privatkund där det fanns poster om bildebitering och liknanden. Verkar inte alls proffesionellt och känns så himla B att få en sådan faktura.
Är inte helt emot löpande timräkning heller då jag själv sysslar med det i det egna företaget. Men då har jag privata fastighetsägare som kunder, med ett avtal om timdebitering om tex 400:- + moms och sedan ska all material inköp debiteras enligt faktura eller kvitton från vår leverantör, redovisas sedan vid slutfaktuering med ett påslag på några timmar för hämtningstid.
Allt detta borde överföras till privatkonsumenternas ochså, läste att YIT skickade faktura till en privatkund där det fanns poster om bildebitering och liknanden. Verkar inte alls proffesionellt och känns så himla B att få en sådan faktura.