Jag jämför där kunden får betala normalpriset, det pris han själv skulle fått betala om han köpte prylarna på ex. Beijer eller XL.

Snickar-Urban skrev:
1. Jag har aldrig gett sken av att rabatter i efterhand från byggmaterialhandeln till hantverkare inte skulle finnas eftersom jag inte har hört talas om det tidigare.
Tala om vilka handlare det gäller istället.
Vvs och El är exempel på branscher med bluffprislistor och blufffakturor från grossister.
Diverse kreativa upplägg så att konsumenten skall tro att den stackars lilla rabatten han fått är kanon.
Rabattsatser på 30-50% är inte ovanliga och absurda siffror som 70-80% förekommer exempel på ex kabel.

Snickare har inte rabatter som ens är i närheten, nästan dumt att jämföra samtidigt.

Mvh

Thomas59
Snickar-Urban skrev:
1. Jag har aldrig gett sken av att rabatter i efterhand från byggmaterialhandeln till hantverkare inte skulle finnas eftersom jag inte har hört talas om det tidigare.
Tala om vilka handlare det gäller istället.

2. Du är oförskämd och försöker få det till att om man ifrågasätter det som skrivs här så försvarar man ett ojust system. Menar du att bara för att du påstår något så skall vi andra blint acceptera det utan att fråga vad du fått dina uppgifter ifrån.

3. Så brukar man ju säga när man vill misskreditera den som har en annan åsikt. Då slipper du ju komma med fakta.
DITT FÖRSTA PÅSTÅENDE
Jag kan inte påminna mig att jag skrivit att rabatter ges i efterhand. Jag har skrivit, citerar mig själv:

"- en eller flera hantverkare som ifrågasätter de hemliga rabatter som anges (haha!)"

"Men allvarligt, det är väl ingen hemlighet att rabattsystem som systematisk och metodiskt hålls hemliga för kunderna existerar.

...och jag menar precis det jag skriver. En mycket stor del av hantverkarna ger systematisk sken av att de priser som de betalar ligger på en helt annan (högre) nivå än vad faktiskt är fallet. Beteendet understöds äv yrkesbutikerna med prislistor på nivåer som ingen betalar.

Huruvida bonusliknande efterhandsrabatter förekommer kan jag egentligen inte uttala mig om och har aldrig heller gjort det. Noterar dock att många av mina hantverkar och fastighetsförvaltarkollegor gärna låter mig handla på deras kundnummer med kommentarer som "då får jag ju större rabatt". Inget konstigt med det.

Notera att jag inte har några problem med rabatter som företeelse. Det skulle väl vara konstigt om storförbrukare inte får rabatt. Inte heller har jag problem med att hantverkarna ibland, trots rabatter (som jag i dessa fall känner till) köper material dyrare än jag kan hitta på byggvaruhusen eller på nätet. Det jag vänder mig mot är hur hantverkare förespeglar kunderna att deras faktiska materialkostnad är den som redovisas i dessa yrkesbutikers prislistor, ibland med påslag för hanteringen med inköp (helt rimligt iofs men det kan göras på bättre sätt) medan den i verkligheten är betydligt lägre. Ibalnd enormt mycket lägre. Ja så låga att man osökt får tanken att dessa prislistor är ett spel för galleriet.

DITT ANDRA PÅSTÅENDE
Oförskämd, på vilket sätt? Om du menar mitt Haha! så är det ju löjligt. Problemet med dolda rabatter är väl känt och verifieras av andra hantverkare som inte döljer sina rabatter. Att påstå motsatsen är ju kontraproduktivt om man vill ha en seriös debatt. Väldigt många kunder är missnöja med hur materialkostnaden beräknas och redovisas och än fler skulle vara det om dom kände till systemet. Föreslå istället hur du anser att man ska komma till rätta med problemet med missnöjda kunder. Det borde väl ligga i branschens intresse även om just du har nöjda kunder?

Ja om ifrågasätter att rabattskojeriet förekommer så kan jag inte se annat än att man försvarar ett ojuste system. Problemet är ju känt. Ta tag i det istället för att förneka det.

Nä det är helt ok att ifrågasätta vad jag skriver. Det är ju bara mina åsikter men att i detta fall förneka att det är ett problem känns lite blåögt. Mina uppgifter om dolda rabatter och hur de används mot kund är för de flesta inte speciellt kontroversiellt men du lever kanske i en annan värld. Ska jag uppfatta din avslutande kfråga om var jag fått dessa uppgifter (hemliga rabatter förmodar jag) ifrån som att du förnekar att dessa hemliga rabatter existerar eller...?

DITT TREDJE PÅSTÅENDE
Jag skrev "Anklagelser som är helt grundlösa och fantasiartade brukar man ju normalt inte bry sig om." och jag menar även där precis vad jag skriver.

Om kritiken mot hantverkarbranscher som VVS och elektriker i första hand och andra bygg hanterkare i viss mån vore helt tagen ur luften skulle knappast dessa hantverkare bry sig om nån kverulant som fantiserar ihop osannorlika historier oseriösa hantverkares bluffprissättningar.

I mitt första inlägg konstaterade jag bara, aningen uppgivet, att alla dessa trådar ser likadana ut. Jag konstaterar bara vad jag ser på forumet och det väcker tydligen upprörda känslor.

Det ledde mig till att konstatera att de som blir mest upprörda kanske ändå inser att något är fel men inte vill ta tag i frågan, förnekar problemet eller försvarar nuvarande system.

Hur det skulle misskreditera dig som person förstår jag inte. Jag har utgått ifrån att de flesta som uttalar sig gör det ur ett branschperspektiv. Hur du agerar avseende dessa frågor vet jag ingenting om och är för diskussionen helt ointressant.

Om någon känner sig misskrediterad för att jag (och många med mig) ifrågasätter ett i grunden märkligt branschbeteende så är det väl bara att beskriva hur just DU hanterar dessa frågor så att kunderna blir nöjda. Det skulle vara kul att höra.

Vad det är för fakta du efterlyser i ditt tredje påstående förstår jag inte. Att påståendet att "Anklagelser som är helt grundlösa och fantasiartade brukar man ju normalt inte bry sig om." inte är ett direkt citat (där ,man kanske kan kräva en fotnot med uppgifter om var man tagit citatet) utan mera ett allmänt möjligen subjektivt konstaterande från min sida. Ett inte särskilt kontroversiellt påstående heller. Jag tror att de flest skulle hålla med i det.

Jag känner mig inte särskilt drabba så jag borde inte bry mig och det känns bara som upprepningar av tidigare trådar i ämnet som inte heller kom frm till något konstruktivt. Därav mitt första inlägg. Nu ska jag försöka hålla tyst.

J
Visst fasiken finns det flera företag som ger rabatterna i slutet av året baserade på hur mycket man handlat för, Flinks järn tex (tillämpade systemet då jag fortfarande var i branschen fram till 2005 hur det ser ut idag vet jag inte)
och det finns fler företag som tillämpar samma princip.

HBV har 3% återbäring i slutet av året. Detta förutom de redan upphandlade priserna.

Det är alltid viktigt att jämföra äpplen med äpplen. En hantverkare säljer primärt sitt kunnande och sin tid, en klädbutik varor (kläder).

Thomas59
krut1 skrev:
om ni nu känner er lurade. så undrar jag om någon av er har köpt kläder, för där kan man snacka om att ha rabatter som säljare. jag tycker att 15% på nettot från hantverkaren är helt ok i annat fall så får ju hantverkaren ta samma timmpeng som en jurist för att överleve om han inte kan tjäna en liten peng på materialet.
Det är inte fråga om vi känner oss lurade. Vi VET att vi blir lurade.

Det som gör att många kunder känner sig lurade är ju inte att hantverkaren har en marginal på materialkostnaden. Skulle tro att de flesta förstår att det finns en kostnad förknippad med inköp och hantering av det material som köps in för ett jobb.

Nej det som gör att kunderna känner sig lurade är det MEDVETNA trixande för att dölja marginalerna. Eftersom jobb ofta görs på löpande räkning och graden av trixande varierar från skamlöst till ok blir konsekvensen att prisjämförelser mellan offerter ofta blir meningslösa och svårigheten att bedöma slutkostnaden i många fall blir betydande.

En billig timpenning kan resultera i ett oväntat dyrt jobb pga att timkostnaderna dolts i kraftiga materialpåslag.

Nu finns det ju ingen lag som tvingar hantverkaren att redovisa sina inköpspriser vilket inte heller är rimligt. Dock är det ju så att samma material som hantverkaren köper i yrkesbutikerna går att köpa via internet eller byggvaruhandeln så prisnivån är på ett ungefär känd för (i alla fall vissa av) kunderna.

När hantverkaren som sin kostnad sedan hänvisar till de officiella prislistorna från yrkesbutikerna, i vissa fall med någon form av mindre rabatt och lägger fram det som en god affär för kunderna skapas det en grogrund för misstroende.

Alla jämförelser med andra branscher är fullständigt ointressanta. Problemet finns HÄR och att även andra branscher "luras" legitimerar inte beteendet inom de branscher vi talar om. Varje bransch får ta tag i sina egna problem.

Att förneka problemet är direkt kontraproduktivt då det inte råder något tvivel om att problemet existerar. Både kunders och hantverkares vittnesmål bekräftar detta. Vanligen genom hantverkare, liksom i inlägget ovan exemplet ovan, öppet försvarar systemet med skäl som att timkostnaden annars skulle bli för hög eller att man är tvungen för att kunna tjäna penagar.

Att diskutera enskildheter i metoderna att kapa till sig extra marginaler leder heller ingen vart. Huruvida det finns dolda årsrabatter eller andra bonussystem hör inte till saken. Självklart får en stor kund stora/större rabatter, det är inte där det blir fel.

Sannorlikt är det även så att de flesta kunder inte har kompetens eller möjlighet att bedöma kostnaderna för material vilket gör att problemet till mycket stor del är dolt.

Som i ilägget ovan finns även en utbredd missuppfattning att det finns naturlagar som per definition skall säkerställa lönsamhet i vissa branscher. I dessa fall ofta understödda av inkompetenta branschorganisationer som inte har förmågan eller viljan att ta tag i problemet samtidigt som auktorisationer och andra regler tvingar köpare att anlita hantverkare.

Man skulle faktiskt kunna påstå att det inte spelar någon roll om det trixas eller inte. Bara att det etablerats en bilden av att det trixas och att hantverkarbranschen kryllar av skojare utgör ett stort problem som drabbar de många duktiga hantverkare som vinnlägger sig om att köra med raka rör och sunda affärsmetoder.

Jag är ju tyvärr rädd för att dessa diskussioner inte leder någon vart utan mest blir en plattform för pajkastning men om bara några hantverkare får sig en tankeställare och om fler blir medvetna kunder är väl något vunnet.

Ansvaret, och möjligheten att påverka, ligger ju inte enbart på hantverkarna.

Undrar varför vissa överhuvudtaget anlitar hantverkare??
Vissa här ska betala överpris på det som dom vill ha gjort.
Det är oftast dom som ringer och ställer frågor om minsta
lilla som ska göras hemma hos dem.Svara i telefon
för att svara på en massa ifrågasättanden är också
ett arbete för hantverkaren.Det är nåt som nån ska
betala för.

Thomas59
Boingo skrev:
Undrar varför vissa överhuvudtaget anlitar hantverkare??
Vissa här ska betala överpris på det som dom vill ha gjort.
Det är oftast dom som ringer och ställer frågor om minsta
lilla som ska göras hemma hos dem.Svara i telefon
för att svara på en massa ifrågasättanden är också
ett arbete för hantverkaren.Det är nåt som nån ska
betala för.
För att man inte kan/vill/hinner göra allt själv och i vissa fall för att man inte får göra vissa saker.

Citat; "Vissa här ska betala överpris på det som dom vill ha gjort."

...jaha och sannorlikheten att dom får ett överpris är ju också ganska stort eller hur?

Att svara i telefon är väl ändå en del av jobbet och tiden det tar (kostnaden) bör väl ligga inbakad i timpriset, inget konstigt med det.

Skälet till att man frågar om minsta lilla och ifrågasätter kan nog till viss del spåras till den utbredda känslan att man inte helt sällan blir lurad av sin hantverkare. Eftersom denna misstsanke är så utbredd skulle ju hela branchen tjäna på att ta tag i "förtroendekapitalfrågan".

Det finns gott om exempel på andra branscher som pga ett grundmurat (men kanske inte alltid berättigat) förtroende från kunderna slipper dessa frågor och ifrågasättanden. Ta läkare, tandläkare tex. I alla fall vad gäller tandläkare är nog skojeriet vanligt förekommande men inte lika ifrågasatt. Kanske beroende på att man inte förespeglar kunden något som man sedan inte kan leva upp till. Det finns säkert flera andra exempel.

Skojeriet i hantverkarbranscerna är, för vissa, så genomskinligt och uppenbart och det får en att reagera. Nu menar jag inte att skojeri är ok bara det inte märks utan snarare att det gjorts till lite av en branschnorm som ingen (få!) inom branschen ifrågasätter och att det bygger på okunniga kunders godtrogenhet.

Kunniga kunder har sällan problem med hantverkare. I alla fall inte pga de skaer vi här diskuterar.

Jag som hantverkare har inte tid att hålla på med
med en massa gratiskonsultation via telefon.
När jag är hemma hos en kund för att sätta sockel
i ett rum som tar en timme så kan du väl inte begära
att jag ska avslöja hur man ska lösa en massa andra
problem efter den timmen.Vi i våran firma tar betalt för
all vår tid hos kund.Även den tid det tar att åka och
hämta 4st. socklar. De flesta mindre firmor är faktiskt
rätt så ärliga.Har inte skärit guld under högkonjukturen.
Utan har satsat på att behålla kunderna.

Vi har även nu råd att vara utan GAPHALSARNA som misstror
alla andra än sig själv.
Vi åker alltid och kollar och känner av stämningen.
Blir det diskusioner och försök till prut på timpenningen
så är det tack och hej. Kostar tid att ta snack om
fakturan i efterhand också.Varje kundgrupp ska bära sin
kostnader.Därför ska strulputtar betala mer.

MVH Byggarebo

Byggare_Anders skrev:
*Mycket text i många inlägg.*
Lite nyfiken. Har du hittat nån byggare som du trivs med? Som du kan lita på.
Eller är alla du kommit i kontakt med skitstövlar?

Har man den inställningen att alla byggare är skitstövlar
så kan man nog räkna med att bara få skitstövlar
till hjälp.Men som tur är så vill väl alla både
hantverkare och kunder göra rätt för sig.
Undantag finns alltid.Dom undviker man så gott det går.
Bara att sätta ett högt pris.Skulle man iallafall få jobbet
så får man väl stå ut.

Har på känn att det är samma folk som gång på gång
har problem.

Thomas59
Hej Boingo,
Jag tillhör nog en av den som starkt ifrågasatt affärsmoralen hos vissa personer i de hantverkarbranscher vi talar om.

Att hantverkarna skulle vara skitstövlar har jag dock aldrig påstått och jag tror inte heller att dom är det, inte som kollektiv i alla fall. Bara för protokollet så finns det väldigt många ytterst kompetenta och affärsmässigt sunda hantverkare också.

Jag får ibland känslan, då jag blir kontaktad av personer som ha problem med hantverkare, att hantverkarbranschen lider lite av bilhandlarsyndromet. I brist på kunskap om hur man gör affärer på ett sunt och juste sätt (inget man lär ut på yrkesskolorna tyvärr) blir det istället lite hemsnickrade bilhandlarfasoner. Lite småfiffel här och lite båg där, går det så går det osv. I grunden så kanske det inte är så grymt lönsamt men genom lite osunda affärsmetoder kan man öka på vinsten lite. Klart det är frestande.

I motsats till vad du påstår har jag dock, trots mina åsikter, aldrig själv haft problem med hantverkare.

Dom som hörs är oftast dom som är missnöjda.
Skulle inte tro att dom har träffat ens en promille
av alla byggare.Tror faktiskt att de flesta är rätt nöjda.

En ärlig och juste kund lurar man inte.
Man har ju en viss heder iallafall.
Och förhoppningsvis lite kunskap oxå.
Skulle aldrig falla mig in att lura nån stackare
som litar blint på mig och min yrkesheder.

Sen finns det givetvis en del byggare som bara tänker
snabba pengar.Men dom har det nog lite svårare
idag.Dem som är ärliga klarar sig i alla tider.
Är det nån kund som man inte vill ha så
sätter man ett lite högre pris.Tar han det så gör man
jobbet annars inte.

På en lite mindre ort så vet alla hantverkare vem
som alltid ska bestrida fakturorna.Det är nog dom som
allt som oftast gör sig hörda.Men det är som tur inte så många.

Är rätt säker på att byggsvängen inte är den värsta i sverige.

Thomas59
Boingo du har säkert rätt i att de missnöjda är de som hörs och du tillhör säkert den del av yrkeskåren som tar hand om dina kunder på ett bra sätt liksom många andra faktiskt gör trots denb bild som målas upp.

Problemet är väl då den del av yrkeskåren som genererar alla dessa missnöjda kunder. Gissar att dessa hantverkare sammanfaller ganska bra med den grupp som bara skyller på kunden och förnekar att problemet ens existerar.

Om alla kunder skulle vara professionella beställare skulle nog dessa hantverkare snabbt försvinna men det är ju en utopi. Därför faller ett stort ansvar på branschen och dess branschorgssanisationer som tyvärr verkar sakna vilja och ambition att ta tag i saken.

Kanske skulle starta en tråd om alla bra hantverkare istället.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.