Mikael_L skrev:
Så är det nog.
De borde inse hur oumbärliga de egentligen är och gå samman och faktiskt organisera sig, solidariskt, på riktigt (dvs inte som det svenska facket).
För om varenda utlandsfödd hantverkare i Sverige drog från sitt jobb, ja då sitter vi verkligen i skiten, så är det faktiskt.

Men de svenska fackförbunden är tyvärr till hinder för dessa som behöver solidariteten allra mest.
Utländsk arbetskraft är bara här för att det är billigt, det är den ända andledningen.
Och sverige förlorar stora skatteintäkter på det.

Nu kan du ju inte direkt påstå att du är saklig Polos...... faktum kvarstår att jag vet på vilka villkor arbetsgivare har försökt värva mig för arbete i Sverige.

heimlaga skrev:
Nu kan du ju inte direkt påstå att du är saklig Polos...... faktum kvarstår att jag vet på vilka villkor arbetsgivare har försökt värva mig för arbete i Sverige.
Du skriver att ett svenskt företag erbjudit dig jobb och av det så kan du hela den svenska byggbranchen.
Nej nu har du målat in dig i ett hörn heimlaga.

• Gilla
Freddex och 1 till
  • Laddar…
Polos skrev:
Ja det är många byggjobbare uppåt som får ligga ute i veckorna och dom får traktamente, hiemlaga skriver ena stunden som om han har världens koll på svenska byggbranch och i nästa så har han inte ens jobbat i Sverige.
Det förutsätter att dom är anställda av ett bolag däruppe som har fått ett jobb som ligger utanför placeringsorten. Men varför tror du att tex ett lokalt byggbolag i Stockholm skulle ta in en UE från Norrland och tvingas betala svensk lön plus traktamente eller anställa en med bostadsort i Norrland när man hittar utländsk arbetskraft billigare eller åtminstone för samma pris som en lokalanställd i Stockholm.
Och även om om man skulle få ett jobb där man får traktamente så kommer du bara upp till ca 300 kr per dag efter tyst kvittning och ett enkelt vandrarhem kostar nog närmare 500 kr per natt plus dina extra kostnader som du får genom att inte bo hemma så den byggarbetaren får nog sätta pengar till om han/hon inte lever snålt tex genom att bo gratis i ett kallt skjul som Heimlaga beskrev.

• Gilla
heimlaga
  • Laddar…
oceanis skrev:
Det förutsätter att dom är anställda av ett bolag däruppe som har fått ett jobb som ligger utanför placeringsorten. Men varför tror du att tex ett lokalt byggbolag i Stockholm skulle ta in en UE från Norrland och tvingas betala svensk lön plus traktamente eller anställa en med bostadsort i Norrland när man hittar utländsk arbetskraft billigare eller åtminstone för samma pris som en lokalanställd i Stockholm.
Och även om om man skulle få ett jobb där man får traktamente så kommer du bara upp till ca 300 kr per dag efter tyst kvittning och ett enkelt vandrarhem kostar nog närmare 500 kr per natt plus dina extra kostnader som du får genom att inte bo hemma så den byggarbetaren får nog sätta pengar till om han/hon inte lever snålt tex genom att bo gratis i ett kallt skjul som Heimlaga beskrev.
Har jobbat med många byggnadsarbetare från både Östersund Kiruna Umeå här i Stockholm dom flög hem varje torsdag och dom gick plus på deras traktamente när dom hyrde hus på campingar här i Stockholm.

Fotografen skrev:
Att arbetare bor på byggarbetsplatsen är inte ett i-landsproblem, det är ett u-landsproblem.
Jag tycker Sverige ska fortsätta vara ett i-land.
Du missuppfattade mig totalt, att TS är upprörd är ett i-landsproblem.
Att arbetarna tvingas bo på arbetsplatsen är INTE ett i-landsproblem

• Gilla
tompaah7503 och 2 till
  • Laddar…
J
När farsan byggde till&om sommarstugan (1.5h från sthlm) för ganska många år sen så bodde de svenska byggkillarna från ett svenskt bolag där i veckorna, jobbade långa dagar men kunde åka hem tidigare eller om de jobbade in hela fredan (som jag minns det), sommarstugan hade då torrdass (när de var klara fanns där toa), men el indragen och farsan såg till det fanns TV och parabolantenn (som gubbarna flyttade runt under byggtiden). Som jag förstår var alla inblandade nöjda. Tror ingen har lidit av att de fick begagna toan... ;) Själv har jag tyckt det bara är trevligt om ev hantverkare vill sätta sig och käka/fika i huset. Men oftast är i mitt fall jag själv hantverkaren hemma hos mig, och jag både sover och gör allt annat "på bygget" ;) Men jag är inte så kräsen av mig, framförallt tycker jag återbruk är positivt och att allt behöver inte vara fabriksnytt.

Tror som sagt det är "tur" att vi i sthlm har folk som vill veckopendla hit och jobba, annars skulle det nog vara helt omöjligt att få tag på hantverkare.

Polos...... Helt säkert finns både din verklighet och min verklighet i konungariket Sverige och republiken Finland.

Det är egentligen där problemet sitter...... en växande klass av B-arbetare som aldrig någonsin har en chans att avancera till den bättre sortens arbetsplatser och som sakta men säkert konkurrerar ut dig och dina kompisar eftersom ni är dyrare att anlita än vi.

Nils82 skrev:
Ingen lagstadgad lägstalön, menar du. Avtalet styr lägstalönen.
F.ö ska det bli kul att se om man slopar Lex Laval. Då blir det kärvare för lycksökarna som dränerar landet på skatter och dumpar löner med hjälp av pissig människosyn och konsumenter som tänker 3 dar framåt i stöten.
Avtalet styr lägsta lönen för de företag som är anslutna till kollektiv avtalet har inte firman kollektiv avtal finns ingen mini nivå utan man betalar valfri lön och facket varken kan eller försöker göra nått åt det i dag.

• Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Facket försökte ju med företaget Laval för några år sedan, men man får tydligen inte kräva Svenska avtal i Sverige.

useless skrev:
Facket försökte ju med företaget Laval för några år sedan, men man får tydligen inte kräva Svenska avtal i Sverige.
Som sagt, förslag ligger för att riva Lavaldomen. B la PEAB är positiva till det. De vill ha ordning på marknaden, har de sagt i media.

Lite roligt att just Peab nämner det i media dom är väl en av de uslaste arbetsgivarna ihop med Skanska får dom nog botten betyg om man frågar facken.

• Gilla
Pedars
  • Laddar…
Polos skrev:
Utländsk arbetskraft är bara här för att det är billigt, det är den ända andledningen.
Och sverige förlorar stora skatteintäkter på det.
Man kan väl vända på det.
Utländsk arbetskraft är här för att det finns jobb och för att de går plus på jobben.
Annars skulle de inte vara här.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Byggbranschen går för högtryck och bristen på yrkesarbetare är påtaglig. Arbetkraft från utlandet ÄR en total nödvändighet.
Tyvärr utarmas den svenska modellen, kompetensen, sjysta vilkor samt utvecklingen i positiv riktning eftersom politiska beslut tillåtit det.
"Sista raden" ger tyvärr inte mycket mervärde än endast kortsiktig vinst.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Nu har vi väl kommit lite långt från ämnet: Byggjobbare bor i huset de färdigställer.

Så God Natt, nu går jag och knyter mig i mitt nästan färdigbyggda hus :)
Fast vad jag förstod av TS så var det INTE de som bygger huset/husen som bodde där, utan en hemlös bekant till byggherren?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.