noone70 skrev:
Förmodligen är det hantverkare som sovit över i huset. Hantverkare som förmodligen jobbar ashlet av sig att erat radhus ska bli klart i tid.
Make till i-landsproblem får man leta efter, radhuset kommer att byggstädas efter det att bygget är klart, ni kommer ha tillträde till ett nytt rent radhus och ni kommer inte märka någonting av att de har ätigt, levt och sovit på madrasser på golvet på en byggarbetsplats.
Utan att vilja vara sarkastisk eller elak så tänker jag att man har något personligt problem om man anser att ett hus är "besudlat" när någon sovit på en madrass på golvet i den. Hantverkarna går ändå in och jobbar i huset, tar sin morgonkaffe där och uträttar kanske sina behov, så hur stort är steget med att de även har sovit på golvet någon natt?

Visst kan det vara brott mot kontrakt eller regler men att man blir så stött att man inte längre vill ha huset? "besudlat"?

Det går kanske göra en deal med säljaren av huset. De får göra en ordentlig städning och sedan bjuda på ett 10-kort hos en KBT-terapeut. Kan inte tänka mig att sådana här fobier är roliga att leva med och det bästa vore väl om man kunde få undan dem ur sitt liv. Ja, på fullt allvar.

• Gilla
noone70
  • Laddar…
Polos skrev:
Om du inte har stött på en arbetsgivare i byggbranchen i Sverige som står för boende kläder och verktyg så tror jag inte att du har varit i byggbranchen i Sverige överhuvud taget.
Jag har varit i byggnadsbranchen i Finland och här fungerar det normalt så. Om man är bra att stå på sig och argumentera för sina rättigheter kan man få arbetsgivaren att stå för arbetshandskar och 1,70 euro (ca 15kr) om dagen i verktygsersättning men den verktygsersättningen räcker inte långt när man skall hålla sig med nästan alla verktyg och maskiner man behöver. Arbetsgivaren består vanligen på Hakiställningar och betongblandare och kapsåg och andra stora saker men alla handverktyg och handmaskiner måste man ha själv.
En gång lyckades jag tigga till mig ett par nya snickarbyxor av en ovanligt generös arbetsgivare. En annan gång skulle jag ha fått en vinterjacka men den enda jackan som fanns var på tok för liten för mig så en annan anställd fick den i stället.

Alla uppdrag som de har försökt värva mig till i Sverige var på betydligt sämre villkor än i Finland så jag vägrade att ta emot dem. Därför har jag inte arbetat på byggen i Sverige.

Snacka om dubbelmoral....... ni vill ha utländsk arbetskraft för dumpade löner men ni vill inte låta dem överleva på sin lön!

• Gilla
trattalask
  • Laddar…
D
Skrämmande att diskussionen fortfarande fortsätter i fel inriktning.
Helt absurt att ägaren till huset ska acceptera att fastigheten används som hotell.
Faran har övergått till den nya ägaren, vilket betyder att de är ansvariga. Har ni ens försäkring med tanke på risken att ha helt främmande personer som utnyttjar er egendom? Det kan ju sluta med att ni blir ruinerade i värsta fall.

• Gilla
Snailman
  • Laddar…
heimlaga skrev:
...Om man är bra att stå på sig och argumentera för sina rättigheter kan man få arbetsgivaren att stå för arbetshandskar och 1,70 euro (ca 15kr) om dagen i verktygsersättning...
Men du skriver inte om ett arbetstagare - arbetsgivare-förhållande, utan om ett företags - underleverantörs-förhållande.
Där råder inga LAS och arbetarskyddsregler, utan den fria marknaden råder.
Du kan ju inte gå till facket och klaga om du är anlitad som företag, enskilt företag, handelsbolag eller aktiebolag.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Vad räknas som att Bo? Om jag sover på golvet på en madrass några dygn, måste jag inte bohag mm för att det skall räknas som bebott?

DMOL skrev:
...
Faran har övergått till den nya ägaren, vilket betyder att de är ansvariga. Har ni ens försäkring med tanke på risken att ha helt främmande personer som utnyttjar er egendom? Det kan ju sluta med att ni blir ruinerade i värsta fall.
Nu är du väl ute och cyklar?

Äganderätten till fastigheten/bostaden övergår till de nya ägarna på tillträdesdagen,
och då får den nya ägaren samtliga nycklar till bostaden, och tecknar försäkring.

• Gilla
Broken arrow och 1 till
  • Laddar…
D
KnockOnWood skrev:
Nu är du väl ute och cyklar?

Äganderätten till fastigheten/bostaden övergår till de nya ägarna på tillträdesdagen,
och då får den nya ägaren samtliga nycklar till bostaden, och tecknar försäkring.
När slutbetalning har skett blir man ägare.

heimlaga skrev:
Jag har varit i byggnadsbranchen i Finland och här fungerar det normalt så. Om man är bra att stå på sig och argumentera för sina rättigheter kan man få arbetsgivaren att stå för arbetshandskar och 1,70 euro (ca 15kr) om dagen i verktygsersättning men den verktygsersättningen räcker inte långt när man skall hålla sig med nästan alla verktyg och maskiner man behöver. Arbetsgivaren består vanligen på Hakiställningar och betongblandare och kapsåg och andra stora saker men alla handverktyg och handmaskiner måste man ha själv.
En gång lyckades jag tigga till mig ett par nya snickarbyxor av en ovanligt generös arbetsgivare. En annan gång skulle jag ha fått en vinterjacka men den enda jackan som fanns var på tok för liten för mig så en annan anställd fick den i stället.

Alla uppdrag som de har försökt värva mig till i Sverige var på betydligt sämre villkor än i Finland så jag vägrade att ta emot dem. Därför har jag inte arbetat på byggen i Sverige.

Snacka om dubbelmoral....... ni vill ha utländsk arbetskraft för dumpade löner men ni vill inte låta dem överleva på sin lön!
Vi i byggbranchen tar gärna emot byggarbetare från andra länder om dom får samma lön och förmåner som oss svenskar.
Men jag förstår inte varför du pratar så mycket om svenskbyggindustri om du inte vet ett något om den.

• Gilla
Valkyr och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Men du skriver inte om ett arbetstagare - arbetsgivare-förhållande, utan om ett företags - underleverantörs-förhållande.
Där råder inga LAS och arbetarskyddsregler, utan den fria marknaden råder.
Du kan ju inte gå till facket och klaga om du är anlitad som företag, enskilt företag, handelsbolag eller aktiebolag.
Fel!
Det som jag har erbjudits har varit anställning. I Finländska företag med verksamhet i Sverige och en gång i ett företag i Sverige.

heimlaga skrev:
Fel!
Det som jag har erbjudits har varit anställning. I Finländska företag med verksamhet i Sverige och en gång i ett företag i Sverige.
Men då är du väl med i facket, som hjälper dig att du får avtalsenliga villkor?

• Gilla
Nils82
  • Laddar…
lottabj skrev:
Ja, vitvarorna är använda=begagnade.
Värdeminskningen beror inte på om de är använda eller inte, utan när de är köpta.

heimlaga skrev:

Bara för att du blivit erbjuden jobb med usla villkor betyder inte att jobben utfört med arbetskraft som haft usla villkor allt beror på hur väl inarbetade man är i branschen och vilket rykte utbildning man har. Har inte hört några svenska byggjobbare som håller med handskar kläder och verktyg själva annat än vanliga handverktyg.

• Gilla
Valkyr
  • Laddar…
Tyvärr är det inte helt ovanligt som heimlaga skriver, det händer att svenska hantverkare har lika dåliga förhållanden som våra gästarbetare från öst. Kommer det verkligen som en överraskning?
Behövs extra arbetskraft, nu talar jag inte om enskilda entreprenörer utan om personal som periodvis, utanför fackliga organisationers officiella vetskap, under riktigt dåliga förhållanden tvingas till samma villkor som de vi vill ha kostnadsmässigt men saknar kunskap om boverkets regler.

Det är inte bara byggbranschen, fler kommer troligtvis att hamna i samma trångmål.
Nu är det inte väldigt vanligt, men det kanske kommer att bli, vem vet!

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Men då är du väl med i facket, som hjälper dig att du får avtalsenliga villkor?
Givetvis...... men när man är med i en finländsk fackförening tillämpas finländska kollektivavtal och då blir lönen i den här storleksklassen.
I kollektivavtalen står att arbetsgivaren skall stå för arbetskläder och verktygsersättning och inkvartering men det har i praktiken blivit döda paragrafer i många företag eftersom bevisbördan i tingsrätten ligger på den anställde och hur bevisar man för en domare man att man inte har fått ett par skor eller att sovplatsen som erbjöds var på en trave glasullsbalar i ett oisolerat bygge?

Ärligt talat har jag haft fullt upp med att kräva min kollektivavtalsenliga minimilön...... och blivit svartlistad hos många arbetsgivare efter ett antal bråk och en femårig rättsprocess om två månadslöner som hölls inne som straff för att jag inte betalade de obligatoriska mutorna.
Jag har helt enkelt inte orkat driva ännu några rättsprocesser om skor och motorsågskedjor. Processer som jag ändå är dömd att förlora i brist på bevis.

Men varför gå till tingsrätten bättre gå vidare direkt till en seriös arbetsgivare som följer överenskomna avtal och vill man bråka låter man facket sköta den biten.

• Gilla
Nils82
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.