Polos skrev:
...Dom flesta på byggen som är från utlandet är inte byggnadsarbetare utan lycksökare som saknar utbildning och inte får jobb på hemmafronten.
Kan hända att du har rätt.
Men ett bygglag, fyra man från Polen la om taket fort och väl på vårt förra hus.

Och samma gäng byggde vårt nuvarande hus år 2010, och allt är väldigt välgjort.
Det var två bröder, en son och en svåger ungefär. Väldigt bra samtrimmade.

J
Jag har hört flera som varit otroligt nöjda med polska hantverkare, när de "träffat rätt" på person och vad denne kan. Vissa saker görs säkert bättre i andra länder, medan andra byggtraditioner och byggsätt är väldigt "svenskt" och vi vill ha det på vårat sätt. Att "tid" kostat mer än material hemma i Polen, medan det är tvärt om här. Generalisering kanske, och garanterat finns ju riktigt slarviga och dåliga utländska hantverkare men detsamma gäller nog svenska hantverkare.

När man läser vissa trådar här undrar man hur många lycksökare det finns, men även när man hört eller varit hemma hos vänner / kollegor som bor i nybyggda bostäder av stora firmor där iallafall jag tycker utförandet lämnar ganska mycket att önska... Jag misstänker efterfrågan på hantverkare är mycket stor och det finns en press att göra saker på kort tid.

JohanLun skrev:
Jag har hört flera som varit otroligt nöjda med polska hantverkare, när de "träffat rätt" på person och vad denne kan.
Just. Man skall som alltid vara försiktig med att generalisera. Jag har bra kontakter med några hantverkare både svenska och utländska som gör mycket bra arbete. Och så har jag tyvärr haft en del andra (också både svenska och utländska) som inte gjort det. Så person är naturligtvis mycket viktigare än var vederbörande kommer ifrån.

Det är väl först när vi kommer till enskilda grupper av typen "irländska asfaltsarbetare" som det är befogat att dra alla över en kam. (Borde vara dags för dem att komma förbi snart...)

E
lars_stefan_axelsson skrev:
Det är väl först när vi kommer till enskilda grupper av typen "irländska asfaltsarbetare" som det är befogat att dra alla över en kam. (Borde vara dags för dem att komma förbi snart...)
Haha, ja de irländska skojarna är numera ett säkrare vårtecken än någon tussilago eller flyttfågel.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.