10 159 läst ·
89 svar
10k läst
89 svar
Hantverkaren ska göra om - måste jag acceptera lösningen
Spelar väl tyvär ingen roll vad man tycker personligen så länge hantverkaren utför en lösning som är godkänd genom att göra så lite åverkan som möjligt. Finns inget försäkringsbolag eller domstol som skulle gå med på något annat i vilket fall som helst så det handlar bara om att bråka i onödan.
Är det TS fall du uttalar dig om och att TS inte har någon chans eller anledning att kräva något annat än det företaget föreslagit? Och att det är en OK lösning som TS aldrig skulle komma någonvart med att ifrågasätta? Jag har inte någon större koll, men det finns väl ett antal exempel där det visat sig att enda sättet att fixa felet är att göra om allt. Så att uttala sig så säkert att TS inte har någon chans att gå vidare med andra krav än de lösningar som företaget presenterat eftersom ingen domstol eller försäkringsbolag skulle gå med på annat kräver att du har ordentligt på fötterna. Du kanske har den kunskapen, men för TS skull, utveckla gärna ditt resonemang.
Nej, jag pratar i allmänhet, du vet lika väl som jag mr_bygg att det diskuterats i oändliga trådar att aktuell hantverkare alltid ska ha möjlighet att rätta till sina fel, är det fel som någons försäkringsbolag ska bli inblandad i så går de på den billigaste godkända linjen efter vad regler inom aktuell åtgärd kräver och ska man bråka vidare för att man inte optiskt eller av annan anledning är nöjd så det går till domstol så har det ju visat sig att så länge "ändringen" är ekonomiskt försvarbart och håller sig inom de eventuella ramar som branchen uppsatt så får inte kunden rätt.
Så sluta bara med att hetsa upp de personer som har ett problem genom att godtyckligt tolka inlägg som varnar för hur det kan gå om man driver processen vidare för allt är inte logik när det gäller sånna här saker. och som sagt, hur många gånger har vi inte sett i trådar att det man rent logiskt tycker borde vara rätt inte stämmer med verkligheten.
Så om du läser om inlägget så ser du att jag inte lade mig i det aktuella ämnet som TS beskrivit utan helt enkelt bara sagt att ett personligt tyckande har ingenting med att göra vad som görs så länge det utförs efter branchens upptagna normer.
Nått mer?
Så sluta bara med att hetsa upp de personer som har ett problem genom att godtyckligt tolka inlägg som varnar för hur det kan gå om man driver processen vidare för allt är inte logik när det gäller sånna här saker. och som sagt, hur många gånger har vi inte sett i trådar att det man rent logiskt tycker borde vara rätt inte stämmer med verkligheten.
Så om du läser om inlägget så ser du att jag inte lade mig i det aktuella ämnet som TS beskrivit utan helt enkelt bara sagt att ett personligt tyckande har ingenting med att göra vad som görs så länge det utförs efter branchens upptagna normer.
Nått mer?
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 321 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 321 inlägg
Nej jag har inte fel. Möjligen uttryckte jag mig otydligt. I kvalitetsdokumentet ska man kryssa i att golvlutningen (fallet) är korrekt men DET FINNS INGET KRAV PÅ ATT DETTA SKA DOKUMENTERAS på något sätt. Ber igen om ursäkt om jag uttryckte mig vagt.arel skrev:
Alla utförare, utan undantag, kyssar i rutan. Något annat vore ju otänkbart men problemet är ju att utan DOKUMENTATION gå det inte i efterhand att kontrollera fallet.
Det skulle inte vara några problem att ställa krav på att mätning av fall med fotodokumentation tex ALLTID ska genomföras.
Krysset i rutan har inget som helst värde.
Glufsglufs skrev:
Frågan som är intressant i tråden och för TS är väl om föreslagen lösning är OK och enligt de normer som gäller. Att domstolar och försäkringsbolag följer de regler som gäller för ett fackmässigt jobb är väl naturligt och där håller jag med dig helt, så jag vet inte om inlägget var riktat till TS eller bara ett allmänt konstaterande?
Alla egenkontroller har ett värde då det står till grund att arbetet är korrekt utfört efter branchens normer. Vad för krav menar du egentligen och vet du vad egenkontroller inom byggbranchen innebär? Du som har juridiska kunskaper (eller om det var frugan) borde ju se skillnaden/likheterna men entrepenadjuridik är ju faktiskt om mer ologisk än annan juridik i många fall i mitt tycke.
Men underskriften har ett värde. Lika stort som vid ett kontrakt/ avtal.Thomas59 skrev:Nej jag har inte fel. Möjligen uttryckte jag mig otydligt. I kvalitetsdokumentet ska man kryssa i att golvlutningen (fallet) är korrekt men DET FINNS INGET KRAV PÅ ATT DETTA SKA DOKUMENTERAS på något sätt. Ber igen om ursäkt om jag uttryckte mig vagt.
Alla utförare, utan undantag, kyssar i rutan. Något annat vore ju otänkbart men problemet är ju att utan DOKUMENTATION gå det inte i efterhand att kontrollera fallet.
Det skulle inte vara några problem att ställa krav på att mätning av fall med fotodokumentation tex ALLTID ska genomföras.
Det var bara ett allmänt konstaterande och att jag tog upp det i just denna tråd är pga att jag sett liknande åtgärd i verkligheten där kunden var fundersam men fick genom projektledare, byggare, försäkringsbolag och jurist med inriktning på entrepenad samma svar, att det höll sig inom de ställda normer som satts och att man skulle hålla sig till den för företaget och försäkringsbolaget billigaste godkända lösning.mr_bygg skrev:Frågan som är intressant i tråden och för TS är väl om föreslagen lösning är OK och enligt de normer som gäller. Att domstolar och försäkringsbolag följer de regler som gäller för ett fackmässigt jobb är väl naturligt och där håller jag med dig helt, så jag vet inte om inlägget var riktat till TS eller bara ett allmänt konstaterande?
Självklart ska man kolla upp saken med berörda instanser och kolla med någon jurist om man är väldigt tveksam men att försöka gå vidare om det är korrekt utförd ändring blir ju då bara kostsam. Visst är det bedrövligt om man rent optiskt ska se "skiten" var dag fast det är rätt gjort men optiskt/estetiskt ett aber. Jag har haft tur både som hantverkare och kund och varit med och "rättat till" innan det varit försent, men sen så är jag ju i branchen och kanske ser ett par steg framåt jämfört med en helt oinsatt.
Det jag oponerar mig emot i det stora hela och det är egentligen inget personligt fast det kanske blev utvecklat så i skrift är när man hejjar på folk som har problem i ett högre tempo i att hävda sin rätt än vad kanske är vettigt.
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 321 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 321 inlägg
Jag kan till viss del hålla med om ditt resonemang (även om de föreslagna backjobbsmetoderna inte är helt ok - det ÄR en gråzon och riktigt seriösa företag som det faktiskt finns kör inte med dessa lösningar) men det förutsätter att "firman" som gjort fel är av uppfattningen att dom kan allt så mycket bättre än kunden, vilket dom med eller utan täckning vanligen tror. Därav mitt råd till TS att ta med ett riktigt proffs med hårda hantverkarnypor. Firmorna fattar vanligen att deras normala valser inte funkar då.Glufsglufs skrev:Nej, jag pratar i allmänhet, du vet lika väl som jag mr_bygg att det diskuterats i oändliga trådar att aktuell hantverkare alltid ska ha möjlighet att rätta till sina fel, är det fel som någons försäkringsbolag ska bli inblandad i så går de på den billigaste godkända linjen efter vad regler inom aktuell åtgärd kräver och ska man bråka vidare för att man inte optiskt eller av annan anledning är nöjd så det går till domstol så har det ju visat sig att så länge "ändringen" är ekonomiskt försvarbart och håller sig inom de eventuella ramar som branchen uppsatt så får inte kunden rätt.
Nått mer?
Nu råder jag inte TS att gå till domstol utan att ta med ett proffs i diskussionen med firman och för att se till att allt utfös på ett korrekt sätt. Otroligt att det ska behövas
Jag har själv varit med om ett antal fall där utföraren/firman gått med på kundens krav att allt ska göras om då dom förstått att dom har med en mycket kunnig kund att göra. Även firmor av denna typ blir lite skraja när dom riskerar att hamna i rätten med ett proffs som motpart. Trots alla utbildningar har dom sällan koll på alla regler. Det avslöjas lätt om man ställer lite "oskyldiga" frågor till gubbarna (det är alltid gubbar) som gör jobbet. Dom gör som dom alltid har gjort.
Att man inte ska bråka med hantverkarna är ju en vanlig uppfattning - från hantverkasidan vill säga. Min åsikt är att det bråkas för lite - vanligt folk suckar ofta och ger upp.
Tyvärr måste man i princip vara proffs själv och ha tid att kolla allt som görs för att veta att jobbet blir korrekt och då kan man ju lika gärna göra det själv.
Glufsglufs skrev:Visst är det bedrövligt om man rent optiskt ska se "skiten" var dag fast det är rätt gjort men optiskt/estetiskt ett aber. Jag har haft tur både som hantverkare och kund och varit med och "rättat till" innan det varit försent, men sen så är jag ju i branchen och kanske ser ett par steg framåt jämfört med en helt oinsatt.
Det jag oponerar mig emot i det stora hela och det är egentligen inget personligt fast det kanske blev utvecklat så i skrift är när man hejjar på folk som har problem i ett högre tempo i att hävda sin rätt än vad kanske är vettigt.
Är det så att felet i sig inte innebär något problem för funktionen utan är estetiskt så är det oftast orimligt att kräva att allt görs om beroende på hur illa det ser ut, men det som är väsentligt i de fallen är att man har rätt till en vettig ekonomisk kompensation för felet även om man inte får det åtgärdat.
Så jag håller med dig att det finns ingen anledning att "heja" på folk och ge dem falska förhoppningar utan att ha torrt på fötterna, men det är bättre att man ger råd än att låta bli så länge man inte ger sken av att sitta på sanningen och inte är riktigt säker på sin sak.
Redigerat:
Ja, de oseriösa tjänar sina pengar på att kunderna suckar eller bara släpper allt i oförstånd, så är det men sen är det så att det är inte alltid att man har anlitat ett oseriöst företag och fått hem en oseriös hantverkare jämt. Alla kan göra fel, tyvär så är vi ju inne i den personliga sfären när det gäller arbeten i hemmet och reagerar hårdare (liksom med service/lagning på bilen) och av någon anledning så verkar det som att folk i allmänhet reagerar hårdare när det blir fel i hemmet än om en läkare skulle ge en fel diagnos (så länge det inte leder till döden) men saken är att man får/bör inte reagera med alla taggar utåt direkt utan som kund först diskutera, sen kolla upp med annat kunnigt folk innan man bråkar vidare. Min uppfattning efter att ha blivit medlem här är att många bråkar/vill bråka innan man kollat upp "reglementet" först (inget med TS att göra nu).
Så att folk bråkar för lite vette sjutton, kanske för lite i det viktiga men för mycket i det ovesentliga i ett projekt.
I en annan tråd beskrev någon väldigt bra skillnaden mellan en fast fabrik som levererar en produkt till konsument och en hantverkare som "tar med sig" fabriken till kund och etablerar, utför jobb, avetablerar och går vidare till nästa ställe där förutsättningarna är annorlunda.
Men.....nu blev det OT som vanligt och kontentan av mitt tyckande är att man ska inte jaga på folk att hetsa upp sig för attfå fram sin rätt utan ta det lungt och undersöka för annars kan man få onödiga bakslag för att man inte kollat upp allt ordentligt.
Så att folk bråkar för lite vette sjutton, kanske för lite i det viktiga men för mycket i det ovesentliga i ett projekt.
I en annan tråd beskrev någon väldigt bra skillnaden mellan en fast fabrik som levererar en produkt till konsument och en hantverkare som "tar med sig" fabriken till kund och etablerar, utför jobb, avetablerar och går vidare till nästa ställe där förutsättningarna är annorlunda.
Men.....nu blev det OT som vanligt och kontentan av mitt tyckande är att man ska inte jaga på folk att hetsa upp sig för attfå fram sin rätt utan ta det lungt och undersöka för annars kan man få onödiga bakslag för att man inte kollat upp allt ordentligt.
Ett fejkat fotodokument är säkert svårare att ordna än fejkat kryss i rutan på kvalitetsdokumentet, eller?Thomas59 skrev:Nej jag har inte fel. Möjligen uttryckte jag mig otydligt. I kvalitetsdokumentet ska man kryssa i att golvlutningen (fallet) är korrekt men DET FINNS INGET KRAV PÅ ATT DETTA SKA DOKUMENTERAS på något sätt. Ber igen om ursäkt om jag uttryckte mig vagt.
Vill man bluffa så gör man det.
Det är knappast där problemet ligger.
Jag tror att allt för få har koll på vad man verkligen ska kunna kräva av ett fackmässigt arbetet och ännu färre väljer att klaga när man tycker att arbetet inte är som man förväntat sig för att det är rent ut sagt jobbigt att konfrontera entreprenören. Fördelen med byggahus är att man kan kolla på forumet om arbetet verkligen verkar vara OK och vad som räknas som fackmässigt och vilka regler som gäller. Får man en bekräftelse från flera håll att det inte verkar var OK, så tror jag fler vågar gå vidare och klaga på de saker som verkligen inte är OK.Glufsglufs skrev:
Redigerat:
Jo, men det jag menar är att det ofta klagas på på estetiska grejer, saker helt korrekt utförda osv men inte efter hur kunden tänkte i sin hjärna samt att man ofta som kund inte kan se skillnaden av slutresultat av nyproduktion då man absolut borde kunna få till allt i våg och räta vinklar jämfört med renovering där en "stomme" redan är ojämn/sned. Som elektriker har man sällan de problemen (förutom med fasad som är ojämn) men då försöker man ju påtala det innan kabeldragning men jag hör/ser problemen i det närmaste dagligen av kollegor inom andra branscher och på projekt där kunderna går på. Men i fall som gäller TS så är det ju en annan sak. Ett fel ska åtgärdas, åtgärden kommer ju självklart utföras på billigaste sätt men förhoppningsvis inom de uppsatta normer som finns och det är ju där svårigheten kommer om man tycker att det blir fel estetiskt fast korrekt utfört, då är det inte lätt att hävda sin rätt för någon ska betala men ingen vill.mr_bygg skrev:Jag tror att allt för få har koll på vad man verkligen ska kunna kräva av ett fackmässigt arbetet och ännu färre väljer att klaga när man tycker att arbetet inte är som man förväntat sig för att det är rent ut sagt jobbigt att konfrontera entreprenören. Fördelen med byggahus är att man kan kolla på forumet om arbetet verkligen verkar vara OK och vad som räknas som fackmässigt och vilka regler som gäller. Får man en bekräftelse från flera håll så tror jag fler vågar gå vidare och klaga på de saker som verkligen inte är OK.
Jag vet inte hur många gånger under mitt liv ute bland kunder (ca 18 år) folk har stått med tårar i ögonen efter en renovering (jag har varit i ca 1000 badrum varav 400-500 som företagare och ytterst ansvarig för elarbetena) och kundens tanke i hjärnan vid beställning av hur det skulle vara inte stämmer med verkligheten men ändå är korrekt utfört och efter beskrivning som kunden själv har skrivit under. Det är tragiskt men tyvär vanligt när kunderna inte vill/kan engagera sig i själva processen fast det förklaras för dom.