10 159 läst ·
89 svar
10k läst
89 svar
Hantverkaren ska göra om - måste jag acceptera lösningen
Golvet i mitt nya badrum har ett par plattor utan korrekt fall. Nu vill hantverkaren lägga ett till lager klinker för att korrigera. Jag kommer exempelvis få ett djävulskt insteg. Tröskeln kommer inte passa heller. Sedan undrar jag om felet ligger i ytskiktet eller tätskiktet. Ligger det i tätskiktet så kvarstår ju felet tycker jag.
Vidare ska de byta en platta vid fönstret pga. för stort fogsprång. Går det att byta med tätskiktet i behåll?
De lyckades även kladda tätskiktsmassa i taket, suck.
Och under toaletten är golvet ojämnt på diagonalen!
Måste jag acceptera lösningen om nytt klinkerlager, eller kan jag kräva att de gör om från grunden?
Vidare ska de byta en platta vid fönstret pga. för stort fogsprång. Går det att byta med tätskiktet i behåll?
De lyckades även kladda tätskiktsmassa i taket, suck.
Och under toaletten är golvet ojämnt på diagonalen!
Måste jag acceptera lösningen om nytt klinkerlager, eller kan jag kräva att de gör om från grunden?
Jag skulle kräva att de skriftligen bevisar att det går att göra som de säger
Frågan är varför det är felaktigt fall på vissa plattor. Är det felaktigt fall även på tätskiktet så är det bara att skrota och göra om.
Nu är det ny giv. Meddelade hantverkaren att jag inte ville ha klinker på klinker, så de ska nu plocka bort plattorna där felet finns, och spackla upp nytt fall, och sedan sätta nya plattor. Det hela låter som en riskabel operation och jag är synnerligen tveksam till det. Jag ger dem dock en chans, kanske är de så kompetenta som man behöver vara för detta... Men lite nyfiken på hur de ska spackla nytt fall i en liten ruta är jag!
Moderator
· Stockholm
· 57 853 inlägg
Försök att vara med, och fotografera.
Det räcker ju inte att det är rätt fall på plattorna. Spacklandet av fall ska "vara klart" redan under tätskiktet. I Oddset för att de har gjort korrekt fall under tätskiktet och lyckats få fel fall på plattorna tror jag är riktigt dåligt...
Edit Såg att det bara var någon enstaka platta. Då skulle man kanske kunna gå med på det det bara är en platta som "vickat till sig" lite. (Om de lyckas ta bort plattan utan att skada tätskiktet.)
Edit Såg att det bara var någon enstaka platta. Då skulle man kanske kunna gå med på det det bara är en platta som "vickat till sig" lite. (Om de lyckas ta bort plattan utan att skada tätskiktet.)
Redigerat:
Inget spackel ovanpå tätskikt. Då får dom plocka bort allt tätskikt, korrigera fallet och sedan lägga på nytt tätskikt.
Ska det spackla upp ett nytt korrekt fall ovanpå tätskiktet??? Tätskiktet ska ju ligga med korrekt fall!, det är ju till viss del där vattnet/fukten "rinner". Låter inte godtagbart men jag kanske missförstår.Fluxor skrev:
Edit: Några andra hann viss före...
Jag TROR hantverkaren menar att de tar bort plattorna i fråga, minst fyra stycken 10x10cm. Sedan bör de väl ta bort tätskiktet och slipa ned spacklet en aning, för att sedan lägga på nytt spackel, och nytt tätskikt för att slutligen lägga på nya plattor. Jag antar att de måste ta bort fler plattor för att kunna överlappa tätskiktet, men det låter som en operation som endast en dumdristig skulle företa sig. Kanske är på plats att kontakta mitt försäkringsbolag och höra vad de anser i frågan.
Han (vd på plattsättarbolaget) hade väntat sig att lägga ett komplett lager i hela badrummet, men när jag inte ville det lät han inte alltför glad. Tycker det låter lite som att billigaste lösningen först. Tyvärr för hans del så vill jag ha bästa lösningen (helt nytt badrum, men det har vi inte diskuterat än då vi ligger långt ifrån varandra)...
Han (vd på plattsättarbolaget) hade väntat sig att lägga ett komplett lager i hela badrummet, men när jag inte ville det lät han inte alltför glad. Tycker det låter lite som att billigaste lösningen först. Tyvärr för hans del så vill jag ha bästa lösningen (helt nytt badrum, men det har vi inte diskuterat än då vi ligger långt ifrån varandra)...
Kom precis att tänka på en sak. Han kan väl för bövelen inte spackla på befintligt tätskikt och sedan lägga på mer duk ovanpå? Usch, låter som att jag måste passa in jobbet under lite ledighet!
Man får inte ta hål i tätskiktet för att korrigera fallet och försöka lappa ihop tätskiktet. Det enda som gäller är att riva ut hela badrummet och börja om från början.Fluxor skrev:Jag TROR hantverkaren menar att de tar bort plattorna i fråga, minst fyra stycken 10x10cm. Sedan bör de väl ta bort tätskiktet och slipa ned spacklet en aning, för att sedan lägga på nytt spackel, och nytt tätskikt för att slutligen lägga på nya plattor. Jag antar att de måste ta bort fler plattor för att kunna överlappa tätskiktet, men det låter som en operation som endast en dumdristig skulle företa sig. Kanske är på plats att kontakta mitt försäkringsbolag och höra vad de anser i frågan.
Om tätskiktet under plattorna har korrekt fall, hur man nu ska kunna kontrollera detta, och det är plattorna som råkat hamna med för stor fogsprång, då kan det gå att ta bort de felaktiga plattorna och esätta med nya. Detta är en oerhörd riskabel operation, minsta punktering av tätskiktet, gör att operationen är misslyckad. Om golvet har en duk och inte ett rollat tätskikt då är chansen större att operationen lyckas. Föreslår att du dokumenterar arbetet med flera foton. Stressa inte hantverkaren bara, lycka till.
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 321 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 321 inlägg
Skulle själv inte godkänna de lösningar du beskriver.
Skulle själv inte heller släppa loss plattsättare innan det finns uppmätt och DOKUMENTERAT att fallet på tätskiktsnivå är korrekt i hela våtrummet.
Detta måste givetvis göras INNAN ytskiktet/plattorna sätts. När ytskiktet väl finns på plats går det inte längre att kontrollera och verifiera att fallet är korrekt.
Att våtrumsreglerna inte innehåller detta krav UTTRYCKLIGEN är inget mindre än häpnadsväckande. Det är inte särskilt svårt att få till rätt fall men ändå misslyckas både skojare och etablerade firmor i fler fall än ni vill veta. I de flesta fall lever dock kunden lyckligt (?) ovetande.
Påpekar kunden att fallet inte är korrekt föreslås i 99,9% av fallen att korrekt fall ska fixas genom att bygga fall med fix, vilket inte är ok.
Jag påpekade precis detta när jag var ny på byggahus.se, för byggahus egen expert på området som föreslog just den, icke godkända lösningen i ett frågesvar, och fick väl i stort sett hela byggahus forumgudsamling på mig att man inte ska ifrågasätta expertisen men det är just vad man ska göra. Ibland vet dom inte vad dom snackar om, precis som din firma.
Stå på dig. Tyvärr bör man vara grymt påläst för att inte bli överkörd av dessa typer. Dom är vana att kunna snacka skiten av kunderna och har svårt att hantera en påläst kund. Med "svårt" menar jag att dom då brukar tappa humöret och bli direkt otrevliga vilket många trådar vittnar om. Har du inte tid/möjlighet att läsa på (och då menar jag vekligen att lära dig allt om reglerna) bör du ta med någon påläst hårdhudad typ som talar om för firman vad som gäller.
Skulle själv inte heller släppa loss plattsättare innan det finns uppmätt och DOKUMENTERAT att fallet på tätskiktsnivå är korrekt i hela våtrummet.
Detta måste givetvis göras INNAN ytskiktet/plattorna sätts. När ytskiktet väl finns på plats går det inte längre att kontrollera och verifiera att fallet är korrekt.
Att våtrumsreglerna inte innehåller detta krav UTTRYCKLIGEN är inget mindre än häpnadsväckande. Det är inte särskilt svårt att få till rätt fall men ändå misslyckas både skojare och etablerade firmor i fler fall än ni vill veta. I de flesta fall lever dock kunden lyckligt (?) ovetande.
Påpekar kunden att fallet inte är korrekt föreslås i 99,9% av fallen att korrekt fall ska fixas genom att bygga fall med fix, vilket inte är ok.
Jag påpekade precis detta när jag var ny på byggahus.se, för byggahus egen expert på området som föreslog just den, icke godkända lösningen i ett frågesvar, och fick väl i stort sett hela byggahus forumgudsamling på mig att man inte ska ifrågasätta expertisen men det är just vad man ska göra. Ibland vet dom inte vad dom snackar om, precis som din firma.
Stå på dig. Tyvärr bör man vara grymt påläst för att inte bli överkörd av dessa typer. Dom är vana att kunna snacka skiten av kunderna och har svårt att hantera en påläst kund. Med "svårt" menar jag att dom då brukar tappa humöret och bli direkt otrevliga vilket många trådar vittnar om. Har du inte tid/möjlighet att läsa på (och då menar jag vekligen att lära dig allt om reglerna) bör du ta med någon påläst hårdhudad typ som talar om för firman vad som gäller.