MrJay
Det absolut viktigaste är att allt är väldokumenterat. Bilder på utförandet, kvitton och dylikt. Skulle problem uppstå kommer försäkringsbolaget inte att bråka om du har dokumenterat och kan därmed påvisa att det är fackmannamässigt utfört. Intyg som dessa intresseorganisationer utfärdar kan man likväl torka sig någonstans med och det är en allmän missuppfattning att det behövs (något de självklart vill du ska tro).

• Gilla
Lövborgen och 1 till
  • Laddar…
nikasp
MrJay MrJay skrev:
Det absolut viktigaste är att allt är dokumenterat. Bilder på utförandet, kvitton och dylikt. Skulle problem uppstå kommer försäkringsbolaget inte att bråka om du har dokumenterat och kan därmed påvisa att det är fackmannamässigt utfört. Intyg som dessa intresseorganisationer utfärdar kan man likväl torka sig någonstans med och betyder inget i min värld.
I din värld ja men kan vara väldigt bra med både fotodokumentation *och* intyg, kompletterar varandra ganska bra. Sen i alla fall här i Stockholm 2015 var det väldigt mycket snack om våtrum på många visningar vi var på. En mäklare samlade t.o.m. alla spekulanter och tog upp att badrummen var gjorda men att gamla brunnar inte bytts ut.

• Gilla
Peter Jakobsson-falcon
  • Laddar…
Bråka och bråka..........om skadan beror på slarv eller fel utförande enligt praxis så spelar det ingen roll att man har ett intyg på att en seriös firma gjort jobbet. Det är ju inte så att dokumentet ger nå slags skydd gentemot försbolaget att man liksom är garanterad ersättning hur de än gjort jobbet. Isåfall skulle nog premierna gå i taket om försäkringsbolagen skulle stå för alla dåliga jobb också och utförarna skulle definitivt skriva intyg på löpande band. Hur många år kan man vara certifierad och sen göra skitjobb? Måste ju vara ett par år iallafall.........

Det är ju lite motstridigt när folk skriver "har du ett våtrumsintyg är det ett bevis på att det är fackmässigt utfört. Får du då en skada så ersätter försäkringsbolaget".

Är det fackmässigt utfört får du inga skador.

Intyget är i praktiken inte värt någonting mer än att lättare kunna övertyga en oinvigd köpare om att badrummet ev. är fackmässigt utfört. Ovanstående är betydligt lättare att säkerställa med hjälp av fotodokumentation.

Vilka intyg som ska utfärdas är ju dock något man får avtala om. I mina projekt lämnar vi t.ex. Våtrumsintyg enligt BKR:s mall (Egenkontroll enligt BBV 15:1, Byggkeramikrådets branschregler för våtrum) som vi får från plattsättaren som då gjort tätskikt och sättning. Ett intyg för respektive LGH p.g.a. texten ovan. Rörläggaren skriver ut Säker Vatten intyg för hela byggnaden.

• Gilla
SIFA och 2 till
  • Laddar…
nikasp
  • Gilla
Qjanto
  • Laddar…
nikasp
F falkn skrev:
Det är ju lite motstridigt när folk skriver "har du ett våtrumsintyg är det ett bevis på att det är fackmässigt utfört. Får du då en skada så ersätter försäkringsbolaget".

Är det fackmässigt utfört får du inga skador.

Intyget är i praktiken inte värt någonting mer än att lättare kunna övertyga en oinvigd köpare om att badrummet ev. är fackmässigt utfört. Ovanstående är betydligt lättare att säkerställa med hjälp av fotodokumentation.

Vilka intyg som ska utfärdas är ju dock något man får avtala om. I mina projekt lämnar vi t.ex. Våtrumsintyg enligt BKR:s mall (Egenkontroll enligt BBV 15:1, Byggkeramikrådets branschregler för våtrum) som vi får från plattsättaren som då gjort tätskikt och sättning. Ett intyg för respektive LGH p.g.a. texten ovan. Rörläggaren skriver ut Säker Vatten intyg för hela byggnaden.
Köper man ett hus och har papper som intygar att allt är gjort enligt branschregler så har man ju lite mer krut vid eventuellt dolt fel som kommer 5 år senare. Är helt med på att det bara är ett papper och att man vid rivning kan hitta en felaktighet ändå.

nikasp nikasp skrev:
Köper man ett hus och har papper som intygar att allt är gjort enligt branschregler så har man ju lite mer krut vid eventuellt dolt fel som kommer 5 år senare. Är helt med på att det bara är ett papper och att man vid rivning kan hitta en felaktighet ändå.
Fast ett dolt fel är ju alltid ett dolt fel. Har man som säljare viftat med ett intyg om att allt är korrekt utfört osv så skulle det till och med kunna ses som nackdel då du kan ha förminskat köparens undersökningsplikt på just den delen.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
nikasp
R Rubb skrev:
Fast ett dolt fel är ju alltid ett dolt fel. Har man som säljare viftat med ett intyg om att allt är korrekt utfört osv så skulle det till och med kunna ses som nackdel då du kan ha förminskat köparens undersökningsplikt på just den delen.
Det låter lite orimligt för min del. Ett intyg borde rimligtvis vara bättre än att det inte finns ett intyg. Sen att hantverkare tycker det är sura pengar att betala kan jag förstå.

• Gilla
TreeView
  • Laddar…
nikasp nikasp skrev:
Det låter lite orimligt för min del. Ett intyg borde rimligtvis vara bättre än att det inte finns ett intyg. Sen att hantverkare tycker det är sura pengar att betala kan jag förstå.
Förstår inte hur du menar. Menar du att ett intyg skyddar säljaren om ett dolt fel visar sig efter 5 år?

Claes Sörmland
nikasp nikasp skrev:
Bättre för köparen, sämre för säljaren om det används i marknadsföreningen eftersom det kan minska köparens undersökningsplikt. Om ett fel dyker upp. Men säljaren kanske kan få ut lite mer för huset så det kanske jämnar ut sig.

Dom där intygen gör varken till eller från ur kvalitetsaspekt, många fuskare som är anslutna både till GVK och BKR samtidigt som många mindre firmor gör jättefina jobb ovh följer branschreglerna utan att för den sakens skull vara anslutna och kunna utfärda intyget.
Den enda poängen är väl egentligen att vissa försäkringsbolag villkorar dessa intyg för att ge ersättning vid eventuell skada. Kräver inte ditt bolag att våtutrymmet ska intygas med våtrumsintyg så finns det ingen vits, bättre isf att välja hantverkare utifrån referens.

• Gilla
nikasp
  • Laddar…
Hej, tack för många inlägg som belyser den blandade inställningen till kvalitetsdokument.
Det verkar inte vara någon enighet om våtrumsintygens nödvändighet och nytta. Jag får höra med mitt försäkringsbolag hur dom ställer sig.
I mitt fall så har hantverkaren fått komma och rätta till felaktigheter, handfat som inte suttit fast, bristfällig tätning i toastolens anslutning m.m. Nu är det åtgärdat, men kvalitetsintyg vill han inte lämna, trots att det var med i vår skriftliga kommunikation från början. Det finns skitstövlar som någonstans har lite heder, kanske har min hantverkare mycket lite heder, men skitstövel är han.
Trevlig Valborg.

• Gilla
Baskavoda och 1 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Jo det skrivs om det här "intyget" i dessa texter men finns det verkligen ett vedertaget dokument alla använder? Jag har fått den uppfattningen att de flesta skriver inget för det finns inget officiellt dokument som alla använder sig av utan man får göra ett eget och då rinner det ut i sanden för de flesta har kontoret på fickan och bygger bara badrum.
Ett kvitto från ett renommerat företag lär i praktiken fungera lika bra och det tycker nog de som bygger också och då blir det inget "intyg"..
Eller vad finns det för dokument inom branschen?
du kunde inte ha mer fel. Intyget är digitalt och alla ser lika ut. Där framgår vilket tätskiktsystem som använts, detta är ovärdeligt för både dig och nästa boende.

ingen plattsättare skulle gå in och byta ens en trasig platta utan att veta exakt vilket tätskiktssystem som sitter bakom plattan.

Där framgår också om det finns några avvikelser. Vissa seeiösa plattsättningsfirmor anger också vem som varit elektriker och vem som dragit rören på sitt intyg.

Vad det gäller trådskaparens fråga så undrar jag varför han inte får sitt intyg. Vad har firman för motivering? För enda gången någonsin är ju om kunden inte gjort rätt för sig. Tyvärr är inte heller detta en godkänd anledning men det är enda anledningen jag kan köpa, tycker inte trådskaparen svarar på den frågan riktigt.

• Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
M Mightyjochen skrev:
du kunde inte ha mer fel. Intyget är digitalt och alla ser lika ut. Där framgår vilket tätskiktsystem som använts, detta är ovärdeligt för både dig och nästa boende.

ingen plattsättare skulle gå in och byta ens en trasig platta utan att veta exakt vilket tätskiktssystem som sitter bakom plattan.
Oj, man undrar vad för plattsättare du rör dig med... De jag träffat/anlitat kunde inte bry sig mindre och gör vad de får betalt för.

Vad det gäller försäkringsbolag så har jag kollat medan jag renoverat och de jag haft, TryggHansa, Moderna och Länsförsäkringar säger alla att intyget varken gör till eller från eftersom de gör sin egen besiktning ändå vid skada.
När jag bytte till Länsförsäkringar skickade de hit en snubbe för besiktning men han var mer intresserad av att få en kaffe och njuta av utsikten än att besiktiga...

Anledningen jag stött på där jag inte fått intyg har varit, antingen där något gått snett eller där jag själv gjort vissa moment.
Intyget kan ha viss inverkan vid en försäljning men för försäkringsbolag är bilder mycket viktigare i så fall.

anders07 anders07 skrev:
Oj, man undrar vad för plattsättare du rör dig med... De jag träffat/anlitat kunde inte bry sig mindre och gör vad de får betalt för.

Vad det gäller försäkringsbolag så har jag kollat medan jag renoverat och de jag haft, TryggHansa, Moderna och Länsförsäkringar säger alla att intyget varken gör till eller från eftersom de gör sin egen besiktning ändå vid skada.
När jag bytte till Länsförsäkringar skickade de hit en snubbe för besiktning men han var mer intresserad av att få en kaffe och njuta av utsikten än att besiktiga...

Anledningen jag stött på där jag inte fått intyg har varit, antingen där något gått snett eller där jag själv gjort vissa moment.
Intyget kan ha viss inverkan vid en försäljning men för försäkringsbolag är bilder mycket viktigare i så fall.
vilka jag rör mig med? Ja godkända hantverkare som utför kvalitet och har en yrkesstolthet att lämna ett bra utfört arbete.

Länsförsäkringar säger inte att de inte bryr sig

• Haha
anders07
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.