15 296 läst ·
32 svar
15k läst
32 svar
Hantverkare skjuter på bygget
enligt honom berodde det på en kund som han gjort jobb hos och som inte betalat än och därför är hans pengar låsta, oproffsigt sätt att bedriva sitt företag på efter 2 års verksamhet och 0 kassa för att inte ens kunna köpa lite virke för några tusen...Mikael_L skrev:
Jag skulle nog med en gång frågat om anledningen till likviditetsproblemen, så fräck och nyfiken är jag.
Sen hade jag kanske fått mig en historia som lät trovärdig och förklarade problemen och varför de skulle vara övergående. Eller så hade det kanske kommit en massa konstiga förklaringar som bara sänkt trovärdigheten.
Skulle jag utifrån detta fått en någorlunda bra känsla för det hela skulle jag nog kunnat tänka mig att betala materialet, dvs att materialet beställs och körs ut till mig, och fakturan ställs på mig (eller betalas kontant).
Förtrooende skall var ömsesidigt . Byt bythantverkare om du känner problem, redan från start...
Jobbat med snickare,målare, som blivit blåsta på pengar,vanligast i dom finare kvarteren,,jurist ,advokat ...då gäller kontant betalning redan från start då vissa sätter i system att kanske betala halva kostnaden i bästa fall ...
I kvarteren med personer från . Icke skidåkande länder är det kotym att pruta,,så man måste ha bättre marginal för jidder om pengar...vid betalning redan från början....
För en mindre firmor som konkurrerar med billigaste priset blir det naturligt att likviditet saknas....det behövs ju inget Nobelpris i ekonomi att räkna ut det??? Småföretagande kallar vissa det...
Tjänster som Swish är kanon isamma sekund som pallen med virke /sten ställs på backen kan betalning göras..
Ingen riskerar bli lurad eller behöver vara ofrivillig bank..
Välj hellre en större firma, om du känner dig otrygg.
Ofta gör dessa inte mindre jobb utan små skuttare med kontoret på fickan kan göra sådana jobb ....pengar skall avsättas för ju dåliga tider och mindre lönsamma jobb .. periodiseringsfond kallas det.....bankgaratier fixas för tveksamma jobb så man vet att kund kan dega och göra rätt för sig i slutet.. proffsigt kallas det...eller ha en affärsplan.
Riktigt Stora företag när dom lejer företag skall dom ibland ha 90dagar på faktura medan det mindre har endast 30dagar på material men löner,och skatter skall betalas innan...det leder ofta till likviditetsproblem för dom som jobbar mot stora företag.... Proffsigt eller ej, men det leder även till likviditetsproblem för ganska stora företag.
När jag lejde Privat hos mig sist, gick vi genom jobbet i efterhand, jag prutade upp priset på jobbet då han glömt vissa poster.. som, någon strö timme som missats och inte tagits betalt för,
Maskinhyra,mm .. det var på löpande .
. Båda var nöjda ...En bra affär är en affär där både säljare och köpare är nöjda..från början till slut..
Jobbat med snickare,målare, som blivit blåsta på pengar,vanligast i dom finare kvarteren,,jurist ,advokat ...då gäller kontant betalning redan från start då vissa sätter i system att kanske betala halva kostnaden i bästa fall ...
I kvarteren med personer från . Icke skidåkande länder är det kotym att pruta,,så man måste ha bättre marginal för jidder om pengar...vid betalning redan från början....
För en mindre firmor som konkurrerar med billigaste priset blir det naturligt att likviditet saknas....det behövs ju inget Nobelpris i ekonomi att räkna ut det??? Småföretagande kallar vissa det...
Tjänster som Swish är kanon isamma sekund som pallen med virke /sten ställs på backen kan betalning göras..
Ingen riskerar bli lurad eller behöver vara ofrivillig bank..
Välj hellre en större firma, om du känner dig otrygg.
Ofta gör dessa inte mindre jobb utan små skuttare med kontoret på fickan kan göra sådana jobb ....pengar skall avsättas för ju dåliga tider och mindre lönsamma jobb .. periodiseringsfond kallas det.....bankgaratier fixas för tveksamma jobb så man vet att kund kan dega och göra rätt för sig i slutet.. proffsigt kallas det...eller ha en affärsplan.
Riktigt Stora företag när dom lejer företag skall dom ibland ha 90dagar på faktura medan det mindre har endast 30dagar på material men löner,och skatter skall betalas innan...det leder ofta till likviditetsproblem för dom som jobbar mot stora företag.... Proffsigt eller ej, men det leder även till likviditetsproblem för ganska stora företag.
När jag lejde Privat hos mig sist, gick vi genom jobbet i efterhand, jag prutade upp priset på jobbet då han glömt vissa poster.. som, någon strö timme som missats och inte tagits betalt för,
Maskinhyra,mm .. det var på löpande .
. Båda var nöjda ...En bra affär är en affär där både säljare och köpare är nöjda..från början till slut..
Matzeball
Lägenhetsfixare
· Guldsmedshyttan
· 177 inlägg
Matzeball
Lägenhetsfixare
- Guldsmedshyttan
- 177 inlägg
Det är så sant att båda ska vara nöjda. Personligen skulle jag förmodligen låta honom fakturera för rivningen och betala på en gång när du har fått fakturan. Har han F-skattesedel? Det är alltid en risk att anlita enmansföretag. Är man villig att ta den risken så kan man lika gärna vara omtänksam och låta honom få betalt för levererat material och arbete som ändå skulle göras. Många måste kämpa för att få ett företag att gå runt. Man måste inte vara oseriös för det. Fråga honom helt ärligt om han verkligen vill göra klart eller om han hellre avstår så ni skiljs utan aversion. Du måste ju få jobbet gjort och en riven altan är potentiellt riskabelt om du har dörrar som går ut till altanen. Man kan göra sig rejält illa. Glöm inte att spärra dörren med en regel från utsidan så den är omöjlig att öppna.
Min systers vuxna son klev rakt ut i ett sån't läge trots att han visste om det. Det var en meter ner till backen. Han klarade sig bra som väl var men det hade kunna gå riktigt illa.
Min systers vuxna son klev rakt ut i ett sån't läge trots att han visste om det. Det var en meter ner till backen. Han klarade sig bra som väl var men det hade kunna gå riktigt illa.
Klicka här för att svara