A Alexn72 skrev:
Men min bild är att ts har sagt att hon vill ha 1meter rör på ett annat rör.
Ganska tydligt.
Säger hon istället. Jag vill ha flyttat en gaskoppling 1m så faller detta mer på hantverkaren.

I slutändan fick hon 0,5m rör och 0,5m slang. Och en ventil
TS har inte varit helt tydlig med hur orden föll men det är inte konstigt då det var ett muntligt telefonsamtal för en tid sedan.

Ja, var TS mycket tydlig och lät helt kunnig så kan det vara att hantverkaren är mindre orsak, men utgångspunkten är att hantverkaren är yrkesverksam expert och ska veta vad hen ska fråga om innan hen ger en uppskattning.

• Gilla
Lazze55
  • Laddar…
Fem arbetstimmar, det blir 1*1075+4*775,. Dvs 4175.
Fakturan är på 6900, vilket innebär att 6900-4175 = 2725 är annat än arbetstid.
Vi vet inte vad som står mer på fakturan annat än två kopparrör och en kulventil, som på fakturan sammanlagt kostar betydligt mindre än 2725.

Ts - vad har de fakturerat, egentligen?

Sedan har vi rotavdraget, det är 1200 kronor, vilket ger att underlaget för rot är 1200/0,3=4000. De har alltså ansökt om rot för i princip hela den fakturerade arbetstiden.
Är det inte fortfarande så att rot bara beviljas för arbetstid hos kunden. Om nu hantverkaren bara varit hos kunden två timmar, då borde rot baserad på antingen 1075+775 eller 775*2, beroende på om första fakturerade timmen är hemma hos kund eller ej.

Jag vet inte vad man kan säga annat än att det är flera märkligheter här.
Dels har vi ingen förklaring till de 2725, dels verkar firman ägna sig åt fiffel med rot.

• Gilla
TobiasStockholm och 2 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
köper jag absolut..
Men jag undrar jag om inte mer ligger i grunden...
firman borde ha gett en spec på fakturan..
Och kunden borde ha förstått att när hantverkaren började prata om annat material och hämtat detta så har man gått ifrån uppskattningen..
Däremot kan jag säga att det är hantverkaren som skulle ha stoppat detta och gett nytt bud isåfall... Men det kan ligga mer bakom..
typ, jaha okej ja bara jag kan använda spisen.. (tankegång enbart)...
Det är klart det kan ligga mer bakom.

Men min utgångspunkt är som alltid att en TS är någorlunda ärlig och någorlunda komplett tills annat gjorts troligt och jag svarar utifrån detta.

Jag finner det varken särskilt intressant eller glädjande att, utan närmare indikation på saken, sitta och spekulera i huruvida mina medmänniskor är lögnare.

• Gilla
Lazze55
  • Laddar…
P
redarn redarn skrev:
Det är klart det kan ligga mer bakom.

Men min utgångspunkt är som alltid att en TS är någorlunda ärlig och någorlunda komplett tills annat gjorts troligt och jag svarar utifrån detta.

Jag finner det varken särskilt intressant eller glädjande att, utan närmare indikation på saken, sitta och spekulera i huruvida mina medmänniskor är lögnare.
nåjo detta var jag med innan jag började vara här på forumet... Men är tyvärr också bevisad motsatsen i livet..
Så jag utgår alltid från att saker undanhålls tills det visas papper eller annat på allt...

• Gilla
skoge
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Men min bild är att ts har sagt att hon vill ha 1meter rör på ett annat rör.
Ganska tydligt.
Säger hon istället. Jag vill ha flyttat en gaskoppling 1m så faller detta mer på hantverkaren.

I slutändan fick hon 0,5m rör och 0,5m slang. Och en ventil
Och allt arbete utfört på under två timmar vid ett enda tillfälle.
Det enda som synbarligen skiljer mot ursprungsuppskattningen från hantverkaren är att det är en extra ventil, ett extra rör samt en kortare slang samt förmodligen en koppling mellan rör och slang. Ingen omplanering av arbetstid ingen extra resa till kontor/grossist som inte rymdes inom de två timmar av om hantverkaren var hos kunden.

Så vad skulle föranleda att det blir 3900 dyrare?

• Gilla
Lazze55
  • Laddar…
A annicka__22 skrev:
Hej,
Fick en faktura idag från inkopplande av gas som jag gjorde för ett par veckor sedan. Prisförslaget jag hade fått låg på runt 3000:-, vilket jag tyckte var dyrt men som var det rimligaste av de fyra vvs företagen jag ringde.
Väl på plats sa killen att det var mer komplicerat än han trodde för kopplingen skulle gå genom fast vägg så han fick installera fast rör istället, samt att han bytte ut den gamla ventilen som inte längre var godkänd.
Han anlände en måndag 10:21 och gick 12:07, bokad sedan en vecka så inga jourpriser. Fakturan ligger på strax under 6000:-, så nästan dubbelt det han sa.
I fakturan har han specificerat 5 arbetstimmar fastän han bara var där i knappt 2. ”Pappersarbetet” för påkopplingen till EON sa EON själv är snabbt, max 15 minuter, och själva företaget ligger 400 meter bort så vet inte om han kan debitera någon jätteframkörningsavgift.

Kan någon förklara hur han får 2 arbetstimmar till 5 och om och hur jag ska överklaga?

Tack på förhand!
Med vänlig hälsning,
Annicka
Så ofta som man ser sådant :/
Att han fick lägga mer tid än han var där är ju iofs inte konstigt, blev jobbet annorlunda än det var förutatt så behövde han kanske åka och komplettera sitt lager efteråt (om han nu inte gjorde det innan). Men mer än någon timme extra känns väldigt mycket i så fall.
Material brukar hantverkare alltid lägga på en hel del på. Du kan iofs kolla upp vad saker kostar på nätet för att få ett ungefärligt pris (se till att det är exakt samam märke/modell bara, så man inte jämför biltema med kvalitetssaker).

Det låter som att du ödmjukt skall ifrågasätta detta bara: Säg att han var där i 2 tim, men fakturan är på 5 och fråga vad den extra tiden gick till och sen får du se hur dom motiverar den. 1 tim extra kanske du måste räkna med som sagt, mer känns orimligt i detta fallet...är dom seriösa så borde dom kunna förhanla ned den tiden. troligen har dom lagt på extra för att jober blev ett annat än specat, men som sagt: Du vet ju hur lång tid det tog så det känns ju inte rimligt att dubbla tiden bara för att...

• Gilla
annicka__22
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Att du inte gjorde det själv istället…

Jag hade nog inte orkat bråka om de småpengarna om arbetet blev bra utfört.
Småpengar??? Det är definitivt inte småpengar! Tänk på de löneskillnader som finns numera. För att inte tala om pensionärers "löneläge". Alla tjänar inte lika mycket som hantverkare gör.

• Gilla
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
A annicka__22 skrev:
Tycker det är märkligt att du försvarar ett tre timmars påslag för att köpa material. Bör man inte som seriös vvsare berätta detta för kunden innan jobbet utförs? Om man får göra ett sådant påslag så var hans ordinarie prisförslag på 3000:- aldrig aktuellt utan en lögn
OT men kan t aen anekdot ur det förgångna.
Jobbade en gång på dåvarande televerket med fältarbeta, uppmontering av kabel/telefoner. och liknande.
Hade en Volvo Duett som tjänstevagn. Jobbade enbart ute på landsbygden.
Man fick dagens arbetsorder, kollade vad man troligen skulle behöva, plockade det ur materiallagret och placerade i bilen..
Skulle man "åka till lagret och hämta skruv man behövt" hade inte mycket blivit gjort under dagen..
Tvt var på den tiden inte så ineffektiva som det sades..Men vi hade mkt jobb!
Man betalar ju en hantverkare för han yrkeskompetens, yrkeskunnighet inte för att han ska glida runt i bil på stan i timmar.
Har fö upplevt samma beteende. Dock i Sthlmmiljö...
Hantverkare kom kl 9 , kollade läget, försvann, åter kl 11 med delar, gick på lunch, åter kl 13. jobbade till drygt kl 15. Utgick.
Faktura på 8h..Plus material.

• Gilla
annicka__22 och 2 till
  • Laddar…
Du behöver beskriva mer i detalj vad ni faktiskt kommit överens om. Om du svarade "okej" när han på plats sa att jobbet blev mer komplicerat än hans första uppskattning om 3000kr så betyder den första prisuppgifter inte mycket längre, då har du accepterat och får vara beredd på att det ska bli dyrare "på löpande". Tar det sen lika lång tid som han först uppskattat ändå så ska du såklart inte betala för fler timmar än vad det faktiskt tagit inkl ev extra avgifter ni kommit överens om.

Angående materialet blir det nog svårt för dig att bestrida påslag i efterhand, det är tyvärr höga påslag generellt i branschen så upp till flera hundra procent på fiktiva listpriser har man nog svårt att bestrida i efterhand (tyvärr enligt mig). Det borde ni (=du) kommit överens om på förhand. Å andra sidan är det så små summor du ev skulle bestrida, att du riskerar väldigt lite OM du ändå skulle bestrida påslaget på material, du kan chansa på att företaget inte orkar ta striden och ni kan "komma överens" (=du kan få igenom dina krav).

Redigerat:
A annicka__22 skrev:
Hej,
Fick en faktura idag från inkopplande av gas som jag gjorde för ett par veckor sedan. Prisförslaget jag hade fått låg på runt 3000:-, vilket jag tyckte var dyrt men som var det rimligaste av de fyra vvs företagen jag ringde.
Väl på plats sa killen att det var mer komplicerat än han trodde för kopplingen skulle gå genom fast vägg så han fick installera fast rör istället, samt att han bytte ut den gamla ventilen som inte längre var godkänd.
Han anlände en måndag 10:21 och gick 12:07, bokad sedan en vecka så inga jourpriser. Fakturan ligger på strax under 6000:-, så nästan dubbelt det han sa.
I fakturan har han specificerat 5 arbetstimmar fastän han bara var där i knappt 2. ”Pappersarbetet” för påkopplingen till EON sa EON själv är snabbt, max 15 minuter, och själva företaget ligger 400 meter bort så vet inte om han kan debitera någon jätteframkörningsavgift.

Kan någon förklara hur han får 2 arbetstimmar till 5 och om och hur jag ska överklaga?

Tack på förhand!
Med vänlig hälsning,
Annicka
Vill minnas att enligt konsumentlagen så får ett uppskattat pris inte överstiga 15%

• Gilla
Bodarn och 2 till
  • Laddar…
redarn redarn skrev:
Det är 15% på prisuppskattning och 0% på offert. En offert innebär fast pris på det som låses i offerten. Hela arbetet, något visst arbete, eller timpris och löpande.

Det tycker jag är fullt rimligt, men nu har hantverkaren gett sitt ord och vill sedan inte stå för det (antaget att TS är någorlunda sanningsenlig, ursäkta TS, men jag känner dig faktiskt inte alls, så den saken kan jag inte bedöma)
jag ringde fem vvs firmor som sa allt från 2700-7000:- så jag valde firman med bäst betyg som låg i nederkant. Priset var inte en officiell offert men jag gjorde klart att jag inte hade råd med den här åtgärden egentligen men var tvungen pga omständigheterna och därför var tvungen att ha en uppfattning om hur mycket det skulle kosta. Förklarade att jag inte hade ett abonnemang men att gaskopplingen fanns där under diskhon och att det nog var ett enkelt jobb med en slang på drygt 1 meter som skulle dras. Då gav han mig 3000 som riktmärke, baserat på två timmars arbete sa han. När han väl var på plats så konstaterade han att det var mer komplicerat eftersom man inte får dra slang genom fasta väggar (skåpsväggen) men rimligtvis borde han förstått att där fanns fast vägg då det är ganska standard att skåpet under diskhon separeras från ett inbyggnadsskåp med ugn och häll (gas hade sagt att det var en gashäll som skulle kopplas in). En lång gasslang kostar mer än den korta han installerade, men sedan tillkom ett kopparrör, kopplingar och ventilen som han så måste bytas ut. Jag vidhåller dock att det är oetiskt att ta 685:- för en avstängningsventil som säljs av grossist för under 200:- och online för 99 DKR och lägga till fler rör och kopplingar än vad som använts..

S sunqan skrev:
Fem arbetstimmar, det blir 1*1075+4*775,. Dvs 4175.
Fakturan är på 6900, vilket innebär att 6900-4175 = 2725 är annat än arbetstid.
Vi vet inte vad som står mer på fakturan annat än två kopparrör och en kulventil, som på fakturan sammanlagt kostar betydligt mindre än 2725.

Ts - vad har de fakturerat, egentligen?

Sedan har vi rotavdraget, det är 1200 kronor, vilket ger att underlaget för rot är 1200/0,3=4000. De har alltså ansökt om rot för i princip hela den fakturerade arbetstiden.
Är det inte fortfarande så att rot bara beviljas för arbetstid hos kunden. Om nu hantverkaren bara varit hos kunden två timmar, då borde rot baserad på antingen 1075+775 eller 775*2, beroende på om första fakturerade timmen är hemma hos kund eller ej.

Jag vet inte vad man kan säga annat än att det är flera märkligheter här.
Dels har vi ingen förklaring till de 2725, dels verkar firman ägna sig åt fiffel med rot.
här är fakturan. Kan inte skriva mer nu, ska till jobb. Tack för hjälp och engangemang till dig och alla

• Faktura med specifikationer och priser för byggmaterial och tjänster, delvis vikt med synliga siffror och datum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
mickeforsberg
  • Laddar…
Claes Sörmland
A annicka__22 skrev:
Totalpriset var på 6900:-, sedan blev det 5700:- efter rot-avdrag
6900 kr för en rörstump och en kulventil och under två timmars arbete på löpande är saftigt. Men jag är inte förvånad, hantverkare vill inte ha småjobb som dessa och hittar på alla möjliga konstigheter för att få upp fakturerat belopp till något som gör att de är beredda att göra jobbet.

Här kördes troligen en variant av den bedrägliga klassikern bait and switch där varan/tjänsten som ursprungligen erbjöds plötsligt inte kunde användas och var tvungen att ersättas med en dyrare vara/tjänst. Det är svårt att skydda sig emot som konsument om man inte är beredd på upplägget. Men det man då ska göra är att börja förhandla om priset (få ett fast pris) eller i alla fall säkra en prisuppskattning.

• Gilla
abc12345 och 2 till
  • Laddar…
P
DKR?
Vi håller oss till svenska priser..
Sedan så skulle man väl inte ha låtit hantverkaren fått tagit av sina grejer då.. Utan helt enkelt köpt själv...

Sedan har han visst också förklarat att jobbet inte fick utföras som beskrivet..
Då har hela prisbilden fallerat och isåfall skulle prisbilden ha behövt justerats... Men har man sagt ok och därmed godtagit arbetet och dess kostnader så har man..

hantverkaren skulle alltså rabattera sitt jobb och alla ersättningar pga att kunden ej kunde betala mer... :thinking:
Ja visst.. genom att inte utföra jobbet alls..

Jag satt och kollade på ventiler mm igår..
Och det är lätt att bara se de första som kommer upp på Google. 99-300 kr..
Men vad är det som säger att just dessa fanns på lager hos firman?
Och vad säger att de kostade detta hos grossist?
ingenting, det är ett antagande.
Men så här är det ofta idag..
folk glor och tror.. medans den som ska göra jobbet inte alls har samma verklighet..

enda felet jag kan se här är att hantverkaren valde att utföra jobbet istället för att skicka ny offert på jobbet.. Vilket jag tror skulle ha blivit dyrare än lagt pris på fakturan...

Men det är en tråkig situation som nu uppstått som säkert firman hjälper till att lösa bara man tar kontakt innan fakturan fallerar, då finns förhandlings möjligheter..
Efteråt bara mer ont blod...

• Gilla
skoge
  • Laddar…
A annicka__22 skrev:
Hej,

Tack på förhand!
Med vänlig hälsning,
Annicka
Du beskriver inte hela ärendet i detalj!
Såsom tid till inköp, titta på jobbet vid första kontakt.
Återkom i tråden när du fått killens förklaring. Här blir alla mot honom.
Och du, det finns inte många hantverkare som installerar prylar som kund införskaffat på typ billiga grossister/butiker. Då får du vackert göra jobbet själv.

• Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.