35 436 läst ·
150 svar
35k läst
150 svar
Hantverkare överdebiterar mig?
A Alexn72 skrev:
Hur många ggr ska han debitera 3 timmar extra för ett lägga saker i bilen ? .. nej nej nej, man tar betalt för mtrl och faktiska timmar ute annars är det dolda kostnader vi pratar om, det ska kunna redovisas.
nej, bara ventil och kort gasslang, kopparrör har jag tillgång till i stugan. Men nu har han ju tagit betalt för extra material som han inte använt, tex kopparrör, resten ska jag stämma av när vi dragit ut diskmaskinen så att jag kan kolla bakom där installationen går, men definitivt bara ett rör.Grizzlybjörnen123 skrev:
Jag berättade när jag ringde för prisuppgift att det skulle dras cirka 1,1 meter från existerande gasrör till där gashällen var, att vi inte hade abonnemang så det behövde göras och då sa han att det nog skulle ta två timmar och kosta ungefär 3000:- över telefon, så inget skriftligt. När han väl var på plats så sa han att det var mer komplicerat för det skulle dras genom fasta väggar (skåpen) och då behövdes fast koppling (kopparrören), sedan sa han att öppningsventilen jag hade inte längre var godkänd och bytte den. Så istället för en lång gasslang fick jag en kort plus kopparrör, samt en ny ventil, men arbetstiden var densamma som han uppskattat, så att det bleb dubbelt så dyrt förstår jag inte.B BSOD skrev:Har de lämnat en fastprisoffert/anbud, lämnat en ungefärlig prisuppgift, eller kom ni överens om att göra jobbet på löpande räkning? Vad finns skriftligt dokumenterat?
En fastpris gäller priset normalt, under väldigt speciella förutsättningar får priset öka, men då ska det vara överenskommet.
En ungefärlig prisuppgift får normalt överskridas med upp till 15%.
Tyvärr är det en osund kultur att hantverkare har helt oseriösa materialpåslag. En sådan där dyrköpt läxa som du vis nästa tillfälle löser genom att kräva max 10% påslag mot deras inköpspris (inte listpris...).
Kan inte just gas, så jag har svårt stt avgöra rimligheten... men 6000kr för en 200kr ventil och en halvmeter cu rör, låter väldigt saftigt, om vi pratar normal vvs.
Nissens skrev:
Jag är lågavlönad inom vården, och har använt alla besparingar till renoveringen och alla oväntade kostnader som tillkommit, jag hade inte buffert för inkoppling av gas överhuvudtaget eftersom jag skulle haft häll som sedan inte kunde istalleras pga en fas i köket, så 3000:- var redan mer pengar än jag egentligen kunde undvara, men vi behövde kunna laga mat. Nu blev fakturan dubbelt så dyr och jag kan inte ”bara” betala för att slippa bråka. Sedan är det en principsak, att jag inte gillar att bli blåst eller vill bidra till att fler i framtiden blir blåsta för att folk just bara betalar för att slippa dra det vidare.
A annicka__22 skrev:Jag är lågavlönad inom vården, och har använt alla besparingar till renoveringen och alla oväntade kostnader som tillkommit, jag hade inte buffert för inkoppling av gas överhuvudtaget eftersom jag skulle haft häll som sedan inte kunde istalleras pga en fas i köket, så 3000:- var redan mer pengar än jag egentligen kunde undvara, men vi behövde kunna laga mat. Nu blev fakturan dubbelt så dyr och jag kan inte ”bara” betala för att slippa bråka. Sedan är det en principsak, att jag inte gillar att bli blåst eller vill bidra till att fler i framtiden blir blåsta för att folk just bara betalar för att slippa dra det vidare.
tråkig sits..A annicka__22 skrev:Jag berättade när jag ringde för prisuppgift att det skulle dras cirka 1,1 meter från existerande gasrör till där gashällen var, att vi inte hade abonnemang så det behövde göras och då sa han att det nog skulle ta två timmar och kosta ungefär 3000:- över telefon, så inget skriftligt. När han väl var på plats så sa han att det var mer komplicerat för det skulle dras genom fasta väggar (skåpen) och då behövdes fast koppling (kopparrören), sedan sa han att öppningsventilen jag hade inte längre var godkänd och bytte den. Så istället för en lång gasslang fick jag en kort plus kopparrör, samt en ny ventil, men arbetstiden var densamma som han uppskattat, så att det bleb dubbelt så dyrt förstår jag inte.
Detta är brutto eller?
4800 kr netto?
4800 kr sedan så ska hantverkaren ha sin ersättning... Och ersättning för att hämta grejer... Blev 2 resor minst...
var det 2 Tim eller 3?
börjar man speca upp detta så blir det inte så jätte illa.. Men jag förstår att situationen runt förvärrar allt..
betala det du kan nu och ta resten framöver.. hantverkaren kommer att förstå.. Bara man pratar med dem..
Så har jag det i min verksamhet också..
på alla plan.. hö, ved, maskiner, renoveringar mm det händer att folk bara har hälften..
vi gör som pigan sa när hon sket i vasken.. brukar jag säga... Det löser sig....
kom med det du kan, när du kan..
Nja... jag tänker snarare att det kanske tar en timme att handla för uppdraget och sen eftersom de inte stämde med vad ts sa så fick han handla igen.Forlowt skrev:
Tack för alla tips och råd, jag har inga planer på att strunta i att betala, jobbet utfördes ju och bra dessutom, men det är uppenbart att det finns orgentliga påslag och de vill jag inte betala för. Jag ska dra ut diskmaskinen idag så att jag kan titta bakom och göra inventering på material, ringa en vvs grossist och få priser från dem och sedan gå till företaget som utförde installationen och ifrågasätta. Går de inte med på att ge mig en skälig faktura räknar jag själv ut med hjälp av deras timpris och vvs grossistens materialpriser, hur mycket jag ska betala. Gissar på att det hamnar runt 3500:-redarn skrev:
Företaget är ingen domstol. Företaget kan inte själv bestämma hur mycket du ska betala. Du har inget behov att överklaga. Problemet ligger i stället hos företaget som försöker förmå dig att betala det företaget vill.
Om du inte håller med företaget om summan så betalar du den ostridiga summan och förklarar för dem att det är så mycket de får.
Företaget kan sedan acceptera detta, övertyga eller hota dig till en större betalning, eller stämma dig på skillnaden.
Hur mycket är du då egentligen skyldig?
Frågan är då vad som mer exakt avtalats och om en tillräckligt tydlig ungefärlig prisuppgift givits dig. Finns detta nedtecknat?
Tex. gällde uppgiften om de 3000 kr en hel installation hos dig oavsett förutsättningar eller gällde den ett visst utförande som vid syn på plats inte skulle fungera?
Att de försöker lura dig med höga materialpriser är inte ovanligt. De använder en bedräglig "prislista" från deras leverantör som de har stora rabatter på. Här föreslår jag att du antingen bara betalar de 3000 kr för allt alternativt betalar de priser du hittar på internet plus kanske 15 procent i marginal om de inte skickar sina inköpsfakturor till dig. Skickar de prislistan så svara att en prislista inte duger utan de får skicka sina fakturor.
Att de försöker lura dig med felaktig arbetstid är sorgligt. Säg att hantverkaren var där i mindre än två timmar och tog flertalet raster för rökning under tiden. Be om tidrapporteringen om de hävdar något annat. Antyd att du har exakta tider men tala inte om vad dessa är så minskar deras möjlighet att ljuga.
Att de försöker ta betalt för två rör när de installerat ett är också det sorgligt. Säg att bara ett rör installerats.
Nu kan det vara mycket otrevligt att bli stämd så jag är inte oförstående om du till slut bara betalar för att slippa problemet.
Hotar de med inkasso eller kronofogden så säg att skulden är tvistig och de får ta det till domstol. Skickar de ändå till inkasso eller kronofogde så säg samma sak dit. Kronofogden kommer inte göra något om du hävdar att du inte är skyldig pengarna.
Men betala det ostridiga beloppet inom den tid de bett om, de har faktiskt utfört tjänsten och även om de är ruttna i övrigt har de rätt till de pengarna. Förhoppningsvis nöjer de sig med det.
Fast om du fick samma arbetstimmar men annat och mer material och en håltagning så verkar det ju rimligt att priset höjs.A annicka__22 skrev:Jag berättade när jag ringde för prisuppgift att det skulle dras cirka 1,1 meter från existerande gasrör till där gashällen var, att vi inte hade abonnemang så det behövde göras och då sa han att det nog skulle ta två timmar och kosta ungefär 3000:- över telefon, så inget skriftligt. När han väl var på plats så sa han att det var mer komplicerat för det skulle dras genom fasta väggar (skåpen) och då behövdes fast koppling (kopparrören), sedan sa han att öppningsventilen jag hade inte längre var godkänd och bytte den. Så istället för en lång gasslang fick jag en kort plus kopparrör, samt en ny ventil, men arbetstiden var densamma som han uppskattat, så att det bleb dubbelt så dyrt förstår jag inte.
Du verkar dessutom fått info direkt om att det blev ändring eller fick du de efteråt?
Maskintok skrev:tråkig sits..
Detta är brutto eller?
4800 kr netto?
4800 kr sedan så ska hantverkaren ha sin ersättning... Och ersättning för att hämta grejer... Blev 2 resor minst...
var det 2 Tim eller 3?
börjar man speca upp detta så blir det inte så jätte illa.. Men jag förstår att situationen runt förvärrar allt..
betala det du kan nu och ta resten framöver.. hantverkaren kommer att förstå.. Bara man pratar med dem..
Så har jag det i min verksamhet också..
på alla plan.. hö, ved, maskiner, renoveringar mm det händer att folk bara har hälften..
vi gör som pigan sa när hon sket i vasken.. brukar jag säga... Det löser sig....
kom med det du kan, när du kan..![]()
Jag förstår inte, vadå hämta grejer? Bilen var parkerad utanför och firman med lager för påfyllning 400 meter bort. En seriös vvs kille har ett lager med material och måste inte köra till grossist för påfyllning efter varje jobb. Bor dessutom i malmö och grossisten ligger i krokarna. Om du nu ändå pratar om resan till grossisten för inhandling av nytt material så görs det väl i omgångar med mycket material åt gången och tiden för detta ska i så fall slås ut på antalet jobb man sedan gör, inte smälla på en eller två timmar extra på en kund!?
Totalpriset var på 6900:-, sedan blev det 5700:- efter rot-avdrag
redarns inlägg skulle jag passa mig noga för..A Alexn72 skrev:
Det är spekulationer och en tolkning av paragraf.. att låta saker gå dit kan även slå helt fel...
Jag skulle aldrig sätta bästa svaret där...
Då fogden kan avslå din bestridning och då sitter du iallafall med skägget i brevlådan..
fogden skiter fullständigt i om det är legitima kostnader eller ej.. de kollar på skulden enbart och sökanden kan begära utmätning..
Nä prata med folk istället och lämna gamar utanför...
kostnaden för lagerhållning då?A annicka__22 skrev:Jag förstår inte, vadå hämta grejer? Bilen var parkerad utanför och firman med lager för påfyllning 400 meter bort. En seriös vvs kille har ett lager med material och måste inte köra till grossist för påfyllning efter varje jobb. Bor dessutom i malmö och grossisten ligger i krokarna. Om du nu ändå pratar om resan till grossisten för inhandling av nytt material så görs det väl i omgångar med mycket material åt gången och tiden för detta ska i så fall slås ut på antalet jobb man sedan gör, inte smälla på en eller två timmar extra på en kund!?
Totalpriset var på 6900:-, sedan blev det 5700:- efter rot-avdrag
Och reseersättning?
Och det att arbetet var mer omfattande än från början beskrivet..?
5700 kr brutto..?
Samma sak ändå..
Är det samma antalet timmar så är det avgifter för framkörning och material mm som kostar...
alltså detta är en stor vvs-firma, menar du att rörmokare kör och handlar både innan och efter ett jobb och sedan får debitera kunden detta?? Det är ju helt sjukt i så fall och ännu större anledning att jag skulle fått skaffa materialet själv och sparat drygt 3000:-!! De har sagt att de inte har någon framkörningsavgift och ingen milersättning, första timmen 1075:-, 775:- följande timmar. Ingen information om två timmars extra dold debitering för materialinköpA Alexn72 skrev:
Bestrider man en faktura gör inte krongogden utmätning utan det går till domstolMaskintok skrev:redarns inlägg skulle jag passa mig noga för..
Det är spekulationer och en tolkning av paragraf.. att låta saker gå dit kan även slå helt fel...
Jag skulle aldrig sätta bästa svaret där...
Då fogden kan avslå din bestridning och då sitter du iallafall med skägget i brevlådan..
fogden skiter fullständigt i om det är legitima kostnader eller ej.. de kollar på skulden enbart och sökanden kan begära utmätning..
Nä prata med folk istället och lämna gamar utanför...
Skulle vilja säga att 90% av alla hantverkare åker och hämtar ut material från grossist efter att man vet vad man ska ha.. Då lagerhållning inom firman blir satans mycket dyrare för dig som kund om hantverkaren ska hålla lager själv...A annicka__22 skrev:alltså detta är en stor vvs-firma, menar du att rörmokare kör och handlar både innan och efter ett jobb och sedan får debitera kunden detta?? Det är ju helt sjukt i så fall och ännu större anledning att jag skulle fått skaffa materialet själv och sparat drygt 3000:-!! De har sagt att de inte har någon framkörningsavgift och ingen milersättning, första timmen 1075:-, 775:- följande timmar. Ingen information om två timmars extra dold debitering för materialinköp
Varför beställer annars verkstäder delar när de renoverar..?
de har uttryckligen sagt att de inte har framkörningsavgift eller milersättningMaskintok skrev: