P
A annicka__22 skrev:
Bestrider man en faktura gör inte krongogden utmätning utan det går till domstol
Nä så enkelt är det inte..
Om du fått ett betalningsföreläggande så har du viss tid på dig att bestrida detta sedan går frågan vidare inom myndigheten.. Där tar de sedan ställning till om sökandens krav är giltigt eller ej.. är det giltigt så blir det ny uppmaning om betalning.. Med nya avgifter..

• Haha
Lazze55
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Skulle vilja säga att 90% av alla hantverkare åker och hämtar ut material från grossist efter att man vet vad man ska ha.. Då lagerhållning inom firman blir satans mycket dyrare för dig som kund om hantverkaren ska hålla lager själv...

Varför beställer annars verkstäder delar när de renoverar..?
Tycker det är märkligt att du försvarar ett tre timmars påslag för att köpa material. Bör man inte som seriös vvsare berätta detta för kunden innan jobbet utförs? Om man får göra ett sådant påslag så var hans ordinarie prisförslag på 3000:- aldrig aktuellt utan en lögn

• Gilla
TRJBerg och 6 till
  • Laddar…
P
A annicka__22 skrev:
de har uttryckligen sagt att de inte har framkörningsavgift eller milersättning
Och detta gäller oavsett om de behöver hämta grejer? för att jobbet inte varit planerat..? :thinking:
jag ställer mig frågande till detta.. tror de kör detta på planerade jobb... Detta verkar vara tvärtom...

• Haha
Lazze55
  • Laddar…
P
A annicka__22 skrev:
Tycker det är märkligt att du försvarar ett tre timmars påslag för att köpa material. Bör man inte som seriös vvsare berätta detta för kunden innan jobbet utförs? Om man får göra ett sådant påslag så var hans ordinarie prisförslag på 3000:- aldrig aktuellt utan en lögn
Nä så ser jag det inte..
utan att de har åkt ut och skulle utföra jobbet åt dig efter din beskrivning..
Sedan på plats så märks det att detta inte stämde alls.. utan mer saker krävdes..
Då blir jobbet annat.. det jag skulle kunna klaga på är att inte hantverkaren då sa att nytt kostnadsförslag behövdes...
Eller sa han att det skulle bli dyrare?
Om han informerat om detta så är det ju ett godkänt förslag..

• Haha
Lazze55
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Nä så ser jag det inte..
utan att de har åkt ut och skulle utföra jobbet åt dig efter din beskrivning..
Sedan på plats så märks det att detta inte stämde alls.. utan mer saker krävdes..
Då blir jobbet annat.. det jag skulle kunna klaga på är att inte hantverkaren då sa att nytt kostnadsförslag behövdes...
Eller sa han att det skulle bli dyrare?
Om han informerat om detta så är det ju ett godkänt förslag..
Om jag förstår det rätt blev han ju fortfarande klar på 2 timmar vilket inkluderade att hämta material... Overhead på att skriva fakturan kanske är OK, och om det bara är hela timmar så borde max 3 vara OK.

• Gilla
Lazze55
  • Laddar…
P
S sjoelund skrev:
Om jag förstår det rätt blev han ju fortfarande klar på 2 timmar vilket inkluderade att hämta material... Overhead på att skriva fakturan kanske är OK, och om det bara är hela timmar så borde max 3 vara OK.
Ja det kan jag tänka mig också.
Men inte att bara raljera över att allt utöver 3000 kr är lögn.. det vet man när man fått en spec..

• Gilla
sjoelund
  • Laddar…
A annicka__22 skrev:
alltså detta är en stor vvs-firma, menar du att rörmokare kör och handlar både innan och efter ett jobb och sedan får debitera kunden detta?? Det är ju helt sjukt i så fall och ännu större anledning att jag skulle fått skaffa materialet själv och sparat drygt 3000:-!! De har sagt att de inte har någon framkörningsavgift och ingen milersättning, första timmen 1075:-, 775:- följande timmar. Ingen information om två timmars extra dold debitering för materialinköp
Märk väl. Jag försvarar inte hantverkaren. Jag försöker se de rimliga i de hela.
Jag hade gjort jobbet själv.
Jag kan tyvärr se en rimlighet i vad du fått betala för i detta fallet. Skulle jag själv acceptera de. Nej. Jag hade skickat bild och tydlig beskrivning på jobbet.
Eller hyrt personen på timme.

• Gilla
1
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Nä så enkelt är det inte..
Om du fått ett betalningsföreläggande så har du viss tid på dig att bestrida detta sedan går frågan vidare inom myndigheten.. Där tar de sedan ställning till om sökandens krav är giltigt eller ej.. är det giltigt så blir det ny uppmaning om betalning.. Med nya avgifter..
Man skulle ju kunna kontrollera den hjälpsamma sidan hos kronofogden.

https://www.kronofogden.se/nagon-ha...gera-pa-ett-krav/du-vill-invanda-mot-ett-krav

Detta gäller alltså vanliga fakturor och liknande från företag där ingen domstol utdömt pengarna. Finns i stället en lagakraftvunnen dom som fastställer skulden eller kravet kommer från vissa myndigheter kan du behöva betala direkt.

Men nu var det nog inte skatteverket som installerade gasledning hos TS.

• Gilla
annicka__22 och 2 till
  • Laddar…
P
A Alexn72 skrev:
Märk väl. Jag försvarar inte hantverkaren. Jag försöker se de rimliga i de hela.
Jag kan tyvärr se en rimlighet i vad du fått betala för i detta fallet. Skulle jag själv acceptera de. Nej. Jag hade skickat bild och tydlig beskrivning på jobbet.
Jag hade inte valt att låta någon göra detta jobbet utan kostnadsförslag och även ett på ren jobbersättning..
Men det ska ju vara spec med..
Det är inte korrekt utan en spec.. Men 1075 kr för första timmen.. 775 kr efter detta..
Jag blir trött... brutto, netto vilket av detta är det? lär er att skriva vilket... Varför?
lättare att räkna.. Som företagare så är det alltid netto...
775x2 =1550 kr..
+1075 kr = 2625 kr..
Sedan förbrukningsmaterial på detta..och när då inte bilden av jobbet stämde...
svårt att förstå att summan blev högre? :thinking:
Nja inte nödvändigtvis... Men jag har förståelse för att situationen är jobbig och stressande... därför bör man ta en till kaffe och lugna sig och prata igenom detta med firman...

Redigerat av moderator:
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Hyrt personen på timme - är det inte just det som TS gjort?

Ts har fått en "mellan tummen och pekfingret"-uppskattning av priset på ca 3000. Det låter iofs lite lågt då det är vanligt med 4 timmar minimidebitering.

Hantverkaren var på plats EN gång i knappt två timmar och utförde arbetet, dock med annat material än planerat.

Alltså inga massa extra resor till en grossist. Personen kan ha varit till grossisten en extra vända, visst, men den tiden rymdes i så fall inom de två timmarna på plats.

givet förutsättningarna - vad anser du vara rimligt i det hela?

• Gilla
reez och 1 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Det är hantverkaren som är expert. Om det behövs en bild för att ge en prisuppskattning får hantverkaren be om en bild innan hen ger en uppskattning.

Är hantverkaren slarvig i detta arbete får hen fortfarande inte skjuta slarvets konsekvens på TS till mer än de femton procenten, alternativt vara mycket tydligt i att det som kostar 3000 kr är en viss installation, vilket kanske inte är den installation som TS behöver.

• Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
P
redarn redarn skrev:
Det är hantverkaren som är expert. Om det behövs en bild för att ge en prisuppskattning får hantverkaren be om en bild innan hen ger en uppskattning.

Är hantverkaren slarvig i detta arbete får hen fortfarande inte skjuta slarvets konsekvens på TS till mer än de femton procenten, alternativt vara mycket tydligt i att det som kostar 3000 kr är en viss installation, vilket kanske inte är den installation som TS behöver.
Är väl 15% på offert..? :thinking:
inte uppskattat bud.. speciellt när det inte är planerat eller finns papper på detta..

Jag hade aldrig sagt en summa över detta utan att ha sett objektet...

Maskintok skrev:
Är väl 15% på offert..? :thinking:
inte uppskattat bud.. speciellt när det inte är planerat eller finns papper på detta..
Det är 15% på prisuppskattning och 0% på offert. En offert innebär fast pris på det som låses i offerten. Hela arbetet, något visst arbete, eller timpris och löpande.

Jag hade aldrig sagt en summa över detta utan att ha sett objektet...
Det tycker jag är fullt rimligt, men nu har hantverkaren gett sitt ord och vill sedan inte stå för det (antaget att TS är någorlunda sanningsenlig, ursäkta TS, men jag känner dig faktiskt inte alls, så den saken kan jag inte bedöma)

• Gilla
Lazze55 och 4 till
  • Laddar…
redarn redarn skrev:

Men min bild är att ts har sagt att hon vill ha 1meter rör på ett annat rör.
Ganska tydligt.
Säger hon istället. Jag vill ha flyttat en gaskoppling 1m så faller detta mer på hantverkaren.

I slutändan fick hon 0,5m rör och 0,5m slang. Och en ventil

P
redarn redarn skrev:
Det är 15% på prisuppskattning och 0% på offert. En offert innebär fast pris på det som låses i offerten. Hela arbetet, något visst arbete, eller timpris och löpande.

Det tycker jag är fullt rimligt, men nu har hantverkaren gett sitt ord och vill sedan inte stå för det (antaget att TS är någorlunda sanningsenlig, ursäkta TS, men jag känner dig faktiskt inte alls, så den saken kan jag inte bedöma)
köper jag absolut..
Men jag undrar jag om inte mer ligger i grunden...
firman borde ha gett en spec på fakturan..
Och kunden borde ha förstått att när hantverkaren började prata om annat material och hämtat detta så har man gått ifrån uppskattningen..
Däremot kan jag säga att det är hantverkaren som skulle ha stoppat detta och gett nytt bud isåfall... Men det kan ligga mer bakom..
typ, jaha okej ja bara jag kan använda spisen.. (tankegång enbart)...

• Haha
Lazze55
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.